The ethics of care accepts caring for others as a moral responsibility. This study identified the need for training in care ethics for teachers and experts and developed a 20-hour Ethics of Care Professional Development Program based on this need. The research used the case study model, one of the qualitative methods. Data were collected through forms containing semi-structured interview questions and open-ended questions and were analyzed using content analysis. Teachers emphasized providing compassionate academic support and extending their responsibilities beyond the school in the modeling dimension. In the dialogue dimension, they reported creating sufficient time for dialogue, although some struggled due to program intensity. In the practice dimension, they highlighted the importance of creating opportunities for students. In the confirmation dimension, they valued approving efforts and moral decisions but mentioned time constraints. Experts believe that teachers' awareness of care ethics is valuable for the social-cultural structure and classroom atmosphere.
Ethics of care Values education Professional development program Ethics of care professional development program
Bakım etiği, başkalarına özen göstermeyi ahlaki bir sorumluluk olarak kabul eder. Bu çalışmada, öğretmenlerin ve uzmanların bakım etiğine yönelik eğitim ihtiyacı belirlenmiş ve bu ihtiyaçlardan hareketle 20 saatlik Bakım Etiği Mesleki Gelişim Program Taslağı geliştirilmiştir. Araştırma, nitel yöntemlerden durum çalışması modelindedir. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve açık uçlu sorular içeren formlarla toplanmış; içerik analiziyle açıklanmıştır. Öğretmenler, model olma boyutunda şefkatli akademik destek sağlama ve sorumluluk alanını okul dışına genişletmeye vurgu yapmıştır. Diyalog boyutunda karşılıklı diyalog için yeterli vakti oluşturduklarını belirtmişlerdir. Ancak bazıları program yoğunluğundan dolayı vakit bulamamaktadır. Uygulama boyutunda, öğrencilere fırsat yaratmanın önemini vurgulamışlardır. Onaylama boyutunda ise çaba ve ahlaki kararları onaylamaya önem verdiklerini belirtmişlerdir fakat vakit bulamayanlar mevcuttur. Alan uzmanları, öğretmenlerin bakım etiği farkındalığının sosyal-kültürel yapı ve sınıf atmosferi için değerli olduğunu düşünmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | December 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International