BibTex RIS Cite

TEACHERS PERCEPTIONS OF SCHOOL CULTURE: BUYUKCEKMECE SAMPLE

Year 2011, Volume: 10 Issue: 37, 135 - 152, 01.02.2011

Abstract

The purpose of this study is to detemine school administrators' and teachers' perceptions of organisational culture. Scanning method was used in the study. Scale entitled as "School Culture Scale" previously devised by Sisman (2002) was used in the study. 30 administrators and 331 teachers, who work at primary schools in Buyukcekmece Region, constituted the study sample in the study. Results of the study showed that administrators' and teachers' perceptions of school culture were determined within the range of "most of the time". With regards to title variable, administrators' perceptions of school culture were higher than teachers.

ÖĞRETMENLERİN OKUL KÜLTÜRÜNÜ ALGILAMA DÜZEYLERİ: BÜYÜKÇEKMECE ÖRNEĞİ

Year 2011, Volume: 10 Issue: 37, 135 - 152, 01.02.2011

Abstract

Araştırmanın amacı ilköğretim okullarındaki yönetici ve öğretmenlerin kurumlarındaki kültüre ilişkin algılarının belirlenmesidir. Araştırmada genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Ölçme aracı olarak Şişman tarafından (1994) geliştirilmiş olan "Okul Kültürü Ölçeği"nden yararlanılmıştır. İstanbul ili Büyükçekmece ilçesi ilköğretim okullarında görevli 30 yönetici ve 331 öğretmen araştırmanın çalışma evrenini oluşturmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda öğretmen ve yöneticilerin kurumlarındaki kültüre ilişkin algıları ile ilgili sonuçlarda kurum kültürünün yerleşmesine "çoğunlukla" katıldıkları belirlenmiştir. Araştırmada, yöneticilerin kurum kültürünü algılama düzeyleri öğretmenlere göre daha yüksek çıkmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Adem Korkut This is me

Özge Hacıfazlıoğlu This is me

Publication Date February 1, 2011
Submission Date September 10, 2014
Published in Issue Year 2011 Volume: 10 Issue: 37

Cite

APA Korkut, A., & Hacıfazlıoğlu, Ö. (2011). ÖĞRETMENLERİN OKUL KÜLTÜRÜNÜ ALGILAMA DÜZEYLERİ: BÜYÜKÇEKMECE ÖRNEĞİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 135-152.

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.