Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BAZI İNSANLAR MATEMATİKSEL YETENEKLE Mİ DOĞMAKTADIR? MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN VE MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİKSEL YETENEK HAKKINDAKİ İNANÇLARI

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 73, 69 - 91, 26.01.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.478923

Öz



Bu araştırma, ortaöğretim matematik
öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının matematik yetenek hakkındaki
görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, “Matematik yapmak
doğuştan sahip olunan
bir yetenek mi, yoksa sonradan geliştirilebilir mi?” “Matematik yetenek bazı
insanların doğuştan sahip oldukları bir armağan mı, yoksa her bireyin sonradan
geliştirebileceği bir beceri midir?” “Başarılı öğrenci kimdir?” ve “Matematik
nasıl çalışılır?” gibi sorulara yönelik ortaöğretim matematik öğretmenlerinin ve
öğretmen adaylarının görüşleri değerlendirilmiştir. Nitel bir yaklaşımla yürütülen araştırmada, gelişimsel araştırma
türlerinden biri olan kesit alma (cross-sectional) yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemi, 10 lise matematik öğretmeni ve 2 matematik öğretmen adayından
oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı
tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan ve senaryo tipi sorulardan
oluşan bir mülakat formu kullanılmıştır. Mülakatlardan elde edilen nitel
veriler, Baxter Magolda (1992)’nın Epistemolojik Yansıtma Modeli esas alınarak,
içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonunda öğretmen adaylarının,
öğrencilerin matematik yeteneğinin geliştirilebileceğine ve her öğrencinin matematik
öğrenebileceğine inandıkları; ortaöğretim matematik öğretmenlerinin ise,
öğrencilerin de yeni fikirler geliştirebileceklerine inandıkları ve matematik
öğrenmede onları da birer otorite olarak gördükleri belirlenmiştir. Ancak araştırmaya
katılan öğretmenlerin, özellikle başarısız öğrencilere yönelik olumsuz
görüşlere sahip oldukları görülmüştür. Araştırmanın bulgularına dayalı olarak, öğretmenlerin
sınıf pratiklerinin takip edilerek desteklenmesi gerektiği konusunda önerilerde
bulunulmuş ve ayrıca matematik yetenek hakkında katılımcıların görüşlerine
dayalı bir sınıflandırma inşa edilmiştir.



Kaynakça

  • Bakırcıoğlu, R. (2014). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Betz, N. E. (1978). Prevalence, distribution, and correlates of math anxiety in college students. Journal of counseling psychology, 25(5), 441.
  • Bloom, B. S. (1979). insan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme, çev. Durmuş Ali Özçelik, MEB Yay., İstanbul.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2013). Research methods in education: Routledge.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çiçekli, A. ve Karaçizmeli, A. (2013). Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci İle Başarılı Öğrenci Seçimi: Ege Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği. Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 71-94.
  • Dursun, Ş., ve Yüksel, D. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2).
  • Genç, M., Karaçam, S., ve Aydın, F. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerine göre başarılı öğrenci. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 53-66.
  • Katung, M., Johnstone, A. H., & Downie, J. R. (1999). Monitoring attitude change in students to teaching and learning in a university setting: A study using Perry’s developmental model. Teaching in Higher Education, 4, 43-59.
  • Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. University of Chicago Press.
  • Magolda, M. B. B. (1992). Knowing and reasoning in college: Gender-related patterns in students' intellectual development: Jossey-Bass.
  • MEB. (2016). Matematik Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu.
  • Polya, G., 1945. How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton : Princeton University Press.
  • Resnick, L. B., & Ford, W. W. (1981). The psychology of mathematics for instruction. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Sheffield, L.J. (2008). Questioning Mathematical Creativity - Questions May Be The Answers. Proceedings of the 5th International Conference on Creativity in Mathematics and the Education of Gifted Students. (29-34). Haifa, Israel.
  • Steen, L. A. (1999). Numeracy: The new literacy for a aata – drenched society. Educational Leadership, 57 (2), 8-13.
  • Şenocak, E. (2006). The Adaptation of University Students' Intellectual Development Scale into Turkish. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2).
  • Taşdemir, M., ve Taşdemir, A. (2010). Okullarda başarı ve başarısızlık olgusu: tipik öğrenci davranışları yönüyle bir durum araştırması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2).
  • TDK. (2015). Yetenek Güncel Türkçe Sözlük. Ankara-Online: Türk Dil Kurumu.
  • Werdelin, I. (1958). The mathematical ability: Experimental and factorial studies. Oxford, England: C. W. K. Gleerup.
  • Yapıcı, M. (2010). Yapılandırmacı Sınıf Atmosferi. Eğitime Bakış: Eğitim- öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 6(6), 61-65.
Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 73, 69 - 91, 26.01.2020
https://doi.org/10.17755/esosder.478923

Öz

Kaynakça

  • Bakırcıoğlu, R. (2014). Ansiklopedik eğitim ve psikoloji sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Betz, N. E. (1978). Prevalence, distribution, and correlates of math anxiety in college students. Journal of counseling psychology, 25(5), 441.
  • Bloom, B. S. (1979). insan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme, çev. Durmuş Ali Özçelik, MEB Yay., İstanbul.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2013). Research methods in education: Routledge.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çiçekli, A. ve Karaçizmeli, A. (2013). Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci İle Başarılı Öğrenci Seçimi: Ege Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği. Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 71-94.
  • Dursun, Ş., ve Yüksel, D. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2).
  • Genç, M., Karaçam, S., ve Aydın, F. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerine göre başarılı öğrenci. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 53-66.
  • Katung, M., Johnstone, A. H., & Downie, J. R. (1999). Monitoring attitude change in students to teaching and learning in a university setting: A study using Perry’s developmental model. Teaching in Higher Education, 4, 43-59.
  • Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. University of Chicago Press.
  • Magolda, M. B. B. (1992). Knowing and reasoning in college: Gender-related patterns in students' intellectual development: Jossey-Bass.
  • MEB. (2016). Matematik Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu.
  • Polya, G., 1945. How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton : Princeton University Press.
  • Resnick, L. B., & Ford, W. W. (1981). The psychology of mathematics for instruction. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Sheffield, L.J. (2008). Questioning Mathematical Creativity - Questions May Be The Answers. Proceedings of the 5th International Conference on Creativity in Mathematics and the Education of Gifted Students. (29-34). Haifa, Israel.
  • Steen, L. A. (1999). Numeracy: The new literacy for a aata – drenched society. Educational Leadership, 57 (2), 8-13.
  • Şenocak, E. (2006). The Adaptation of University Students' Intellectual Development Scale into Turkish. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2).
  • Taşdemir, M., ve Taşdemir, A. (2010). Okullarda başarı ve başarısızlık olgusu: tipik öğrenci davranışları yönüyle bir durum araştırması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2).
  • TDK. (2015). Yetenek Güncel Türkçe Sözlük. Ankara-Online: Türk Dil Kurumu.
  • Werdelin, I. (1958). The mathematical ability: Experimental and factorial studies. Oxford, England: C. W. K. Gleerup.
  • Yapıcı, M. (2010). Yapılandırmacı Sınıf Atmosferi. Eğitime Bakış: Eğitim- öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 6(6), 61-65.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Aydın 0000-0002-0718-8662

Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 73

Kaynak Göster

APA Aydın, M. (2020). BAZI İNSANLAR MATEMATİKSEL YETENEKLE Mİ DOĞMAKTADIR? MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN VE MATEMATİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİKSEL YETENEK HAKKINDAKİ İNANÇLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 69-91. https://doi.org/10.17755/esosder.478923

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.