BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE OYUNCAK MÜZELERİNİN DURUMU VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ

Year 2017, Volume: 16 Issue: 61, 477 - 492, 01.04.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.304687

Abstract

Müze, toplumun ve gelişiminin hizmetinde olan, insanlara ve yaşadıkları çevreye ait çalışmalar yapan, insanları eğitmek ve eğlendirmek amacıyla toplayan, koruyan, araştıran ve toplumla iletişim kurarak sergileyen çağdaş bir kuruluştur. Müze, çağdaş bir ifadeyle “dünyayı kavrama teknolojisi” dir. Müzenin dünyayı kavrama sürecindeki işlevlerinden biri de sürekli değişmektedir. Çağdaş müze katılım, güçlendirme, yerli kültürler, kültürel çeşitlilik, evrensellik, işbirliği, teknoloji kullanımı ve sürdürülebilirlik gibi kavramlarla birlikte anılmaktadır. Yeni nitelikleriyle çağdaş müze, sınırlı bir kitleye hizmet etmek yerine geniş halk topluluklarına eğitsel bilgi ve yaşantılar sunarak, ziyaretçi ile çeşitlilik içeren etkinlikler ve sunumlar yoluyla buluşmakta, bireyi, aileyi, okulu ve toplumu etkinlik kapsamına almaktadır. Çağdaş müzecilik yaklaşımlarından hareketle oyuncak müzeleri, koleksiyonlarını zenginleştirme ve koruma, yeni bir yaklaşımla sunma, müzeyi tanıtma, ziyaretçi çeşitliliğini ve sayısını artırma ve toplumsal işlevlerini yerine getirme gibi nedenlerle geleceğin gereksinmeleriyle ilgilenme gibi sorunları farkı boyutlarıyla ele almaktadır. Çevresel, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirlik her kuruluş için olduğu kadar müzeler için de önemli ve zorunludur. Bu çalışmada, dünyadaki ve Türkiye’deki oyuncak müzelerinin durumu ve sürdürülebilirliğe ilişkin planları ele alınmaktadır.

References

  • Bertacchini, E. ve Morando, F. (2011). The future of museums ın the digital age: new models
  • of access and use of digital collections. Working paper No. 5/2011. Italy: International Centre for Research on the Economics of Culture, Institutions, and Creativity (EBLA) Centro Studi Silvia Santagata (CSS).
  • Black, G. (2005). The engaging museum: Developing for visitor involvement. Routledge, London.
  • Canko, M., D. (2014). Bir arkeoloğun oyuncak sevdası: Musa Baran oyun ve oyuncak müzesi. Dilek Maktal Canko (Yay. Haz.), Müzeler, Oyunlar, Oyuncaklar ve Çocuklar içinde, 317-331. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Djakovic, B. & Rakovic, S. (2009). A museum of discomfort, In Rainer Ohliger (Ed.), Migration in museums: narratives of diversity in Europe (p:124-156). Edition Network Migration in Europe, Berlin.
  • Ellibeş, B. (2016). İstanbul Oyuncak Müzesi. Ceren Karadeniz & Bekir Onur (Yay. Haz.), Oyuncak Müzelerinin Dünü, Bugünü ve Sürdürülebilirliği içinde, s:31-37. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Gilman, R. (1992). Sustainability By Robert Gilmanfrom the 1992 UIA/AIA Call for sustainable community solutions. http://www.context.org, 17.08.2016.
  • Gopnik, A. (2007). The mindful museum. https://thewalrus.ca/the-mindful-museum/, 10.06.2016.
  • International Council of Museums (ICOM) (2007). Museum definition. http://icom.museum/the-vision/museum-definition/, 17.05.2016.
  • Janes, R. R. (2010). The mindful museum. Curator, 53(3), 325- 338.
  • Karadeniz, C. (2010). Dünyada çocuk müzeleri ve bilim merkezleri. Ürün Yayınları, Ankara.
  • Karaman, M. (2016). İzmir Konak Belediyesi Ümran Baradan Oyun ve Oyuncak Müzesi. Ceren Karadeniz & Bekir Onur (Yay. Haz.), Oyuncak Müzelerinin Dünü, Bugünü ve Sürdürülebilirliği içinde, s:51-65. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Lewis, G., D. (2016). History of museums: Types of museums. Encyclopædia Britannica Inc. https://global.britannica.com/topic/types-of-museums-398830, 20.07.2016.
  • Latham, K., F. and Simmons, J.,E. (2014). Foundations of museum studies: Evolving systems of knowledge. Santa Barbara Libraries, USA.
  • Madran, B. (2014). Çocukluğun Yetişkinliğe İlhamı Oyuncak Müzeleri. Dilek Maktal Canko (Yay. Haz.), Müzeler, Oyunlar, Oyuncaklar ve Çocuklar içinde, 295-304. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Onur, B. (2010). Oyuncaklı Dünya: Oyuncağın Toplumsal Tarihi. İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Onur, B. (2016). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Oyuncak Müzesi: Bir Müzenin Öyküsü. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları No: 23.
  • Özaslan, A. (2016). Gaziantep Oyun ve Oyuncak Müzesi. Ceren Karadeniz & Bekir Onur (Yay. Haz.), Oyuncak Müzelerinin Dünü, Bugünü ve Sürdürülebilirliği içinde, s:43-51. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Özdemir, S. (2016). Antalya Büyükşehir Belediyesi Oyuncak Müzesi. Ceren Karadeniz & Bekir Onur (Yay. Haz.), Oyuncak Müzelerinin Dünü, Bugünü ve Sürdürülebilirliği içinde, s:37-42. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Özmehmet, E. (2008). Dünyada ve Türkiye’de sürdürülebilir kalkınma yaklaşımları. Journal of Yaşar University, 3 (12), 1853-1876. http://journal.yasar.edu.tr/arsiv/vol3/no12-vol3/, 18.08.2016.
  • Preziosi, D., & Farago, C. (2004). Grasping the world. The idea of the museum. Ashgate Publishing, Aldershot.
  • Semper, R. J. (1990). Science museums as environments for learning. Physics Today, 43(11), 50-56.
  • Schilp, E. (2015). The ten principles of museum entrepreneurship. MuseumNext Practice, USA.
  • Shumays, M., A., & Leinhardt, G. (2000). Two docents in three museums: A study of central and peripheral participation. Museum Learning Collaborative Technical Report. http://mlc.lrdc.pitt.edu/mlc , 28.05.2012.
  • Talboys, K., G. (2011). Museum educator’s handbook. (3rd ed.). Ashgate Publishing, United Kingdom.
Year 2017, Volume: 16 Issue: 61, 477 - 492, 01.04.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.304687

Abstract

References

  • Bertacchini, E. ve Morando, F. (2011). The future of museums ın the digital age: new models
  • of access and use of digital collections. Working paper No. 5/2011. Italy: International Centre for Research on the Economics of Culture, Institutions, and Creativity (EBLA) Centro Studi Silvia Santagata (CSS).
  • Black, G. (2005). The engaging museum: Developing for visitor involvement. Routledge, London.
  • Canko, M., D. (2014). Bir arkeoloğun oyuncak sevdası: Musa Baran oyun ve oyuncak müzesi. Dilek Maktal Canko (Yay. Haz.), Müzeler, Oyunlar, Oyuncaklar ve Çocuklar içinde, 317-331. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Djakovic, B. & Rakovic, S. (2009). A museum of discomfort, In Rainer Ohliger (Ed.), Migration in museums: narratives of diversity in Europe (p:124-156). Edition Network Migration in Europe, Berlin.
  • Ellibeş, B. (2016). İstanbul Oyuncak Müzesi. Ceren Karadeniz & Bekir Onur (Yay. Haz.), Oyuncak Müzelerinin Dünü, Bugünü ve Sürdürülebilirliği içinde, s:31-37. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Gilman, R. (1992). Sustainability By Robert Gilmanfrom the 1992 UIA/AIA Call for sustainable community solutions. http://www.context.org, 17.08.2016.
  • Gopnik, A. (2007). The mindful museum. https://thewalrus.ca/the-mindful-museum/, 10.06.2016.
  • International Council of Museums (ICOM) (2007). Museum definition. http://icom.museum/the-vision/museum-definition/, 17.05.2016.
  • Janes, R. R. (2010). The mindful museum. Curator, 53(3), 325- 338.
  • Karadeniz, C. (2010). Dünyada çocuk müzeleri ve bilim merkezleri. Ürün Yayınları, Ankara.
  • Karaman, M. (2016). İzmir Konak Belediyesi Ümran Baradan Oyun ve Oyuncak Müzesi. Ceren Karadeniz & Bekir Onur (Yay. Haz.), Oyuncak Müzelerinin Dünü, Bugünü ve Sürdürülebilirliği içinde, s:51-65. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Lewis, G., D. (2016). History of museums: Types of museums. Encyclopædia Britannica Inc. https://global.britannica.com/topic/types-of-museums-398830, 20.07.2016.
  • Latham, K., F. and Simmons, J.,E. (2014). Foundations of museum studies: Evolving systems of knowledge. Santa Barbara Libraries, USA.
  • Madran, B. (2014). Çocukluğun Yetişkinliğe İlhamı Oyuncak Müzeleri. Dilek Maktal Canko (Yay. Haz.), Müzeler, Oyunlar, Oyuncaklar ve Çocuklar içinde, 295-304. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
  • Onur, B. (2010). Oyuncaklı Dünya: Oyuncağın Toplumsal Tarihi. İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Onur, B. (2016). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Oyuncak Müzesi: Bir Müzenin Öyküsü. Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları No: 23.
  • Özaslan, A. (2016). Gaziantep Oyun ve Oyuncak Müzesi. Ceren Karadeniz & Bekir Onur (Yay. Haz.), Oyuncak Müzelerinin Dünü, Bugünü ve Sürdürülebilirliği içinde, s:43-51. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Özdemir, S. (2016). Antalya Büyükşehir Belediyesi Oyuncak Müzesi. Ceren Karadeniz & Bekir Onur (Yay. Haz.), Oyuncak Müzelerinin Dünü, Bugünü ve Sürdürülebilirliği içinde, s:37-42. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Özmehmet, E. (2008). Dünyada ve Türkiye’de sürdürülebilir kalkınma yaklaşımları. Journal of Yaşar University, 3 (12), 1853-1876. http://journal.yasar.edu.tr/arsiv/vol3/no12-vol3/, 18.08.2016.
  • Preziosi, D., & Farago, C. (2004). Grasping the world. The idea of the museum. Ashgate Publishing, Aldershot.
  • Semper, R. J. (1990). Science museums as environments for learning. Physics Today, 43(11), 50-56.
  • Schilp, E. (2015). The ten principles of museum entrepreneurship. MuseumNext Practice, USA.
  • Shumays, M., A., & Leinhardt, G. (2000). Two docents in three museums: A study of central and peripheral participation. Museum Learning Collaborative Technical Report. http://mlc.lrdc.pitt.edu/mlc , 28.05.2012.
  • Talboys, K., G. (2011). Museum educator’s handbook. (3rd ed.). Ashgate Publishing, United Kingdom.
There are 25 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ceren Karadeniz This is me

Müge Artar This is me

Publication Date April 1, 2017
Submission Date October 7, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 16 Issue: 61

Cite

APA Karadeniz, C., & Artar, M. (2017). TÜRKİYE’DE OYUNCAK MÜZELERİNİN DURUMU VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 477-492. https://doi.org/10.17755/esosder.304687

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.