Tanburi Cemil Bey klasik Türk müziği geleneği içinde yetişen en büyük dehalardan biri olarak anılmaktadır. Bununla birlikte onun ulusal kültür tarihindeki yeri yalnızca müzikal alandaki eylem ve eserleri üzerinden anlaşılabilir değildir. Onun bulunduğu yeri doğru tayin etmek için karşılaştırmalı ve çok boyutlu bir perspektifin kavramsal aparatlarına ihtiyaç vardır. Bu nedenle, bu çalışma Cemil beye atfedilen deha kavramını tartışmaya açarak, onu sosyolojideki yapı-fail gerilimi üzerinden tarihsel bir öznellik formu olarak değerlendirebilmenin olanaklarını soruşturmaktadır. Bunu yaparken aynı zamanda kadim zamanlardan beri dehaya eşlik eden melankoli kavramı da analize dahil edilmektedir. Bu kavramlar Batı düşünce geleneğinin tıbbi, epistemolojik ve felsefi normlarını çerçeveleyen köklü bir birlikteliğe sahiptir. Antik Yunan düşüncesinde ağırlıkla tıbbi ve felsefi düzlemde kurulan yakınlık rönesans kozmolojisinde Satürn miti çerçevesinde geniş bir semboller düzleminde ele alınır. Gezegenlerin insanların karakteri ve ahlaki özellikleri üzerinde belirli bir etkiye sahip olduğu kadim inancının yeniden revize edilmesiyle melankolik deha kişileştirmesi, rönesans kozmolojisinin astrolojik bağlamında Satürn mitine eklenir. Böylece melankolinin fiziksel semptomlarının yanı sıra varoluşsal boyutuna da odaklanan ayrı bir şiirsel melankoli deneyiminin olgunlaşmasının önünü açar. Romantizm, varoluşun en derin yönleri üzerinde tefekküre izin veren ve çoğu zaman yaratıcı dehayı simgeleyen bir öz-düşünümsellik işareti olarak melankoli algısını yoğunlaştırır. Kendisini bu eşsiz öznellik alanının sakinleri olarak gören C. Baudelaire ve W. Benjamin gibi Cemil Bey’in de üzerinden okunabileceği bir bağlam oluşturur.
Tanburi Cemil Bey is considered one of the greatest geniuses who grew up in the classical Turkish music tradition. However, his place in the history of national culture cannot be understood only through his actions and works in the musical field. To accurately determine its location, the conceptual apparatus of a comparative and multidimensional perspective is needed. For this reason, this study discusses the concept of genius attributed to Cemil Bey and investigates the possibilities of evaluating it as a form of historical subjectivity through the structure-agency tension in sociology. While doing this, the concept of melancholy, which has accompanied genius since ancient times, is also included in the analysis. These concepts have a deep-rooted unity that frames the medical, epistemological and philosophical norms of the Western tradition of thought. The closeness between these two concepts, which were mainly established on a medical and philosophical level in ancient Greek thought, is discussed in a wide range of symbols within the framework of the Saturn myth in Renaissance cosmology. By revising the ancient belief that the planets have a certain influence on the character and moral qualities of people, the personification of the melancholic genius is added to the myth of Saturn in the astrological context of Renaissance cosmology. Thus, it paves the way for the maturation of a separate poetic experience of melancholy that focuses on the existential dimension of melancholy as well as its physical symptoms. Romanticism intensifies the perception of melancholy as a sign of self-reflexivity that allows contemplation on the deepest aspects of existence and often symbolizes creative genius. It creates a context in which Cemil Bey can be read, like C. Baudelaire and W. Benjamin, who see themselves as residents of this unique field of subjectivity.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Music (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 14, 2024 |
Publication Date | July 25, 2024 |
Submission Date | March 4, 2024 |
Acceptance Date | June 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 23 Issue: 91 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.