The public personnel administration during the Republican period, the idea of establishing a central public personnel organization from a single source that would carry out personnel policies was advocated especially with the influence of foreign expert reports after 1950. As a reflection of this, the State Personnel Office was established in 1960, but could not provide the desired function. The institution, whose name was changed as the State Personnel Presidency in 1984 did not fully serve the purpose of carrying out public personnel policies from a single source despite the fact that the institutional capacity was increased with a number of new tasks such as rotation after privatizations in 2011 and following public unionism. In the following process, with the transition to the Presidential Government System, the State Personnel Presidency was abolished and its duties were transferred to the General Directorate of Labor. In addition, the Presidential Human Resources Office was established with the Presidential Government system. With this new governmental system, some policy changes are expected in the public personnel management system. In this study conducted as a literature review, during the establishment and development process, the reasons for the inability to function effectively have been revealed of the State Personnel Presidency that would provide a central policy coordination for the public personnel system for 60 years. In addition, the establishment process of the newly established Presidential Human Resources Office has been examined and the central organization and changing process of the public personnel system have been evaluated in the axis of these two organizations. As a result, it has been concluded that the establishment phase of the State Personnel Office in 1960 and the establishment phase of the Presidential Human Resources Office were not created effectively.
Ülkemizdeki
kamu personel yönetimi için özellikle Cumhuriyet döneminde, 1950 sonrası
yabancı uzman raporlarının da etkisiyle personel sistemini tek elden yürütecek
bir merkezi bir kamu personel örgütü kurulması savunulmuştur. Bunun neticesinde
1960’da Devlet Personel Dairesi kurulmuş ama beklenilen işlevi sağlamamıştır.
1984 yılında adı Devlet Personel Başkanlığı olarak değiştirilen kurum, 2011
yılında bir takım ek görevler ile geliştirilse de kamu personel politikaların
tek elden yürütülmesi amacına hizmet etmemiştir. Son olarak yeni
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile Devlet Personel Başkanlığı kaldırılmış ve
görevleri Çalışma Genel Müdürlüğüne devredilmiştir. Aynı zamanda yeni hükümet
sistemi ile birlikte Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi kurulmuştur. Yeni
dönem ile birlikte kamu personel yönetim sisteminde birtakım politika
değişimleri beklenilmektedir. Bu çalışma ile 60 yıllık süreçte kamu personel
sistemi için merkezi bir politika koordinasyonu sağlayacak kuruluş olarak
Devlet Personel Başkanlığı’nın kuruluş ve gelişim süreci ile başarılı bir işlev
görememe nedenleri literatür çerçevesinde ortaya konulmuştur. Ardından yeni
kurulan Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisinin kuruluş süreci
incelenmiştir. Sonuç olarak tıpkı 1960 yılında Devlet Personel Dairesinin
kuruluş aşamasında olduğu gibi Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi’nin de iyi
kurgulanmadığı yönünde birtakım emarelere ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Konferans Bildirisi |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2021 |
Submission Date | April 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 78 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.