Bilim
insanının doğayı incelemede kullandığı beceriler olarak adlandırılan bilimsel
süreç becerilerini öğrencilere kazandırabilmek için ilkokul düzeyinden
başlayarak bilimsel düşünmeyi öğretmek gerekmektedir. Bu nedenle çalışmada
ilkokul öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeylerinin tespiti ve farklı
değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel tarama yöntemiyle
tasarlanan araştırmada çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılının ikinci
döneminde Aksaray İli ilkokullarında öğrenim gören 1133 4. sınıf öğrencisi (540
kız, 593 erkek) oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla Smith ve Welliver
(1994) tarafından geliştirilen Başdağ ve Güneş (2006) tarafından Türkçe’ye
uyarlanan “Bilimsel Süreç Becerileri Testi” kullanılmıştır. 40 sorudan oluşan testte
13 bilimsel süreç becerisi gözlenmiştir. Testin güvenirlik katsayısı 0,81
olarak tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin testten aldıkları
puan ortalaması 23,87 olarak bulunmuştur. Test sonuçlarının değerlendirilmesi
sonucunda cinsiyete göre gözlem, sınıflama, çıkarım yapma, tahmin, verileri
kaydetme, sayı-uzay ilişkisi kurma, deney yapma, değişkenleri belirleme,
verileri yorumlama ve işlevsel tanımlama açısından anlamlı bir fark
bulunmuştur. Fen bilimleri dersinde laboratuvar kullanımına göre laboratuvar
kullananlar lehine sadece gözlem becerisi açısından anlamlı bir fark yoktur.
Deney yapmaya göre ise deney yapanlar lehine sınıflama, tahmin, sayı-uzay
ilişkisi kurma ve verileri yorumlama açısından anlamlı farklılık bulunmuştur.
Ders dışı fene ilgi duyanlar lehine sınıflama becerisi açısından anlamlı bir
fark bulunmuştur. Öğrencilerin bilimsel süreç beceri düzeylerini
geliştirebilmek için fen derslerinde etkinliklerin ve öğrenci katılımının
artırılması gereklidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Submission Date | February 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.