The role of early childhood education in both individual and societal development has made it a significant field of research. Consequently, the need for systematic examination of studies conducted in this area has emerged. The aim of this study is to examine the distribution and identify the trends of postgraduate theses written on early childhood education in Türkiye between 2013 and 2024 based on various variables. The curriculum changes that occurred in 2013 and 2024 served as criteria for determining the starting and ending years of this research. In this qualitative study, postgraduate theses were analyzed using the content analysis method. A total of 396 theses, including 31 doctoral dissertations and 365 master's theses written between 2013 and 2024, were analyzed. The analysis was conducted under eight subcategories: type of thesis, year of publication, university, research method, research design, sample size, data source group, and topic distribution. These subcategories were established by reviewing previous studies in the literature, and the collected data were analyzed, tabulated, and their frequencies and percentages calculated. The results of the analysis show that the highest number of theses on early childhood education were written in 2019. It was observed that the majority of the theses focused on Early Childhood Education Programs and Models. This trend is likely influenced by the program changes that took place during the specified years and the researchers’ desire to conduct new studies on these changes.
Okul öncesi eğitimin bireysel ve toplumsal gelişimdeki rolü, bu alanda yapılan çalışmaların sistematik olarak incelenmesini gerekli kılmıştır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2013-2024 yılları arasında okul öncesi eğitim konusunda yapılan lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenlere göre eğilimlerini belirleyerek dağılımını incelemektir. 2013 ve 2024 yıllarındaki program değişikliği bu araştırmanın başlangıç ve bitiş aralık tarihini belirlemede ölçütlerden biri olmuştur. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada lisansüstü tezler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bu çalışmada 2013 ve 2024 yılları arasında yazılmış 31 doktora, 365 yüksek lisans tezi olmak üzere toplam 396 tez incelenmiştir. İnceleme tezin türü, yazıldığı yıl, üniversite, araştırma yöntemi, araştırma deseni, örneklem büyüklüğü, veri kaynağı kitlesi ve konu dağılımları olmak üzere sekiz alt başlık içerisinde yapılmıştır. Bu alt başlıklar oluşturulurken literatürde yapılan çalışmalar incelenmiş bu doğrultuda oluşturulmuş, veriler analiz edilip tablolaştırılarak frekans ve yüzdelik dilimleri hesaplanmıştır. Analiz sonuçları okul öncesi eğitim üzerine yazılan tezlerin en çok 2019 yılında yazıldığını göstermektedir. En fazla tez yazılan konu dağılımının Okul Öncesi Eğitim Programları ve Modelleri üzerine olduğu görülüp bu durumun belirlenen yıl aralıkları içerisinde gerçekleşen program değişikliklerinden ve araştırmacıların bu program değişikler ile ilgili yeni araştırmalar yapmak istemesinden kaynaklandığı düşünülmektedir.
Fırat Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu 13657156 Sayılı karar ile etik kurul izni alınmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Early Childhood Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 19, 2025 |
| Publication Date | October 24, 2025 |
| Submission Date | May 2, 2025 |
| Acceptance Date | July 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 4 |