AMAÇ: Hekimlik mesleğinde özellikle prematüre ve özürlülerin eğitim yaklaşımlarında
mentorluk ve koçluk yaklaşımı yapılmaktadır. Burada koçluk ilkeleri üzerinde bir yaklaşım
yapılmaktadır.
Dayanaklar/Kaynaklar (Materyal ve Metot): AKTİF EĞİTİM (KOÇ-
YETİŞTİRİCİLİK) SİSTEMİNDE ETİK STANDARTLAR (UNITED STATES OLYMPIC
COMMITTEE COACHING ETHICS CODE’dan uyarlanmıştır.
KOÇLUK yaklaşımının temel ilkeleri; 1- YETERLİLİK ve YETKİNLİK, 2- DÜRÜSTLÜK, 3-
EĞITİCİ SORUMLULUĞUNU TAŞIMA, 4- BİREYE SAYGI VE ONURUNU KORUMA, 5-
İYİLİK, YARAR ve BARIŞA YÖNELİK OLMALI, 6- GÖREV, SORUMLULUK, YETKİ ve
YETKİNLİK.
KOÇLUK Standartları: 1- GENEL STANDARTLAR; 1.1- Etik İlkelerin/Etik kotların
Uygulanması, 1.2-Yeterlilik Boyutu, 1.3-Eğitim ve Eğiticiliğin devamlılığı, 1.4-Eğitici Kararlılık
dayanakları/temelleri, 1.5-Destek olma sonuçları ve doğasının açıklanması, 1.6-Değerlerine
saygı, 1.7-Ayırımcılık Yapmama, 1.8-Cinsiyet ayrımı yapılamaz, 1.9-Diğer mobbing/taciz
durumları, 1.10-Kişisel problemler ve çatışmalar, 1.11-Zarar oluşturmaktan kaçınma, 1.12-
Sağlık elemanının ve eğiticinin etkinliğinin yanlış kullanımı, 1.13-Çeşitli ilişkiler, 1.14-
İlişkilerde istismar, 1.15-Danışmanlık ve öneriler, 1.16-Temsilci olma, bir yere gözlemci
olma, 1.17-Ücret ve mali düzenlemeler.
2- REKLAM ve DİĞER TOPLUMSAL DURUMLAR: 2.1- Toplumsal durumun tanımlanması,
2.2- Başkaları tarafından belirtilenler, 2.3- Yanlış, hatalı ve bozuk durumlar, 2.4- Medya
sunumları, 2.5- Tanıklık veya şahitlik durumları, 2.6- Görevlendirme, göreve çağırma.
3- EĞİTİLENLERİN EĞİTİMİ: 3.1- İlişkilerin oluşturulması, 3.2- Sağlık elemanlarının
yetki boyutu ve ilişkileri bilinmelidir, 3.3- Eğitim birimlerinin veya hizmetlerinin diğerleri
tarafından da kullanılması, 3.4- Sağlık elemanları veya eğiticinin bireylerle cinsel
yakınlıkları olmamalıdır, 3.5- Daha önce cinsel/ailesel yakınlığı/ilişkileri (karısı, erkeği
olanlar) olanlar, 3.6- Daha önce cinsel yakınlığı olma durumu, 3.7- Eğitimin ilaç veya diğer
uyaranlardan desteksiz olması, 3.8-Tütün ve alkol, 3.9-Hizmetin, eğitime ara verilmesi,
3.10-Sağlık elemanları veya eğitici işlemlerinin sonlanması.
4-MENTOR/KOÇ, GÖZLEMCİLERİN EĞİTİMİ: 4.1-Eğitim programlarının oluşturulması,
4.2-Eğitim ve öğretim/beceri kazandırma programlarının sunumu ve tanımlanması, 4.3-
Eğitimin yeterli, objektif ve emin olması, 4.4- Eğitilenin verimliliği, performansı.
5- TAKIM-GRUP SEÇİMİ: 5.1- Takım oluşturma.
6- ETİK DURUMLARDA ÇÖZÜM: 6.1- Etik ilkelerde yatkınlık/uyumluluk, 6.2- Etik
ilkelerin yerine getirilmesi, 6.3- Etik ilke ile yönetsel istekler arasında çelişki olması
durumu, 6.4- Etik ihlalleri bilgisel olarak çözümü, 6.5- Etik ihlallerin bildirilmesi, 6.6-
Diğer etik komiteler ve etik danışmanlar arasında ilişkiler, 6.7- Uygun olmayan
yakınmalar.
7- İLKELERİN BOZULMASI-İHLALİ İLE İLİNTİLİ DURUMLAR: 7.1- Etik ihlallerde
özgün tanımlanmış yaklaşımları gerekli kılar, 7.2- Yönetici birey olsa da, tüm sistemi
bozucu etkisi olabilir, 7.3- Birey hakkı temeldir ve korunum, gözetilmelidir, 7.4- Suç
bireyseldir, başkasını bağlamaz ve suçlanamaz, 7.5- Etik ihlal olasılığı, uğraya/eyleme son
verdirmeyi gerekli kılar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 2 |