Mobil
mesajlaşma uygulamalarından WhatsApp bugün yoğun biçimde kullanılmaktadır. Bu
durum bireylerin okuryazarlık becerilerini, yazarak ve konuşarak iletişim kurma
eylemlerini etkilemektedir. Dolayısıyla
dijital haberleşme araçları dil öğretimi için de önemli bir materyaldir.
Dijital araçları kullanabilme becerileri ise dil öğretiminde kazandırılmalıdır.
Fakat öncelikle Türkçe öğretmenleri ve adaylarının dijital iletişim alışkanlıklarının
istenilen düzeyde olması gerekir. Araştırmada, Türkçe öğretmeni adaylarının bir
mobil cihaz uygulaması olan WhatsApp aracılığıyla sergiledikleri iletişim
alışkanlıklarının tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, tarama modeline
göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi, bir devlet üniversitesinin eğitim
fakültesinde öğrenim gören Türkçe öğretmeni adayları (n=102) arasından belirlenmiştir.
Adayların WhatsApp üzerinden gerçekleştirdikleri iletişim alışkanlarını tespit
etmek için alanyazındaki ilgili araştırmalardan hareketle araştırmacı
tarafından geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Hazırlanan form araştırmacı
tarafından örneklemdeki adaylara elden ulaştırılmış ve yüz yüze görüşme yapılarak
toplanmıştır. Elde edilen veriler üzerinde nitel analiz teknikleri kullanılarak
bulgular yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda; adayların tamamının mesajlaşmak
için kolaylık, kitlesel kullanımı, işlevsellik gibi gerekçelerle WhatsApp’ı
kullandığı, çoğu adayın mesajlaşırken hitap ifadesi ile başladığı; iyi
dilek/temenni ifadesi ile bitirdiği gibi sonuçlara ulaşılmıştır.
WhatsApp from mobile
messaging applications is being used extensively in the today. This situation
affects the literacy skills of individuals, writing and speaking communication.
Therefore, digital communication tools are an important material for language
teaching. The skills of using digital tools should be acquired in language
teaching. However, first of all, Turkish teachers and candidates should have
the desired level of digital communication habits. In this study, it is aimed
to determine the habits of using WhatsApp as a communication tool for Turkish
teacher candidates. The research was conducted according to the survey research
model. The sample of the study was determined among the Turkish teacher
candidates (n=102) who studied at the faculty of education of a state university.
A semi-structured interview form developed by the researcher based on the
relevant research in the field literature was used to identify the ways of
using WhatsApp. The prepared form was delivered to the candidates in the sample
by the researcher and collected face to face interviews. The results were
interpreted using qualitative analysis techniques on the obtained data. As a
result of the research; all the candidates used the WhatsApp for reasons such
as convenience, mass use, functionality to message, and the results were
achieved as most candidates started with the expression of address and finished
with the expression of good wishes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2019 |
Submission Date | April 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 72 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.