Bu araştırma, ortaöğretim matematik
öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının matematik yetenek hakkındaki
görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, “Matematik yapmak doğuştan sahip olunan
bir yetenek mi, yoksa sonradan geliştirilebilir mi?” “Matematik yetenek bazı
insanların doğuştan sahip oldukları bir armağan mı, yoksa her bireyin sonradan
geliştirebileceği bir beceri midir?” “Başarılı öğrenci kimdir?” ve “Matematik
nasıl çalışılır?” gibi sorulara yönelik ortaöğretim matematik öğretmenlerinin ve
öğretmen adaylarının görüşleri değerlendirilmiştir. Nitel bir yaklaşımla yürütülen araştırmada, gelişimsel araştırma
türlerinden biri olan kesit alma (cross-sectional) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemi, 10 lise matematik öğretmeni ve 2 matematik öğretmen adayından
oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı
tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan ve senaryo tipi sorulardan
oluşan bir mülakat formu kullanılmıştır. Mülakatlardan elde edilen nitel
veriler, Baxter Magolda (1992)’nın Epistemolojik Yansıtma Modeli esas alınarak,
içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonunda öğretmen adaylarının,
öğrencilerin matematik yeteneğinin geliştirilebileceğine ve her öğrencinin matematik
öğrenebileceğine inandıkları; ortaöğretim matematik öğretmenlerinin ise,
öğrencilerin de yeni fikirler geliştirebileceklerine inandıkları ve matematik
öğrenmede onları da birer otorite olarak gördükleri belirlenmiştir. Ancak araştırmaya
katılan öğretmenlerin, özellikle başarısız öğrencilere yönelik olumsuz
görüşlere sahip oldukları görülmüştür. Araştırmanın bulgularına dayalı olarak, öğretmenlerin
sınıf pratiklerinin takip edilerek desteklenmesi gerektiği konusunda önerilerde
bulunulmuş ve ayrıca matematik yetenek hakkında katılımcıların görüşlerine
dayalı bir sınıflandırma inşa edilmiştir.
Matematik yetenek Matematik beceri Başarılı öğrenci Başarısız öğrenci Baxter Magolda Epistemolojik inançlar Sınıflandırma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2020 |
Submission Date | November 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 73 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.