Research Article
BibTex RIS Cite

SEÇİM KURAMINA DAYALI PSİKOEĞİTİM PROGRAMININ ERGENLERİN RİSKLİ DAVRANIŞLARI VE İYİLİK HALİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Year 2017, Volume: 16 Issue: 64-Ek Sayı, 1594 - 1615, 01.12.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.327488

Abstract

Bu araştırmanın amacı seçim kuramı ve gerçeklik terapisine
dayalı psikoeğitim programının ergenlerin riskli davranışları ve iyilik hali
düzeyleri üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, Aydın ilindeki bir
Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde öğrenim gören riskli davranışlara sahip
ergenler ile yürütülmüştür. Deney, karşılaştırma ve kontrol gruplarının her
birinde 15’er öğrenci olmak üzere araştırmada toplamda 45 öğrenci yer almıştır.
Öğrenciler deney, karşılaştırma ve kontrol gruplarına seçkisiz olarak atanmıştır.
Her üç gruba da ön test olarak Riskli Davranışlar Ölçeği ve İyilik Hali Ölçeği uygulanmıştır.
Araştırma kapsamında, deney grubuna on bir oturumdan oluşan seçim kuramına
dayalı psikoeğitim programı uygulanırken; karşılaştırma grubuyla yine on bir
oturumdan oluşan meslek seçimine yönelik grup rehberliği programı yürütülmüş,
kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Uygulama bitiminde
son test ve üç ay sonrasında izleme ölçümleri yapılmıştır. Elde edilen veriler karışık
ölçümler için 3x3 faktörlü varyans analizi ile analiz edilmiştir. Analizler
sonucunda, seçim kuramı ve gerçeklik terapisine dayalı psikoeğitim programının ergenlerin
antisosyal davranışlar, alkol kullanımı, intihar eğilimi, sağlıksız beslenme alışkanlıkları
ve okul terki düzeylerini azaltmada etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Elde edilen
veriler alanyazın dikkate alınarak tartışılmış, ruh sağlığı çalışanlarına ve
ileride yapılacak araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Year 2017, Volume: 16 Issue: 64-Ek Sayı, 1594 - 1615, 01.12.2017
https://doi.org/10.17755/esosder.327488

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Meliha Erbaş

Yelda Kağnıcı This is me

Publication Date December 1, 2017
Submission Date July 10, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 16 Issue: 64-Ek Sayı

Cite

APA Erbaş, M., & Kağnıcı, Y. (2017). SEÇİM KURAMINA DAYALI PSİKOEĞİTİM PROGRAMININ ERGENLERİN RİSKLİ DAVRANIŞLARI VE İYİLİK HALİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64-Ek Sayı), 1594-1615. https://doi.org/10.17755/esosder.327488

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.