The purpose of this study is to examine in detail how
the science teachers use the question-and-answer technique in the
teaching-learning process. For this
purpose, a semi-structured interview form developed by the researcher was used
as a data collection tool for how science teachers use the question and answer
technique. Question and answer technique
is a technique frequently used by teachers. Qualitative research method was
used in the research. Study group of the study; It consists of twelve science
teachers who are working in the province of Muğla in 2017-2018 academic year.
Research findings suggest that science teachers use question-and-answer
techniques to warm-up, attract attention and attention to students' prior
knowledge. In addition, teachers have indicated that the questions should be
easy and intriguing.
Bu araştırmanın
amacı fen bilgisi öğretmenlerinin öğrenme öğretme sürecinde soru cevap
tekniğini nasıl kullandıkları çok yönlü ve derinlemesine incelemektir. Bu amaç
doğrultusunda veri toplama aracı olarak, fen bilgisi öğretmenlerinin soru cevap
tekniğini nasıl kullandıklarına yönelik araştırmacı tarafından geliştirilen
yarı yapılandırılmıştır görüşme formu geliştirilmiştir. Soru cevap tekniği
öğretmenler tarafından çok sık kullanılan bir tekniktir. Araştırmada nitel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubu; 2017- 2018
eğitim öğretim yılında Muğla ilinde görev yapmakta olan on iki fen bilgisi
öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma bulgularına göre fen bilgisi öğretmenleri
soru cevap tekniğini öğrencilerin ön bilgilerini yoklamak, ilgisini ve
dikkatini çekmek için kullanmaktadır. Ayrıca öğretmenler soruların kolay ve
merak uyandırıcı nitelikte olması gerektiğini belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | February 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.