Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) İÇERİK MODÜLÜNDEKİ TÜRKÇE DERSİ İLE İLGİLİ DOKÜMANLAR

Yıl 2020, , 25 - 50, 31.01.2020
https://doi.org/10.17943/etku.553517

Öz

Araştırmada, Eğitim Bilişim
Ağı (EBA) üzerinden ulaşılabilen ortaokul Türkçe dersine yönelik doküman
türündeki içeriklerin sınıf
seviyesi, kazanım, tür, doküman adı ve izlenme oranı açısından
değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yaklaşımı esas
alınmıştır. Veri toplama sürecinde de nitel yaklaşıma uygun olarak doküman
incelemesi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, EBA içerik modülüne 2012
yılından 5 Kasım 2017 tarihine kadar yüklenmiş olan ortaokul Türkçe dersi ile
ilgili dokümanlar oluşturmaktadır. Örneklemdeki dokümanlara internet üzerinden
erişilmiş ve araştırma amacına bağlı olarak sınıflandırılmıştır. Araştırma
sonucunda; en fazla okuma öğrenme alanına ait dokümanın içerik modülünde yer
aldığı ve bu içeriklerin önemli bir kısmının söz varlığı kazanımlarına yönelik
olduğu tespit edilmiştir. Okuma öğrenme alanından sonra yazma alanı ile ilgili
içeriklerin çoğunlukta olduğu görülmüştür. Bunlarla birlikte EBA’da
dinleme/izleme alanına yönelik 1 dokümanın olması yine konuşma öğrenme alanına
yönelik hiçbir dokümanın bulunmaması bu alanların ihmal edildiğini
göstermektedir. 

Kaynakça

  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3);27-44.
  • Altın, H.M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2(1); 89-105.
  • Ayvacı, H. Ş. ,Bakırcı, H. ve Başak M.H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, XI(1); 20-46.
  • Brown, J. I. (1954). How Teachable is listening?. Educational Research Bulletin, 33(4), 85-93.
  • Burley-Allen, M. (1995). Listening The forgotten skill: A self teaching quide. New York NY: John Wiley and Sons.
  • Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Engin A.O, Tösten R. ve Kaya, M.D.(2010). Bilgisayar destekli eğitim. Journal of the Institute of Social Sciences, 5; 69-80.
  • Ergün, M. (1998). Internet destekli eğitim. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1; 1-10.
  • Göçer, A.(2007). Türkçe öğretimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Güzeller, C. ve Korkmaz, Ö.(2007). Bilgisayar destekli öğretimde bir ders yazılımı değerlendirmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1);155-168.
  • İskender, H. (2016). Eğitim Bilişim Ağı’nda bulunan 7. sınıf türkçe dersi videolarının ilköğretim türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programıyla uyumu. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(24), 1043-1068.
  • Kavcar, C., Oğuzkan F. ve Sever S. (2005). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kaysi F., ve Aydin H. (2014). FATİH projesi kapsamında tablet bilgisayar içeriklerinin değerlendirilmesi. E-International Journal of Educational, 5;72-85.
  • Keleş, E. ve Turan, E.(2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (Fatih) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Kurt, A., Kuzu, A. Dursun, Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Fatih projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2); 1-23.
  • Maden, S. ve Önal, A. (2018). Ortaokul Türkçe dersi içeriklerinin kullanımı üzerine bir araştırma. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-121.
  • Melanlıoğlu, D. (2012). Dinleme becerisine yönelik ölçme değerlendirme çalışmalarında üstbiliş stratejilerinin kullanımı. Turkish Studies, International Periodical for the Languages. Literature and History of Turkish or Turkic 7(1); 1583-1595.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2017). Eğitimde Fatih projesi hakkında. 19.01.2018 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/ adresinden alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1-8.sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. B., ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet pc ve etkileşimli tahta kullanımı: Fatih projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3); 1799-1822.
  • Sever, S.(2006). Türkçe öğretiminin çözülemeyen sorunları. Varlık, 1189, s.8-16.
  • Şahin, A. ve Akçay, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies, International Periodical for the Languages. Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2), 909-918.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Eba’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3); 395-416.
  • Thompkins, G. E., Friend, M. & Smith, P. L. (1987). Listening strategies for the language arts, language arts ınstruction and the beginning teacher: A practical guide. (ed. by Carl R. Personke-Dale D. Johnson). New Jersey: Englewood Cliffs.
  • Uğurlu, B. ve Gürsoy, G. (2018). Eğitim bilişim ağı tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2); 35-66.
  • Varol, N. (1997). Bilgisayar destekli eğitim. Türk Cumhuriyetleri ve Asya Pasifik Ülkeler Uluslararası Eğitim Sempozyumu, 24-26 Eylül 1997, Elazığ.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • www.eba.gov.tr/hakkimizda

TURKISH COURSE DOCUMENTS IN THE EDUCATION INFORMATICS NETWORK (EIN) CONTENT MODULE

Yıl 2020, , 25 - 50, 31.01.2020
https://doi.org/10.17943/etku.553517

Öz

In this work, it is aimed to
evaluate the contents of the secondary school Turkish lessons reached under the
heading documents in the Education Informatics Networks (EIN) content module
according to the type, grade, name, learning areas in the Turkish language
teaching program.
 In
the research, document review is used as qualitative research methods.
The
sample of the study consists of the documents related to the secondary school
Turkish course, which has been uploaded to the EIN content module from 2012 to
5 November 2017. The documents in the sample were accessed over the internet
and classified according to the research purpose.
As
a result of this research; it is determined that the documents that belonged to
the reading learning field are the most and the content and the most in the
vocabulary portion of this learning field. Apart from the reading learning area,
it has been found that it belongs mostly to the content writing learning area.
In addition to having one document for the listening / viewing area, the lack
of any documentation for the field of speech learning has come to the
conclusion that these fields have been neglected.

Kaynakça

  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim bilişim ağı (EBA) incelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3);27-44.
  • Altın, H.M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2(1); 89-105.
  • Ayvacı, H. Ş. ,Bakırcı, H. ve Başak M.H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, XI(1); 20-46.
  • Brown, J. I. (1954). How Teachable is listening?. Educational Research Bulletin, 33(4), 85-93.
  • Burley-Allen, M. (1995). Listening The forgotten skill: A self teaching quide. New York NY: John Wiley and Sons.
  • Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Engin A.O, Tösten R. ve Kaya, M.D.(2010). Bilgisayar destekli eğitim. Journal of the Institute of Social Sciences, 5; 69-80.
  • Ergün, M. (1998). Internet destekli eğitim. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1; 1-10.
  • Göçer, A.(2007). Türkçe öğretimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Güzeller, C. ve Korkmaz, Ö.(2007). Bilgisayar destekli öğretimde bir ders yazılımı değerlendirmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1);155-168.
  • İskender, H. (2016). Eğitim Bilişim Ağı’nda bulunan 7. sınıf türkçe dersi videolarının ilköğretim türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programıyla uyumu. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(24), 1043-1068.
  • Kavcar, C., Oğuzkan F. ve Sever S. (2005). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kaysi F., ve Aydin H. (2014). FATİH projesi kapsamında tablet bilgisayar içeriklerinin değerlendirilmesi. E-International Journal of Educational, 5;72-85.
  • Keleş, E. ve Turan, E.(2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (Fatih) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Kurt, A., Kuzu, A. Dursun, Ö., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013). Fatih projesinin pilot uygulama sürecinin değerlendirilmesi: öğretmen görüşleri. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2); 1-23.
  • Maden, S. ve Önal, A. (2018). Ortaokul Türkçe dersi içeriklerinin kullanımı üzerine bir araştırma. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-121.
  • Melanlıoğlu, D. (2012). Dinleme becerisine yönelik ölçme değerlendirme çalışmalarında üstbiliş stratejilerinin kullanımı. Turkish Studies, International Periodical for the Languages. Literature and History of Turkish or Turkic 7(1); 1583-1595.
  • Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2017). Eğitimde Fatih projesi hakkında. 19.01.2018 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/ adresinden alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1-8.sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • Pamuk, S., Çakır, R., Ergun, M., Yılmaz, H. B., ve Ayas, C. (2013). Öğretmen ve öğrenci bakış açısıyla tablet pc ve etkileşimli tahta kullanımı: Fatih projesi değerlendirmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3); 1799-1822.
  • Sever, S.(2006). Türkçe öğretiminin çözülemeyen sorunları. Varlık, 1189, s.8-16.
  • Şahin, A. ve Akçay, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies, International Periodical for the Languages. Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2), 909-918.
  • Tanrıkulu, F. (2017). Eba’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3); 395-416.
  • Thompkins, G. E., Friend, M. & Smith, P. L. (1987). Listening strategies for the language arts, language arts ınstruction and the beginning teacher: A practical guide. (ed. by Carl R. Personke-Dale D. Johnson). New Jersey: Englewood Cliffs.
  • Uğurlu, B. ve Gürsoy, G. (2018). Eğitim bilişim ağı tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2); 35-66.
  • Varol, N. (1997). Bilgisayar destekli eğitim. Türk Cumhuriyetleri ve Asya Pasifik Ülkeler Uluslararası Eğitim Sempozyumu, 24-26 Eylül 1997, Elazığ.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • www.eba.gov.tr/hakkimizda
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedat Maden 0000-0002-8024-8182

Aydın Önal 0000-0002-0930-9122

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Maden, S., & Önal, A. (2020). EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) İÇERİK MODÜLÜNDEKİ TÜRKÇE DERSİ İLE İLGİLİ DOKÜMANLAR. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 10(1), 25-50. https://doi.org/10.17943/etku.553517