Bu araştırmada, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile öğretmen liderliği algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Yordayıcı korelasyonel modele göre tasarlanan araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ili Şehitkâmil ilçesinde yer alan ilköğretim okullarında görev yapan ve basit seçkisiz örnekleme yöntemine göre belirlenen 583 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla “Kişisel Bilgiler Formu”, “Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği” ve “Öğretmen Liderliği Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel istatistik analizleri, Pearson korelasyon analizi ile basit ve çoklu doğrusal regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarının çok yüksek, öğretmen liderliği algılarının ise yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye ile öğretmen liderliği algıları arasında pozitif yönde, anlamlı ve orta düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Öte yandan öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarının öğretmen liderliği algılarını yordayan önemli bir faktör olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, pozitif psikolojik sermayenin alt boyutları olan dışadönüklük, psikolojik dayanıklılık ve iyimserliğin öğretmenlerin öğretmen liderliği algıları üzerinde anlamlı birer yordayıcı olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ve ulaşılan sonuçlar dikkate alınarak uygulayıcılara, politika yapıcılara ve araştırmacılara çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Pozitif psikolojik sermaye Öğretmen liderliği Öğretmen İlköğretim Yordayıcı korelasyonel model
The objective of this study is to examine the relationship between positive psychological capital perceptions and teacher leadership perceptions of teachers working in primary schools. The sample of the study, which was designed according to the predictive correlational model, consists of 583 teachers working in primary schools in the Şehitkâmil district of Gaziantep province in the 2023-2024 academic year and determined according to the simple random sampling method. The collection of data was facilitated by the utilization of instruments such as the "Personal Information Form," the "Positive Psychological Capital Scale," and the "Teacher Leadership Scale." The analysis of the data involved the implementation of descriptive statistical analysis, Pearson correlation analysis, simple and multiple linear regression analysis. As a result of the research, it was determined that teachers' perceptions of positive psychological capital were very high and their perceptions of teacher leadership were high. A positive, significant, and moderate relationship was identified between teachers' positive psychological capital and teacher leadership perceptions. Conversely, teachers' positive psychological capital perceptions were identified as a significant predictor of their perceptions of teacher leadership. The study revealed that extraversion, psychological resilience, and optimism—which are sub-dimensions of positive psychological capital—are significant predictors of teachers' perceptions of teacher leadership. In light of the study's findings and conclusions, a range of recommendations have been put forth for practitioners, policymakers, and researchers.
Positive psychological capital Teacher leadership Teacher Primary education Predictive correlational research
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 19, 2025 |
| Publication Date | October 24, 2025 |
| Submission Date | June 15, 2025 |
| Acceptance Date | August 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 4 |