This research aims to draw a picture of the possible future of English language education in
Northern Cyprus by comprehensively analyzing the foreign language education policies that
have been followed so far for English language education starting from Cyprus, which was
under the rule of the United Kingdom in the past, by making inferences about the changes it has
shown throughout the process, concerning the four different future scenarios put forward in the
OECD study 'Back to the Future of Education'. In this context, a document analysis was carried
out in the context of research on English language teaching on the island from the past to the
present and the qualitative analysis of British archival documents and the OECD report on
possible scenarios. In the light of the results highlighted in the findings, potential scenarios for
the future of English in the TRNC are evaluated around crucial actions such as participation in
education and increasing the time spent in training, the increase in non-formal education
processes in human life, the critical transformation of the roles of teachers, and the expansion of
the jurisdiction of local governments. Defining future scenarios based on current actions,
exploring their impact on the education system, and identifying possible policy implications can
be helpful for the future of English language education on the Northern Cyprus.
Foreign language education policy English language teaching program Schools of the future Turkish Republic of Northern Cyprus
Bu araştırmanın amacı, geçmişte Birleşik Krallık hakimiyeti altında olan Kıbrıs’tan başlayarak
İngiliz dili eğitimine yönelik bugüne kadar izlenen yabancı dil eğitim politikalarını kapsamlı bir
biçimde analiz ederek, ‘Eğitimin Geleceğine Dönüş’ isimli OECD çalışmasında ortaya konulan
dört farklı gelecek senaryosu referans alınarak Kıbrıs’taki İngilizce eğitiminin olası geleceğinin
resmini çizmektir. Bu kapsamda geçmişten günümüze Kıbrıs Adası’ndaki İngilizce öğretimi
üzerine yapılan araştırmalar ve İngiliz arşiv belgeleri ile OECD’nin olası senaryolarını içeren
raporunun nitel analizi bağlamında bir doküman incelemesi gerçekleştirilmiştir. Bulgularda öne
çıkan sonuçlar eşliğinde, İngilizcenin KKTC’deki geleceğine yönelik potansiyel senaryolar
eğitime katılım ve eğitimde geçirilen sürelerin artırılması, yaygın eğitim süreçlerinin de insan
yaşamında daha fazla yer bulması, öğretmenlerin rollerinin kritik bir şekilde dönüşüme maruz
kalması, yerel yönetimlerin yetki alanlarının genişlemesi gibi başlıca eylemler etrafında
değerlendirilmektedir. Mevcut eylemlerden yola çıkarak farklı gelecek senaryoları tanımlamak,
eğitim sistemi üzerinde ne gibi etkileri olabileceğini araştırmak ve olası politika çıkarımlarını
belirlemek KKTC'deki İngilizce eğitimin geleceği için fayda sağlayabilmektedir.
Yabancı dil eğitim politikası İngilizce öğretim programı Geleceğin okulları Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 22, 2023 |
Publication Date | June 28, 2023 |
Submission Date | December 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International