Sinema güçlü sanatsal altyapısı, çok yönlü anlatı araçları ve birçok farklı sanat türünden beslenebilme potansiyeli nedeniyle çok katmanlı bir bağlama sahiptir. Bu durum sinemanın farklı ülkelerde farklı sinematik yapılar kazanmasını ve birçok alt janrın ya da üslubun meydana gelmesine olanak sağlamıştır. Bunlardan en önemlilerinden biri Film Noir yani Kara Film’dir. Kara Film sinema evrenine girdiğinden bu yana, gerek sinema anlatısına gerekse sinematografik oluşumlara büyük katkılarda bulunmuş, değişen çağın film trendlerine eklemlenmiş, alt türler, yan karakterler ve çok kültürlülükten beslenmiştir. Doğal olarak günümüzde dönüşen sinema ve film izleme deneyiminin uzantılarında dahi Kara Film’in izlerine rastlamak olasıdır. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı yakın dönem dijital mecralarda yayınlanan dizilerde Film Noir’in yansımalarını araştırmaktır. Dolayısıyla halen dijital mecralarda yayınlanmaya devam eden Bozkır ve Çekiç ve Gül: Behzat Ç. Hikâyesi isimli diziler kasti örneklem yöntemi ile belirlenmiş ve bu yapımlar sinematografi, mekân anlatı ve karakterler bağlamında analize tabi tutulmuştur. Sonuç olarak her iki dizinin değişen ve dönüşen sinema anlatılarına karşın halen Kara Film’e dair birçok özellik taşıdığı ve Film Noir’in dijitalde de kendine yer edinmeyi başardığı gözlemlenmiştir.
Abstract
Cinema has a multilayered context due to its strong artistic infrastructure, versatile narrative tools and the potential to feed on many different art forms. This situation has enabled cinema to acquire different cinematic structures in different countries and the emergence of many sub-genres or styles. One of the most important of these is Film Noir. Since its entry into the cinematic universe, Film Noir has made great contributions to both cinematic narrative and cinematographic formations, articulated with the film trends of the changing era, and fed on sub-genres, side characters and multiculturalism. Naturally, it is possible to find traces of Film Noir even in the extensions of today's transforming cinema and film watching experience. Accordingly, the aim of this study is to investigate the reflections of Film Noir in recent TV series broadcast on digital media. Therefore, the TV series Bozkır and Çekiç ve Gül: Behzat Ç. Hikâyesi, which are still airing on digital channels, were selected through a deliberate sampling method and these productions were analyzed in terms of cinematography, setting, narrative and characters. As a result, it has been observed that despite the changing and transforming cinematic narratives of both series, they still carry many features of Film Noir and that Film Noir has managed to find a place for itself in digital media.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Screen and Digital Media (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 26, 2024 |
Publication Date | April 16, 2024 |
Submission Date | October 31, 2023 |
Acceptance Date | February 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 23 Issue: 90 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.