Abstract
This study aimed to develop a scale to measure the equitable behaviours shown in the primary classroom of teachers delivering a social studies course. The study was conducted on 289 social studies teachers employed in the secondary levels of 49 primary schools located in Ankara, Turkey, in the 2008-2009 academic year. A factor analysis of this survey study produced a 27-item scale composed of 4 subfactors and explaining 55.3% of the total variance. Twelve (12) items included in the first subfactor were grouped under the heading of "to emphasize equality in the classroom"; 5 items in the second subfactor under the heading of "equality regardless of individual differences"; 5 items in the third subfactor under the heading of "to build self-confidence in the students"; and 5 items in the fourth subfactor under the heading of "to behave objectively". The Cronbach alpha method was used to test the internal consistency of the scale. Accordingly, the Cronbach alpha value was calculated to be 0.94. It was concluded at the end of the study that this scale was capable of measuring in a reliable and valid manner the equitable behaviours shown by the primary education (second level) social studies teachers in the classroom.
Key Words: Social Studies, Democracy, Equitable Behaviours, Education
Öz
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersinde sınıfta eşitlikçi davranış ölçeğini geliştirmektir. Araştırma, 2008-2009 eğitim-öğretim yılında Ankara ilindeki 49 ilköğretim okulu ikinci kademede görev yapan 289 sosyal bilgiler öğretmeni ile yürütülmüştür. Tarama yönteminin kullanıldığı araştırmada, yapılan faktör analizi sonucunda toplam varyansın %55.3'ünü açıklayan dört alt faktörlü 27 maddelik ölçek elde edilmiştir. Bunlardan birinci alt faktörde yer alan on iki madde "sınıfta eşitliği vurgulama", ikinci alt faktörde yer alan beş madde "bireysel farklılıklara karşı eşitlik", üçüncü alt faktörde yer alan beş madde öğrencilerde özgüven oluşturma ve dördüncü alt faktörde yer alan beş madde "objektif davranma" olarak adlandırılmıştır. Testin iç tutarlılık güvenirliliği için Cronbach alpha değeri 0.94 bulunmuştur. Bu ölçeğin ilköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıfta eşitlikçi davranışlarının geçerli ve güvenilir olarak ölçülebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Demokrasi, Eşitlikçi Davranış, Eğitim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2013 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 44 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.