The aim of this study is to determine how pre-service elementary mathematics teachers construct effective mathematics learning environments and to inform them about the situations they will face with during the process. Practices related with the principles in the literature about effective mathematics learning environments which are equity, curriculum, teaching, learning, technology and assessment are done by using creative drama as a method. Study consists of ten practice weeks which three were related communication, trust and harmony since the nature of creative drama. The other remaining practice weeks are related with the principles above. Pretestposttest experimental design with one group is used with both qualitative and quantitative data collection tolls. At the end of the research, pre-service elementary mathematics teacher mention that they were better informed and collected new information on both constructing and effective mathematics learning environment and using the principles mentioned in that learning environments.
learning environments mathematics education creative drama pre-service elementary mathematics teachers
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının etkili matematik öğrenme ortamlarını nasıl yapılandırdıklarını ortaya koymak ve bu süreçte karşılaşabilecekleri durumlar hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. Öğretmen adaylarıyla, alan yazında etkili bir matematik öğrenme ortamında olması gerektiği belirtileneşitlik, öğretim programı, öğretme, öğrenme, teknoloji ve değerlendirme prensiplerine dair yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanıldığı uygulamalar yapılmıştır. Toplam on haftalık uygulamalardan oluşan çalışmanın ilk üç haftası yaratıcı dramanın doğası gereği uyum, iletişim ve güven çalışmalarına ayrılmıştır. Geri kalan haftalarda yukarıdaki prensiplere ait uygulamalar yapılmıştır. Ön test son test tek gruplu deneysel desenin kullanıldığı çalışmada, hem nicel hem nitel veri toplama araçları kullanılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgularda öğretmen adayları, hem etkili matematik öğrenme ortamlarını yapılandırma konusunda hem de sözü edilen prensiplerin matematik öğrenme ortamlarındaki önemi ve kullanımı konusunda bilinçli hale geldiklerini vurgulamışlardır.
Anahtar Kelimeler: öğrenme ortamları, matematik eğitimi, yaratıcı drama, ilköğretim matematik öğretmen adayları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 4, 2014 |
Submission Date | November 4, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 13 Issue: 51 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.