Research Article
BibTex RIS Cite

CUMHURİYET DÖNEMİ HÜKÜMET PROGRAMLARI VE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ

Year 2018, , 1278 - 1301, 20.07.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.426481

Abstract

Hükümetler,
toplumsal ihtiyaçların karşılanmasında birinci derecede sorumludurlar.
Toplumların öncelikli ihtiyacı, eğitimle ilgili konularda kendini
göstermektedir. Bu konular içerinde, eğitimin niteliğinden birinci derecede
sorumlu olan öğretmenlerle ilgili olanlarıdır. Öğretmenlik mesleği ile ilgili
konuların, hükümet programlarında yer alma durumu büyük önem arz etmektedir.
Türkiye’de Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar kurulan hükümetlerin
öğretmenlik mesleği ile ilgili politikaları, hazırladıkları programlarda yer
almaktadır.

Araştırmanın
amacı, Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar kurulan hükümetlerin
programlarında yer alan öğretmenlik mesleği ile ilgili konuların neler olduğunu
ortaya koymak ve hükümetlerin nicelik ve nitelik boyutları açısından
değerlendirmektir. Bunun için, hükümetler ve programları ile ilgili belgeler
incelenmiş; verileri, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yoluyla
toplanmıştır. Elde edilen veriler, analiz edilip değerlendirildikten sonra
yorumlar yapılmış, ulaşılan sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir.





Hükümetlerin bir
kısmının programının olmaması dikkat çekmekle beraber, programları olan
hükümetlerin hepsinin öğretmenlik mesleği ile ilgili konulara yer vermiş
olmaları önem arz etmektedir. Bu konuların, hükümetlerin nicelik ve nitelik
boyutlarında farklılıklar göstermiş olması, öğretmenlik mesleği ile ilgili
yaklaşımlarda siyasetin etkili olduğunu sonucunu ortaya koymuştur. Olması gereken
durum ise öğretmenlik mesleğinin siyasetin dışında tutulması ve sürdürülebilir
yaklaşımların izlenmesidir.
 

References

  • Akbaşlı, S. (2009). “Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri, Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü, Öğretmen yetiştirme Alanında Uygulamalar ve Gelişmeler”. (Ed. K. Kıroğlu, C. Elma). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akgün, B., (1999). “Türkiye’de Seçmen Davranışının Ekonomi Politik’i Üzerine Bir Model Denemesi”, Liberal Düşünce Dergisi, (4) 14, 14-25.
  • Aktel, M. ve Erten, Ş. ( 2017). Türkiye Cumhuriyeti Hükümetlerinin Engellilik Alanına Yaklaşımı: Hükümet Programları Üzerinden Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (22), 1, 165-177.
  • Akyüz, Y. (2010). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kiriş H. M. ve Gül, H. (2007). Türkiye’de 1965 Sonrası Yapılan Genel Seçimler ve Siyasal Partiler Bağlamında Solda Yaşanan Gelişmelerin Bir Çözümlemesi. Toplum ve Demokrasi, (1) 1, 91–116.
  • Lamba, M. (2015). Türkiye’de Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Yansımaları: Hükümet Programları Üzerinden Nitel Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (20), 1, 127-141.
  • Ocak, G. (2009). “Meslek Olarak Öğretmenlik”. (Ed. K. Keskinkılıç). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Okçabol, R. (2005). Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Özbudun, E., (1975). Türkiye’de Sosyal Değişme ve Siyasal Katılma. A.Ü. Hukuk Fakültesi Yayınları No: 363, Ankara.
  • Özbudun, E., (2005).Türk Siyasal Hayatı (5. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sencer, M. (1985).Cumhuriyet Hükümetleri. Amme İdaresi Dergisi, (18), 4 , 13-31.
  • Şimşek, H. (2009). “Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü ve Öğretmenlik Mesleği”. (Ed. Hasan Basri Memduhoğlu ve Kürşat Yılmaz), Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi
  • Şişman, M. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Türer, A. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Sivas: Dilek Matbaası
  • Usta, M. E. (2015). Siyasi Parti Programlarına Göre Eğitim Politikaları. TYB Akademi Dergisi, (5), 13, 55-73
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H., (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, E. (2010). “Bir Meslek Olarak Öğretmenlik”. (Ed. E. Karip) Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • 1-43.Hükümet Programları: https://www.tbmm.gov.tr/kutuphane/e_kaynaklar_kutuphane
  • 44. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP44.htm
  • 45. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP45.htm
  • 46. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP46.htm
  • 47. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP47.htm
  • 48. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP48.htm
  • 49. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP49.htm
  • 50. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP50.htm
  • 51. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP51.htm
  • 52. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP52.htm
  • 53. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP53.htm
  • 54. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP54.htm
  • 55. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP55.htm
  • 56. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP56.htm
  • 57. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP57.htm
  • 58. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP58.htm
  • 59. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP59.htm
  • 60. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP60.htm
  • 61. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP61.htm
  • 62. Hükümet Programı: http://strateji.gtb.gov.tr/data
  • 64.Hükümet Programı: http://www.basbakanlik.gov.tr/docs/KurumsalHaberler/64.hukumet
  • 65.Hükümet Programı: https://www.basbakanlik.gov.tr/Forms/_Global/_Government

REPUBLICAN PERIOD GOVERNMENT PROGRAMS AND TEACHING PROFESSION

Year 2018, , 1278 - 1301, 20.07.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.426481

Abstract

Governments are primarily responsible for meeting
social needs. The main needs of the communities are manifested in educational
issues. Among these are the ones related to teachers who are especially
responsible for the quality of the education. It is very important that the
issues related to the teaching profession are included in the government
programs. Since the declaration of Republic in Turkey, governments’ policies
about teaching profession are manifested in their programs.

The aim of this study is to reveal what issues
regarding teaching profession are addressed in government programs and to
evaluate them in terms of the quantities and qualities of the governments
beginning from the declaration of Republic until today. For this purpose
documents related to governments and their programs are examined; the data are
collected through document analysis. Upon analyzing and evaluating the obtained
data, comments and implications are made based on the results.





Although it is remarkable that some governments did
not have any program, it is important that all governments with a program
addressed to the issues regarding to the teaching profession. The varying differences
in terms of quantity and quality among the governments revealed that politics
is an effective factor for the approaches towards teaching profession. What
needs to be done is to keep the teaching profession out of politics and to follow
sustainable policies.

References

  • Akbaşlı, S. (2009). “Öğretmenlik Mesleğinin Özellikleri, Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü, Öğretmen yetiştirme Alanında Uygulamalar ve Gelişmeler”. (Ed. K. Kıroğlu, C. Elma). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akgün, B., (1999). “Türkiye’de Seçmen Davranışının Ekonomi Politik’i Üzerine Bir Model Denemesi”, Liberal Düşünce Dergisi, (4) 14, 14-25.
  • Aktel, M. ve Erten, Ş. ( 2017). Türkiye Cumhuriyeti Hükümetlerinin Engellilik Alanına Yaklaşımı: Hükümet Programları Üzerinden Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (22), 1, 165-177.
  • Akyüz, Y. (2010). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kiriş H. M. ve Gül, H. (2007). Türkiye’de 1965 Sonrası Yapılan Genel Seçimler ve Siyasal Partiler Bağlamında Solda Yaşanan Gelişmelerin Bir Çözümlemesi. Toplum ve Demokrasi, (1) 1, 91–116.
  • Lamba, M. (2015). Türkiye’de Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Yansımaları: Hükümet Programları Üzerinden Nitel Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (20), 1, 127-141.
  • Ocak, G. (2009). “Meslek Olarak Öğretmenlik”. (Ed. K. Keskinkılıç). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Okçabol, R. (2005). Öğretmen Yetiştirme Sistemimiz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Özbudun, E., (1975). Türkiye’de Sosyal Değişme ve Siyasal Katılma. A.Ü. Hukuk Fakültesi Yayınları No: 363, Ankara.
  • Özbudun, E., (2005).Türk Siyasal Hayatı (5. Baskı). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sencer, M. (1985).Cumhuriyet Hükümetleri. Amme İdaresi Dergisi, (18), 4 , 13-31.
  • Şimşek, H. (2009). “Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü ve Öğretmenlik Mesleği”. (Ed. Hasan Basri Memduhoğlu ve Kürşat Yılmaz), Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi
  • Şişman, M. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Türer, A. (2006). Eğitim Bilimine Giriş. Sivas: Dilek Matbaası
  • Usta, M. E. (2015). Siyasi Parti Programlarına Göre Eğitim Politikaları. TYB Akademi Dergisi, (5), 13, 55-73
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H., (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, E. (2010). “Bir Meslek Olarak Öğretmenlik”. (Ed. E. Karip) Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • 1-43.Hükümet Programları: https://www.tbmm.gov.tr/kutuphane/e_kaynaklar_kutuphane
  • 44. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP44.htm
  • 45. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP45.htm
  • 46. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP46.htm
  • 47. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP47.htm
  • 48. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP48.htm
  • 49. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP49.htm
  • 50. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP50.htm
  • 51. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP51.htm
  • 52. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP52.htm
  • 53. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP53.htm
  • 54. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP54.htm
  • 55. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP55.htm
  • 56. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP56.htm
  • 57. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP57.htm
  • 58. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP58.htm
  • 59. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP59.htm
  • 60. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP60.htm
  • 61. Hükümet Programı: https://www.tbmm.gov.tr/hukumetler/HP61.htm
  • 62. Hükümet Programı: http://strateji.gtb.gov.tr/data
  • 64.Hükümet Programı: http://www.basbakanlik.gov.tr/docs/KurumsalHaberler/64.hukumet
  • 65.Hükümet Programı: https://www.basbakanlik.gov.tr/Forms/_Global/_Government
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Çoban 0000-0002-8177-5670

Publication Date July 20, 2018
Submission Date March 21, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Çoban, A. (2018). CUMHURİYET DÖNEMİ HÜKÜMET PROGRAMLARI VE ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1278-1301. https://doi.org/10.17755/esosder.426481

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.