Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE VE AMERİKA’DA DRAMATİK YAZARLIK EĞİTİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ

Year 2019, , 1871 - 1889, 15.10.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.568187

Abstract

Oyun yazarlığı 2500 yılık bir tarihe
sahiptir, fakat ilgili akademik eğitimin tarihi ancak 100 yıllıktır. Lisans
düzeyindeki ilk dramatik yazarlık dersleri 1905’te Harvard Üniversitesi’nde,
1925’te Yale Üniversitesi’nde verilmiştir. Ardından farklı üniversitelerde
çeşitli kademelerde dramatik yazarlık eğitimi yaygınlaşmıştır. Türkiye’de ise
ilk oyun yazarlığı eğitimi 1964’te Ankara Üniversitesi’nde, 1976’da Ege
Üniversitesi’nde başlamış, bugün yedi üniversitede
sürdürülmektedir. Türkiye’de dramatik yazarlık eğitimi programlarının
değerlendirilmesi ve geliştirilmesi için öneriler üretilmesi
bağlamında bir çalışma bulunmamaktadır. Bununla birlikte yurt içi ile yurt
dışındaki eğitim programlarını karşılaştırılmalı olarak ele alan bir araştırmaya
da alan yazın taraması sonucunda rastlanmamıştır. Bir bilim alanında yürütülen
eğitim programlarının geliştirilebilmesi için farklı programların kapsamlarını
incelemek, tartışmaya açmak önemli ve gereklidir. Bu yönüyle araştırmamızın
alan yazına katkı sağlayacağına inanılmaktadır. Bu araştırmanın amacı,
Türkiye’de ve ABD’de sürdürülen dramatik yazarlık/oyun yazarlığı eğitim
programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesidir. Araştırmanın kapsamını,
Türkiye’de ve ABD’de dramatik yazarlık eğitimini aktif olarak sürdüren üniversitelerin
2018-2019 eğitim/öğretim yılı verileri oluşturmaktadır. ABD, dramatik yazarlık
eğitiminin lisans düzeyinde verilmeye başlandığı ilk ülke olduğu için
seçilmiştir. Bu çalışma bir profil çıkarma çalışmasıdır ve yöntem olarak
karşılaştırmalı eğitim araştırmalarında kullanılan yatay yaklaşım benimsenmiş,
nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme uygulanmış, farklılıklar
program seviyesi, kontenjanları, giriş ve mezuniyet koşulları, zorunlu ve
seçmeli dersler bağlamında sunulmuştur

References

  • And, M. (1972). Tanzimat ve İstibdat Döneminde Türk Tiyatrosu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü. (2019). 2019 tarihinde Ankara Üniversitesi: http://www.dtcf.ankara.edu.tr/tiyatro-bolumu/ adresinden alındı
  • Arizona State University. (2019). 2019 tarihinde Arizona State University: https://www.asu.edu adresinden alındı
  • Atatürk Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi: http://webarsiv.atauni.edu.tr/guzel-sanatlar-fakultesi adresinden alındı
  • Bıçakçı, H. (2017). Uydurmanın İncelikleri (1. Baskı b.). İstanbul: Hep Kitap.
  • Baker, G. (1919). Dramatic Technique (http://archive.org/details/deramatictechniqu::bakeuoft (erişim tarihi: 30.12.2017) b.). Boston, New York, Chicago, Dallas, San Francisco: Houghton: Mefflin Co.
  • Belkıs, Ö., Şaşmaz, H., Gümüş, Y., & Alpan, E. (2019). Türkiye'de Dramatik Yazarlık Eğitimi Programlarının Karşılaştırılması. UBEST, 1. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu. İzmir: http://ubest.deu.edu.tr/BEST2018/abstract/turkiyede-dramatik-yazarlik-egitimi-programlarinin-karsilasmali-olarak-incelenmesi.
  • Bradby, D., & Williams, D. (1988). Director's Theatre. Hong Kong: Macmillan.
  • Brown University. (2019). 2019 tarihinde Brown University: https://www.juilliard.edu adresinden alındı
  • Can, B. (2014). Oyunlarla Yazı Yazmak. İstanbul: Murat Kitabevi.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya (24. Baskı b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü: http://gsf.deu.edu.tr/tr/sahne-sanatlari/http://gsf.deu.edu.tr/tr/tarihcemiz/ adresinden alındı
  • Duras, M. (1999). Yazmak (2. Baskı b.). (A. Derman, Çev.) İstanbul: Can Yayınları.
  • Egri, L. (1982). Piyes Yazma Sanatı. (S. Taşer, Çev.) İstanbul: Yazko Yayınları.
  • Erdem, A. (2013). Bilgi Toplumunda Üniversitenin Değişen Rolleri ve Görevleri. Yükseköğretim Dergisi , 3 (2), 109-120.
  • Erdoğan, Ş. (Dü.). (2016). Yaratıcı Yazarlık Teknikleri. (D. Keçeli, Çev.) İstanbul.
  • Gülsoy, M. (2017). Büyübozumu: yaratıcı yazarlık (14. Baskı b.). 2004: Can Sanat Yayınları.
  • Gardiner, P. (2017). Playwriting and Flow: The Interconnection Between Creativity, Engagement and Skill Development. International Journal of Education & The Arts , 18 (6), 1-24.
  • Gardiner, P. (2016). Playwriting Pedagogy and the Myth of Intrinsic Creativity. RIDE: The Journal of Applied Theatre and Performance , 21 (2), 247-262.
  • Gardiner, P. (2014). Teaching Playwriting: Dramaturgy, Creativity, and Agency (PhD thesis). Sidney: The University of Sidney, .
  • Gardiner, P., & Anderson, M. (2017). Structured Creative Processes in Learning Playwriting: Invoking Imaginative Pedagogies. Cambridge Journal of Education , 1-21.
  • Gardiner, P., & Anderson, M. (2015). Why Playwriting? Dealing with the 'Big Issues' and Empowering Student Voies. Drama Australia Journal , 39 (2), 122-134.
  • Gooch, S. (1998). Oyun Yazmak. (F. Ofluoğlu, Çev.) İstanbul: MitosBOYUT Yayınları.
  • Greig, N. (2005). Playwriting, A Practical Guide. London and New York: Routledge.
  • Harvard University. (2019). 2019 tarihinde Harvard University: https://www.harvard.edu adresinden alındı
  • Henderson, M. (1996). Theater in America, 250 Years of Plays, Players and Productions (2.nd Edition b.). New York: Harry N. Abrams Inc.
  • Istanbul Üniversitesi. (2019). 2010 tarihinde İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü: http://edebiyat.istanbul.edu.tr/tiyatro/?p=6351 adresinden alındı
  • King, S. (2007). Yazma Sanatı. (P. Öcal, Çev.) İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kinne, W. (1954). George Pierce Baker and American Theatre. 2018 tarihinde Hardvard University: https://archive.org/stream/georgepiercebake030409mbp/georgepiercebake030409mbp_djvu.txt adresinden alındı
  • Kocaeli Üniversitesi . (2019). 2019 tarihinde Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi: (http://gsf.kocaeli.edu.tr/dramatikyazarlik.asp; http://gsf.kocaeli.edu.tr/duyuruayrinti.asp?id=46 adresinden alındı
  • Lamott, A. (2017). Bir Kuştan Öbürüne (1. Baskı b.). (D. Göl, Çev.) İstanbul: hep kitap.
  • Le Guin, U. (2017). Dümeni Yaratıcılığa Kırmak (1. Baskı b.). (D. Göl, Çev.) İstanbul: hep kitap.
  • McKee, R. (2011). Öykü - senaryo yazımının özü, yapısı, tarzı ve ilkeleri (1. Basım b.). (N. Yılmaz, E. Yılmaz, & F. Kınalı, Çev.) İstanbul: Plato Yayınları.
  • Neipris, J. (2005). To Be A Playwright. New York and London: Routledge.
  • New York University. (2019). 2019 tarihinde New York University: https://www.nyu.edu adresinden alındı
  • Nutku, Ö. (1983). Cumhuriyet Tiyatrosu. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi (s. 2511-2530). içinde İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nutku, Ö. (1985). Dünya Tiyatrosu Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Nutku, H. (1999). Oyun Yazarlığı. İstanbul: MitosBoyut Yayınları.
  • Pamuk, O. (2011). Saf ve Düşünceli Romancı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Purchase College. (2019). 2019 tarihinde Purchase College: https://www.purchase.edu adresinden alındı
  • Raphaelson, S. (1949). The Human Nature of Playwriting (1st edition b.). UK: Macmillan Co.
  • Renard, J. (2014). Yazmak Üzerine Notlar. (O. Türkay, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Özdemir, E., & Binyazar, A. (2016). Yazmak Sanatı. İstanbul: Fom Kitap.
  • Süleyman Demirel Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü: http://gsf.sdu.edu.tr/sahne/tr/ adresinden alındı
  • Seker, H. (2014). Program Değerlendirme. H. Seker, İ. Görgen, İ. Tuncel, B. Alcı, Z. Kablan, K. Baykara, et al., & H. Seker (Dü.) içinde, Eğitimde Program Geliştirme, Kavramlar Yaklaşımlar (4. Baskı b., s. 183-216). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sener, S. (1998). Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Tiyatrosu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Smiley, S. (2005). Playwriting – the Structure of Action. New Heaven and London: Yale University Press.
  • State University of New York. (2019). 2019 tarihinde State University of New York: https://www.suny.edu adresinden alındı
  • Tarihçe. (tarih yok). 2919 tarihinde Ankara Üniversitesi: https://www.ankara.edu.tr/kurumsal/tanitim/tarihce/ adresinden alındı
  • Tekşan, K. (2013). Yazma Eğitimi. İstanbul: Kriter Yayınları.
  • The Juilliard School. (2019). 2019 tarihinde The Juilliard School: https://www.juilliard.edu adresinden alındı
  • Tisch School of the Arts. (2019). 2019 tarihinde Tisch School of the Arts: https://tisch.nyu.edu adresinden alındı
  • Uludağ Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi. (2019). 2019 tarihinde Uludağ Üniversitesi: http://uludag.edu.tr/sahne/default/konu/5375 adresinden alındı
  • Waters, S. (2013). How to Describe an Apple: A Brief Survey of the Literature on Playwriting. Contemporary Treatre Review , 23 (2), 137-145.
  • Wood, J. (2010). Kurmaca Nasıl İşler. (E. Bodur, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yale University. (2019). 2019 tarihinde Yale University: https://www.yale.edu adresinden alındı
  • Zinsser, W. (2015). İyi Yazmak Üzerine (2. Baskı b.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.

Comparative Analysis of Dramatic Writing Education in Turkey and the USA

Year 2019, , 1871 - 1889, 15.10.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.568187

Abstract











Playwriting has a history of 2500 years while
its academic education has only 100 years’ history. The first undergraduate
level courses about dramatic writing began to be given in Harvard University in
1905 and at Yale University in 1925. Dramatic writing education then began to
spread to different countries at various levels. In Turkey, the first
playwriting courses began to be given at Ankara University in 1964 and Ege
University in 1976. Today, dramatic writing education continues in seven
different universities. There are no studies that evaluates dramatic writing
education programs in Turkey, and that make suggestions to develop existing
programs. Besides, review of available literature reveals that there is no
research that compares the education programs in Turkey and in the rest of the
world. In order to improve existing education programs in a discipline, it is
very important and necessary to examine the scopes of different education
programs and open them to discussion; hence this study will contribute to
available literature in this respect. The aim of this study is to analyze
dramatic writing/playwriting education programs in Turkey and the USA
comparatively. The scope of this study is limited by 2018-2019 academic year
data of active education programs in Turkey and the USA. The USA is chosen
since it is the first country where dramatic writing undergraduate level
education began. The study makes a profile using available data. In addition to
preferring a horizontal approach as in most comparative education studies, the
study uses qualitative research methods, mainly documentation analysis.
Differences between program levels, student quotas, admission and graduation
conditions, compulsory and elective courses are taken into account
    

References

  • And, M. (1972). Tanzimat ve İstibdat Döneminde Türk Tiyatrosu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü. (2019). 2019 tarihinde Ankara Üniversitesi: http://www.dtcf.ankara.edu.tr/tiyatro-bolumu/ adresinden alındı
  • Arizona State University. (2019). 2019 tarihinde Arizona State University: https://www.asu.edu adresinden alındı
  • Atatürk Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi: http://webarsiv.atauni.edu.tr/guzel-sanatlar-fakultesi adresinden alındı
  • Bıçakçı, H. (2017). Uydurmanın İncelikleri (1. Baskı b.). İstanbul: Hep Kitap.
  • Baker, G. (1919). Dramatic Technique (http://archive.org/details/deramatictechniqu::bakeuoft (erişim tarihi: 30.12.2017) b.). Boston, New York, Chicago, Dallas, San Francisco: Houghton: Mefflin Co.
  • Belkıs, Ö., Şaşmaz, H., Gümüş, Y., & Alpan, E. (2019). Türkiye'de Dramatik Yazarlık Eğitimi Programlarının Karşılaştırılması. UBEST, 1. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu. İzmir: http://ubest.deu.edu.tr/BEST2018/abstract/turkiyede-dramatik-yazarlik-egitimi-programlarinin-karsilasmali-olarak-incelenmesi.
  • Bradby, D., & Williams, D. (1988). Director's Theatre. Hong Kong: Macmillan.
  • Brown University. (2019). 2019 tarihinde Brown University: https://www.juilliard.edu adresinden alındı
  • Can, B. (2014). Oyunlarla Yazı Yazmak. İstanbul: Murat Kitabevi.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde Program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya (24. Baskı b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü: http://gsf.deu.edu.tr/tr/sahne-sanatlari/http://gsf.deu.edu.tr/tr/tarihcemiz/ adresinden alındı
  • Duras, M. (1999). Yazmak (2. Baskı b.). (A. Derman, Çev.) İstanbul: Can Yayınları.
  • Egri, L. (1982). Piyes Yazma Sanatı. (S. Taşer, Çev.) İstanbul: Yazko Yayınları.
  • Erdem, A. (2013). Bilgi Toplumunda Üniversitenin Değişen Rolleri ve Görevleri. Yükseköğretim Dergisi , 3 (2), 109-120.
  • Erdoğan, Ş. (Dü.). (2016). Yaratıcı Yazarlık Teknikleri. (D. Keçeli, Çev.) İstanbul.
  • Gülsoy, M. (2017). Büyübozumu: yaratıcı yazarlık (14. Baskı b.). 2004: Can Sanat Yayınları.
  • Gardiner, P. (2017). Playwriting and Flow: The Interconnection Between Creativity, Engagement and Skill Development. International Journal of Education & The Arts , 18 (6), 1-24.
  • Gardiner, P. (2016). Playwriting Pedagogy and the Myth of Intrinsic Creativity. RIDE: The Journal of Applied Theatre and Performance , 21 (2), 247-262.
  • Gardiner, P. (2014). Teaching Playwriting: Dramaturgy, Creativity, and Agency (PhD thesis). Sidney: The University of Sidney, .
  • Gardiner, P., & Anderson, M. (2017). Structured Creative Processes in Learning Playwriting: Invoking Imaginative Pedagogies. Cambridge Journal of Education , 1-21.
  • Gardiner, P., & Anderson, M. (2015). Why Playwriting? Dealing with the 'Big Issues' and Empowering Student Voies. Drama Australia Journal , 39 (2), 122-134.
  • Gooch, S. (1998). Oyun Yazmak. (F. Ofluoğlu, Çev.) İstanbul: MitosBOYUT Yayınları.
  • Greig, N. (2005). Playwriting, A Practical Guide. London and New York: Routledge.
  • Harvard University. (2019). 2019 tarihinde Harvard University: https://www.harvard.edu adresinden alındı
  • Henderson, M. (1996). Theater in America, 250 Years of Plays, Players and Productions (2.nd Edition b.). New York: Harry N. Abrams Inc.
  • Istanbul Üniversitesi. (2019). 2010 tarihinde İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü: http://edebiyat.istanbul.edu.tr/tiyatro/?p=6351 adresinden alındı
  • King, S. (2007). Yazma Sanatı. (P. Öcal, Çev.) İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kinne, W. (1954). George Pierce Baker and American Theatre. 2018 tarihinde Hardvard University: https://archive.org/stream/georgepiercebake030409mbp/georgepiercebake030409mbp_djvu.txt adresinden alındı
  • Kocaeli Üniversitesi . (2019). 2019 tarihinde Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi: (http://gsf.kocaeli.edu.tr/dramatikyazarlik.asp; http://gsf.kocaeli.edu.tr/duyuruayrinti.asp?id=46 adresinden alındı
  • Lamott, A. (2017). Bir Kuştan Öbürüne (1. Baskı b.). (D. Göl, Çev.) İstanbul: hep kitap.
  • Le Guin, U. (2017). Dümeni Yaratıcılığa Kırmak (1. Baskı b.). (D. Göl, Çev.) İstanbul: hep kitap.
  • McKee, R. (2011). Öykü - senaryo yazımının özü, yapısı, tarzı ve ilkeleri (1. Basım b.). (N. Yılmaz, E. Yılmaz, & F. Kınalı, Çev.) İstanbul: Plato Yayınları.
  • Neipris, J. (2005). To Be A Playwright. New York and London: Routledge.
  • New York University. (2019). 2019 tarihinde New York University: https://www.nyu.edu adresinden alındı
  • Nutku, Ö. (1983). Cumhuriyet Tiyatrosu. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi (s. 2511-2530). içinde İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nutku, Ö. (1985). Dünya Tiyatrosu Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Nutku, H. (1999). Oyun Yazarlığı. İstanbul: MitosBoyut Yayınları.
  • Pamuk, O. (2011). Saf ve Düşünceli Romancı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Purchase College. (2019). 2019 tarihinde Purchase College: https://www.purchase.edu adresinden alındı
  • Raphaelson, S. (1949). The Human Nature of Playwriting (1st edition b.). UK: Macmillan Co.
  • Renard, J. (2014). Yazmak Üzerine Notlar. (O. Türkay, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Özdemir, E., & Binyazar, A. (2016). Yazmak Sanatı. İstanbul: Fom Kitap.
  • Süleyman Demirel Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü: http://gsf.sdu.edu.tr/sahne/tr/ adresinden alındı
  • Seker, H. (2014). Program Değerlendirme. H. Seker, İ. Görgen, İ. Tuncel, B. Alcı, Z. Kablan, K. Baykara, et al., & H. Seker (Dü.) içinde, Eğitimde Program Geliştirme, Kavramlar Yaklaşımlar (4. Baskı b., s. 183-216). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sener, S. (1998). Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Tiyatrosu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Smiley, S. (2005). Playwriting – the Structure of Action. New Heaven and London: Yale University Press.
  • State University of New York. (2019). 2019 tarihinde State University of New York: https://www.suny.edu adresinden alındı
  • Tarihçe. (tarih yok). 2919 tarihinde Ankara Üniversitesi: https://www.ankara.edu.tr/kurumsal/tanitim/tarihce/ adresinden alındı
  • Tekşan, K. (2013). Yazma Eğitimi. İstanbul: Kriter Yayınları.
  • The Juilliard School. (2019). 2019 tarihinde The Juilliard School: https://www.juilliard.edu adresinden alındı
  • Tisch School of the Arts. (2019). 2019 tarihinde Tisch School of the Arts: https://tisch.nyu.edu adresinden alındı
  • Uludağ Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi. (2019). 2019 tarihinde Uludağ Üniversitesi: http://uludag.edu.tr/sahne/default/konu/5375 adresinden alındı
  • Waters, S. (2013). How to Describe an Apple: A Brief Survey of the Literature on Playwriting. Contemporary Treatre Review , 23 (2), 137-145.
  • Wood, J. (2010). Kurmaca Nasıl İşler. (E. Bodur, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Yale University. (2019). 2019 tarihinde Yale University: https://www.yale.edu adresinden alındı
  • Zinsser, W. (2015). İyi Yazmak Üzerine (2. Baskı b.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
There are 57 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Özlem Belkıs 0000-0001-6124-3506

Yunus Emre Gümüş 0000-0002-2707-5366

Hatice Şaşmaz 0000-0002-6801-8448

Ezgi Deniz Alpan 0000-0002-4274-0838

Publication Date October 15, 2019
Submission Date May 20, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Belkıs, Ö., Gümüş, Y. E., Şaşmaz, H., Alpan, E. D. (2019). TÜRKİYE VE AMERİKA’DA DRAMATİK YAZARLIK EĞİTİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1871-1889. https://doi.org/10.17755/esosder.568187

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.