Research Article
BibTex RIS Cite

İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL SÖZLÜĞÜNÜ GELİŞTİRMEDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİ

Year 2018, Volume: 17 Issue: 67, 1109 - 1119, 20.07.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.350455

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin zihinsel
sözlüğünü geliştirmede eğitsel oyunların etkisinin incelenmesidir. Yarı deneysel modelle desenlenen araştırmanın
çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılının ikinci yarıyılında Bartın
ilinin Budakdüzü ilkokulunda öğrenim gören 36, 4. sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak,
Wesche ve Paribakht (1996) tarafından geliştirilmiş ve
İlter (2015) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan “Kelime Bilgisi Ölçeği”
kullanılmıştır.
Araştırma verilerinin analizinde, aritmetik ortalama, frekans, yüzde, Mann
Whitney U testinden yararlanılmıştır. A
raştırma
sonucunda eğitsel oyunlar ile kelime öğretimi yapılan deney grubu
öğrencilerinin ön-test ve son-test puanları arasında son-test puanları lehine
anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç doğrultusunda eğitsel
oyunlarla yürütülen kelime öğretimi çalışmalarının, öğrencilerin zihinsel
sözlüklerinin geliştirilmesinde olumlu yönde etkisinin olduğu görülmektedir.

References

  • Akandere, M. (2013). Eğitici okul oyunları. (3. Baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Başar, M., Batur, Z. ve Karasu, M. (2014). Kukset tekniğinin öğrencilerin zıt ve eş anlamlı sözcükleri anlamalarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 909-922.
  • Bayırtepe, E. ve Tüzün, H. (2007). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının öğrencilerin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 41-54.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cesur, O. (2005) Pansiyonlu ilköğretim okulu öğrencileri üzerinde kelime serveti araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Gökbulut, Y. ve Yumuşak, Y. E. (2014). Oyun destekli matematik öğretiminin 4. sınıf kesirler konusundaki erişi ve kalıcılığa etkisi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (2), 673-689.
  • Graves, M. F. (2006). The vocabulary book learnıng and ınstructıon. New York: Teachers College Press.
  • Gülsoy, T. (2013). 6. Sınıf öğrencilerinin kelime hazinesinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Güneş, F. (2015). Oyunla öğrenme yaklaşımı. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 773-786.
  • İlter, İ. (2015). Sosyal bilgilerde kelime hazinesinin geliştirilmesinde frayer modelinin etkisinin incelenmesi. Elementary Education Online, 14(3), 1106-1129, Bayburt Üniversitesi, Bayburt.
  • Kara, M. (2010). Oyunlarla yabancılara Türkçe öğretimi, TÜBAR-XXVII, 407-421.
  • Karabacak, N. (1996). Sosyal bilgiler dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin erişi düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, S. ve Elgün, A. (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 329-342.
  • Özdenk, Ç. (2007). 6 yaş grubu öğrencilerinin psikomotor gelişimlerinin sağlanmasında oyunun yeri ve önemi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Ed. Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu). Gerçek Dünya Araştırması (1. Basım). 97-134. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şenol, M. (2007). Teaching vocabulary to secondary school students through games. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

THE EFFECT OF EDUCATIONAL GAMES ON IMPROVING THE MENTAL LEXICON OF PRIMARY SCHOOL 4th GRADE STUDENTS

Year 2018, Volume: 17 Issue: 67, 1109 - 1119, 20.07.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.350455

Abstract



The purpose of this research is to examine the effect of
educational games on developing mental lexicon of the 4th grade primary school
students. This research was designed with a semi-experimental model. The study
group of the study constitutes 36 4th grade students who were studying at
Budakdüzü primary school in Bartın province in the second half of 2016-2017
academic year. The "Vocabulary Knowledge Scale" developed by Wesche
and Paribakht (1996) and adapted to Turkish by İlter (2015) was used as data
collection tool in the research.
In the
analysis of the research data, arithmetic mean, frequency, percent, Mann
Whitney U test was used. As a result of the research, it was concluded that
there was a significant difference between pre-test and post-test scores of the
experimental group students who had been taught vocabulary with educational games
in favor of post-test scores. The results of this study show that the
vocabulary teaching activities carried out by educational games have a positive
effect on the development of mental lexicons of students.




References

  • Akandere, M. (2013). Eğitici okul oyunları. (3. Baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
  • Başar, M., Batur, Z. ve Karasu, M. (2014). Kukset tekniğinin öğrencilerin zıt ve eş anlamlı sözcükleri anlamalarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3), 909-922.
  • Bayırtepe, E. ve Tüzün, H. (2007). Oyun-tabanlı öğrenme ortamlarının öğrencilerin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 41-54.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cesur, O. (2005) Pansiyonlu ilköğretim okulu öğrencileri üzerinde kelime serveti araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Gökbulut, Y. ve Yumuşak, Y. E. (2014). Oyun destekli matematik öğretiminin 4. sınıf kesirler konusundaki erişi ve kalıcılığa etkisi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (2), 673-689.
  • Graves, M. F. (2006). The vocabulary book learnıng and ınstructıon. New York: Teachers College Press.
  • Gülsoy, T. (2013). 6. Sınıf öğrencilerinin kelime hazinesinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Güneş, F. (2015). Oyunla öğrenme yaklaşımı. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 773-786.
  • İlter, İ. (2015). Sosyal bilgilerde kelime hazinesinin geliştirilmesinde frayer modelinin etkisinin incelenmesi. Elementary Education Online, 14(3), 1106-1129, Bayburt Üniversitesi, Bayburt.
  • Kara, M. (2010). Oyunlarla yabancılara Türkçe öğretimi, TÜBAR-XXVII, 407-421.
  • Karabacak, N. (1996). Sosyal bilgiler dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin erişi düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kaya, S. ve Elgün, A. (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 329-342.
  • Özdenk, Ç. (2007). 6 yaş grubu öğrencilerinin psikomotor gelişimlerinin sağlanmasında oyunun yeri ve önemi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. (Ed. Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu). Gerçek Dünya Araştırması (1. Basım). 97-134. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şenol, M. (2007). Teaching vocabulary to secondary school students through games. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Seda Varan This is me 0000-0001-8052-9278

Süleyman Erkam Sulak

Publication Date July 20, 2018
Submission Date November 10, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 17 Issue: 67

Cite

APA Varan, S., & Sulak, S. E. (2018). İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL SÖZLÜĞÜNÜ GELİŞTİRMEDE EĞİTSEL OYUNLARIN ETKİSİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(67), 1109-1119. https://doi.org/10.17755/esosder.350455

                                                                                                                                                                          21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.