Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI FARKINDALIĞI

Year 2019, Volume: 18 Issue: 72, 1942 - 1956, 15.10.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.564082

Abstract

Çocuk
edebiyatı, bebeklikten başlayarak ilk gençlik dönemine kadar olan ve bu dönemde
çocuğa sunulan tüm edebî ürünleri kapsamaktadır. Bu hususta çocuğun edebiyatla
tanışması, okuma sevgi ve ilgisinin temellerinin atılması okula başlama
dönemine rastlamaktadır. Çocuğa okuma sevgisi aşılamak, çocukta dil zevki ve
bilinci uyandırmak, çocuğun kitaplarla bağ kurmasını sağlamak sınıf öğretmenlerinin
temel görevleri arasında sayılmaktadır. Bu bağlamda bir sınıf öğretmeninin
çocuk edebiyatına yönelik ilgisinin olması ve bu alanın özellikleri ile ilgili
farkındalık düzeyinin gelişmiş olması önem taşımaktadır. Bu araştırmada sınıf
öğretmeni adaylarının farkındalık düzeylerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Bu amaç doğrultusunda çalışma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına
göre desenlenmiştir. Çalışma grubu ölçüt örneklemeye göre oluşturulmuş, sınıf
öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatı dersini almamış olması ölçüt olarak
belirlenmiştir. Veriler görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Çocuk
edebiyatı farkındalık düzeylerini ölçmek amacıyla öğretmen adaylarına beş soru
hazırlanarak araştırmacı tarafından sorular yöneltilmiştir. Veriler içerik
analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre çocuk
edebiyatı dersini almamış olmalarına rağmen sınıf öğretmeni adaylarının çocuk
edebiyatının kapsamı, taşıması gereken özellikler, çocuk edebiyatı yazarında
bulunması gereken özellikler, çocuk edebiyatının geliştirdiği alanlar ve çocuk
edebiyatı tür ve ürünleri ile ilgili farkındalıklarının olduğu görülmüştür.
Bununla birlikte öğretmen adaylarının çocuk edebiyatı ürünleri ile ilgili
olarak daha çok hikâye ve masala odaklandıkları, diğer edebî türlere yönelik
farkındalıklarının olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca daha çok klasikleşmiş,
çeviri eserleri bildikleri, yeni yazar ve ürünlere yönelik farkındalıklarının
olmadığı görülmüştür. Son olarak çocuk edebiyatı ürünlerinde görsel ve yazı
arasındaki tutarlığa dikkat etme, estetik unsurları barındırma, çocuk
edebiyatının “sevdirme”, “eğlendirme” boyutunda öğretmen adaylarının
farkındalıklarının olmadığı dikkati çekmektedir.



 

References

  • Ayrancı, B. B. & Aytaş, G. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk edebiyatının eğitimde işlevselliği üzerine görüşleri. International Journal of Human Sciences, 14(4), 4226-4240.
  • Akçay, S. & Baş, B. (2015). Samed Behrengi’nin hikâyelerindeki eğitsel iletiler üzerine bir araştırma. Ana DiliEğitimi Dergisi, 3(3), 77-90
  • Baş, B. (2015). Türkçe öğretimi açısından çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem A.
  • Yener M. (2007). Masal öykü ve şiirlerle duygu eğitimi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Esmer, Ö. (2017). Üst bilişsel farkındalık ölçeği öğretmen formunun geçerlilik ve güvenirlik analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 955-966.
  • Gelen, İ. (2004). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğunu anlama ve kalıcılığa etkisi. XIII Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya.
  • Gönen, M. (1993). Anaokulu öğretmenlerinin beş altı yaş çocukları için kullandıkları masal ve hikâye kitaplarının niteliklerinin incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 7(2), 83-88
  • Hasırcı, S. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Journal of International Social Research, 10(51), 717-728.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretim sürecinde masalın işlevi ve önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
  • Kuran, Ş. B. & Ersözlü, Z. N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-17.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Nikolajeva, M. (1995). Aspects and issues in the history of children’s literature. London: Greenwood Press.
  • Oğuzkan, F. (2010). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı.
  • Sever S. (2003). Çocuk ve edebiyatı. Ankara: Kök.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Şirin, M. R. (2007). Çocuk edebiyatı kültürü. Ankara: Kök.
  • Şirin, M. R. (2016). Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı. İstanbul: Kapı.
  • Temizyürek, F. (2003). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatının önemi. TÜBAR-XIII-/2003-Bahar/
  • Temizyürek, F., Şahbaz, N. K. ve Gürel, Z. (2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: PegemA.
  • Turan, L. & Gerez Taşgın, F. (2018). Çocuk edebiyatında “şiddet dili” farkındalık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Rumeli’de Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (12), 232-248
  • Ulusoy, M. & Altun D. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk edebiyatı ve resimli çocuk kitapları ile ilgili metaforları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 17(67), 1206-1221.
  • Veziroğlu, M. & Gönen, M. (2012). Resimli çocuk kitaplarının MEB okul öncesi eğitim programı’ndaki kazanımlara uygunluğunun incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 226-238.
  • Yağcı, Y. (2007). Çocuk ve gençlerin kitaba ulaşmasındaki köprüler. Türk Kütüphaneciliği. 21(1), 62-71.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2005). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ.
Year 2019, Volume: 18 Issue: 72, 1942 - 1956, 15.10.2019
https://doi.org/10.17755/esosder.564082

Abstract

References

  • Ayrancı, B. B. & Aytaş, G. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk edebiyatının eğitimde işlevselliği üzerine görüşleri. International Journal of Human Sciences, 14(4), 4226-4240.
  • Akçay, S. & Baş, B. (2015). Samed Behrengi’nin hikâyelerindeki eğitsel iletiler üzerine bir araştırma. Ana DiliEğitimi Dergisi, 3(3), 77-90
  • Baş, B. (2015). Türkçe öğretimi açısından çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem A.
  • Yener M. (2007). Masal öykü ve şiirlerle duygu eğitimi. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Esmer, Ö. (2017). Üst bilişsel farkındalık ölçeği öğretmen formunun geçerlilik ve güvenirlik analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 955-966.
  • Gelen, İ. (2004). Bilişsel farkındalık stratejilerinin Türkçe dersine ilişkin tutum, okuduğunu anlama ve kalıcılığa etkisi. XIII Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya.
  • Gönen, M. (1993). Anaokulu öğretmenlerinin beş altı yaş çocukları için kullandıkları masal ve hikâye kitaplarının niteliklerinin incelenmesi. Türk Kütüphaneciliği, 7(2), 83-88
  • Hasırcı, S. (2017). Türkçe öğretmeni adaylarının çocuk edebiyatına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla analizi. Journal of International Social Research, 10(51), 717-728.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretim sürecinde masalın işlevi ve önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463-475.
  • Kuran, Ş. B. & Ersözlü, Z. N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin çocuk edebiyatına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 1-17.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Nikolajeva, M. (1995). Aspects and issues in the history of children’s literature. London: Greenwood Press.
  • Oğuzkan, F. (2010). Çocuk edebiyatı. Ankara: Anı.
  • Sever S. (2003). Çocuk ve edebiyatı. Ankara: Kök.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Şirin, M. R. (2007). Çocuk edebiyatı kültürü. Ankara: Kök.
  • Şirin, M. R. (2016). Çocuk, çocukluk ve çocuk edebiyatı. İstanbul: Kapı.
  • Temizyürek, F. (2003). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatının önemi. TÜBAR-XIII-/2003-Bahar/
  • Temizyürek, F., Şahbaz, N. K. ve Gürel, Z. (2016). Çocuk Edebiyatı. Ankara: PegemA.
  • Turan, L. & Gerez Taşgın, F. (2018). Çocuk edebiyatında “şiddet dili” farkındalık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Rumeli’de Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (12), 232-248
  • Ulusoy, M. & Altun D. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk edebiyatı ve resimli çocuk kitapları ile ilgili metaforları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 17(67), 1206-1221.
  • Veziroğlu, M. & Gönen, M. (2012). Resimli çocuk kitaplarının MEB okul öncesi eğitim programı’ndaki kazanımlara uygunluğunun incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 226-238.
  • Yağcı, Y. (2007). Çocuk ve gençlerin kitaba ulaşmasındaki köprüler. Türk Kütüphaneciliği. 21(1), 62-71.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2005). Çocuk edebiyatı. Ankara: Akçağ.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Arzu Çevik 0000-0001-9673-847X

Merve Müldür 0000-0002-2595-5749

Publication Date October 15, 2019
Submission Date May 13, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 18 Issue: 72

Cite

APA Çevik, A., & Müldür, M. (2019). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÇOCUK EDEBİYATI FARKINDALIĞI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 1942-1956. https://doi.org/10.17755/esosder.564082

Cited By








   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.