Bu araştırmanın amacı X ve Y kuşağı okul müdürlerin iletişim becerilerinin öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmaya 394 öğretmen katılmıştır. Araştırmada okul yöneticilerinin iletişim becerilerini belirlemeye yönelik ‘‘Okul Yöneticilerinin Kişilerarası İletişim Becerileri Ölçeği’’ ile öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeylerini tespit edilmesinde “Örgütsel Sosyalleşme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin iletişim becerileri ile öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmelerinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Okul müdürlerinin temsil ettiği X ve Y kuşağı değişkeni ile iletişim becerileri düzeyleri arasında ölçeğin bütünü ve alt boyutları arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Okul müdürlerinin X ve Y kuşağı değişkenine göre öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyleri arasında dil ve insanlar boyutunda anlamlı bir fark bulunmazken tarih, politikalar, hedef ve değer, performans ve örgütsel sosyalleşme ölçeğin genelinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Y kuşağı okul müdürlerinin, X kuşağı okul müdürleriyle karşılaştırıldığında Y kuşağı okul müdürlerinin iletişim becerilerinin daha yüksek düzeyde olduğu, okul müdürlerin iletişim becerilerinin öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmelerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
The aim of this research is to examine the effect of the communication skills of X and Y generation principals on teachers' organizational socialization levels. The research is a quantitative study in relational survey method. 394 teachers participated in the study. The "Interpersonal Communication Skills of School Administrators Scale " was used to determine the communication skills of school administrators in the study, and the "Organizational Socialization Scale" was used to determine teachers' organizational socialization levels. As a result of the research, it was determined that the communication skills of school principals and the organizational socialization of teachers were at a high level. There was a significant difference between the X and Y generation variables represented by the school principals and the communication skills levels between the whole scale and its sub-dimensions. According to the X and Y generation variable of the school principals, there was no significant difference between teachers' organizational socialization levels in the sub-dimension of language and people, while a significant difference was found in history, policies, goals and values, performance and organizational socialization in the whole scale. It was concluded that the communication skills of the Y generation principals were higher than the X generation principals, and that the communication skills of the principals were a significant predictor of teachers' organizational socialization.
Organizational Socialization X Generation Y Generation School Principals Communication skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Submission Date | December 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.