Oyun yazarlığı 2500 yılık bir tarihe
sahiptir, fakat ilgili akademik eğitimin tarihi ancak 100 yıllıktır. Lisans
düzeyindeki ilk dramatik yazarlık dersleri 1905’te Harvard Üniversitesi’nde,
1925’te Yale Üniversitesi’nde verilmiştir. Ardından farklı üniversitelerde
çeşitli kademelerde dramatik yazarlık eğitimi yaygınlaşmıştır. Türkiye’de ise
ilk oyun yazarlığı eğitimi 1964’te Ankara Üniversitesi’nde, 1976’da Ege
Üniversitesi’nde başlamış, bugün yedi üniversitede
sürdürülmektedir. Türkiye’de dramatik yazarlık eğitimi programlarının
değerlendirilmesi ve geliştirilmesi için öneriler üretilmesi
bağlamında bir çalışma bulunmamaktadır. Bununla birlikte yurt içi ile yurt
dışındaki eğitim programlarını karşılaştırılmalı olarak ele alan bir araştırmaya
da alan yazın taraması sonucunda rastlanmamıştır. Bir bilim alanında yürütülen
eğitim programlarının geliştirilebilmesi için farklı programların kapsamlarını
incelemek, tartışmaya açmak önemli ve gereklidir. Bu yönüyle araştırmamızın
alan yazına katkı sağlayacağına inanılmaktadır. Bu araştırmanın amacı,
Türkiye’de ve ABD’de sürdürülen dramatik yazarlık/oyun yazarlığı eğitim
programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesidir. Araştırmanın kapsamını,
Türkiye’de ve ABD’de dramatik yazarlık eğitimini aktif olarak sürdüren üniversitelerin
2018-2019 eğitim/öğretim yılı verileri oluşturmaktadır. ABD, dramatik yazarlık
eğitiminin lisans düzeyinde verilmeye başlandığı ilk ülke olduğu için
seçilmiştir. Bu çalışma bir profil çıkarma çalışmasıdır ve yöntem olarak
karşılaştırmalı eğitim araştırmalarında kullanılan yatay yaklaşım benimsenmiş,
nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme uygulanmış, farklılıklar
program seviyesi, kontenjanları, giriş ve mezuniyet koşulları, zorunlu ve
seçmeli dersler bağlamında sunulmuştur
Playwriting has a history of 2500 years while
its academic education has only 100 years’ history. The first undergraduate
level courses about dramatic writing began to be given in Harvard University in
1905 and at Yale University in 1925. Dramatic writing education then began to
spread to different countries at various levels. In Turkey, the first
playwriting courses began to be given at Ankara University in 1964 and Ege
University in 1976. Today, dramatic writing education continues in seven
different universities. There are no studies that evaluates dramatic writing
education programs in Turkey, and that make suggestions to develop existing
programs. Besides, review of available literature reveals that there is no
research that compares the education programs in Turkey and in the rest of the
world. In order to improve existing education programs in a discipline, it is
very important and necessary to examine the scopes of different education
programs and open them to discussion; hence this study will contribute to
available literature in this respect. The aim of this study is to analyze
dramatic writing/playwriting education programs in Turkey and the USA
comparatively. The scope of this study is limited by 2018-2019 academic year
data of active education programs in Turkey and the USA. The USA is chosen
since it is the first country where dramatic writing undergraduate level
education began. The study makes a profile using available data. In addition to
preferring a horizontal approach as in most comparative education studies, the
study uses qualitative research methods, mainly documentation analysis.
Differences between program levels, student quotas, admission and graduation
conditions, compulsory and elective courses are taken into account
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | May 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.