Bu araştırmanın
amacı, öğretmen görüşlerine göre istenmeyen öğrenci davranışların görülme
sıklığını tespit etmektir. Araştırmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Batman ili merkez
ilçede 56 okulda görev yapan 1450 öğretmen,
örneklemini ise, 34 okulda görev yapan 590 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen ölçekle
elde edilmiştir. Ortaokullarda
istenmeyen öğrenci davranışların görülme sıklığına ilişkin, “Bireyler Arası İlişkiler”, “Sınıf Dışı Davranışlar ve “Zarar Verici Davranışlar” boyutlarındaki
davranışların görülme sıklığının genel olarak “Bazen” düzeyinde gerçekleştiği
belirtilmiştir. Ortaokullarda istenmeyen öğrenci davranışların görülme
sıklığına ilişkin öğretmen görüşleri arasında okul türü değişkenine göre, özel
okullarda görev yapan öğretmenler lehine anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir.
Cinsiyet değişkenine göre, öğretmen görüşleri arasında anlamlı fak vardır. Bu
fark bu her üç boyutta da erkek öğretmenlerin lehindir. Kıdem süresine göre, “Bireyler Arası İlişkiler” ve “Zarar Verici
Davranışlar” boyutunda istenmeyen
öğrenci davranışların görülme sıklığına ilişkin öğretmen görüşleri arasında 1-5 kıdem yılına sahip öğretmenler ile 11-15 kıdem yılına sahip
öğretmenler arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Bu fark, 11-15 kıdem yılına sahip öğretmenlerin lehinedir.
Branş
değişkenine göre ise, öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir farkın olmadığı
tespit edilmiştir.
Undesirable student behaviours are one of the main
factors that prevent effective classroom management and teachers’ works. These
behaviours prevent both student learning and formation and maintenance of
effective learning-teaching environment by teacher. The aim of this research is
to identify frequency of undesirable student behaviours according to teacher’s
views. Research is in style of the descriptive scanning model. Population of
the research is constituted by 1450 teachers from 56 schools in Batman in
2012-2013 academic year. The sample of the research is constituted by 590
teachers from 34 schools. The scale used in this research is developed by
researcher. The frequency of undesirable
student behaviours in middle schools is “sometimes” for “interpersonal
relations” and “classroom behaviours”, and “rarely” for “harming behaviour”.
Results show significant difference in teachers’ views depending on gender,
grade and school but there is no significant difference depending on branch. In
order to decrease frequency of
undesirable student behaviours, experts should train school
administration, teachers, students and parents, besides there should be more
opportunities for social, sport and extracurricular activities.
Undesirable behaviours interpersonal relations out-of class behaviours harming behaviours middle school
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2018 |
Submission Date | December 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 68 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.