Communication skills are a major issue for each individual. Communication skills should get involved and developed in the education process for university students. The aim of this study was to investigate communication skills of students at vocational health highschool. The communication skills of students were investigated with different variables like gender, age, programs, grade level, living location of family, parents' education, socio-economic level of family, parents' attitudes, and relationships with friends. The study includes 116 students at Harran University Vocational School of Health Services. The participants were asked to complete "Personal Information Form" and "Communication Skills Inventory". The data analysis methods used in the study were percentage distribution, t test, one-way variance analysis, Kruskal Wallis and Mann Whitney U and Person's correlation analysis. As a result of the study it was found that female students had higher communication skills than male students. It's not a difference according to the class and program. Behavioral communication skills of the 18-20 age groups were more positive than the communication skills of other students. Furthermore it was found out that the education level of the parents creates a difference in the result of students' communication skills.
İletişim becerileri her birey için önemli bir konudur. İletişim becerilerinin üniversite öğrencilerine eğitimleri sürecinde kazandırılması ve geliştirilmesi gerekir. Bu araştırmanın amacı, sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerilerinin belirlenmesidir. Öğrencilerin iletişim becerileri cinsiyet, yaş, öğrenim gördükleri program, sınıf, ailenin yaşadığı yer, anne ve babanın eğitim düzeyi, ailenin sosyo-ekonomik düzeyi, anne-babanın tutumları, arkadaşlarla ilişkiler değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Harran Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören 116 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, "Kişisel Bilgi Formu" ve "İletişim Becerileri Envanteri" ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde, yüzdelik dağılımı, t-testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskal Wallis, Mann Whitney U analizleri ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kadın öğrencilerin iletişim becerileri erkek öğrencilerden yüksek olarak bulunmuştur. Eğitim görülen programa ve sınıfa göre bir farklılık görülmemiştir. Davranışsal iletişim becerileri bakımından 18-20 yaş grubu diğer öğrencilerden daha olumlu değerlendirme yapmıştır. Anne ve babanın eğitim düzeyinin öğrencilerin iletişim becerileri üzerinde farklılık yarattığı sonucu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2013 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 46 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.