Yıl 2015,
Cilt: 5 Sayı: 2, 20 - 38, 19.03.2015
Erkan Tekinarslan
,
Ercan Top
,
Melih Derya Gürer
,
Ahmet Yıkmış
,
Mustafa Ayyıldız
,
Alpaslan Karabulut
,
Ömer Savaş
Öz
The uses of interactive whiteboard and multi-‐media materials or learning objects has gained considerable importance in teacher education by considering the technological investments in the process of becoming information society and entrance of new technologies suc as interactive boards and tablet computers to the schools. This situation indicates us that teachers and teacher candidates should acquire the necessary knowledge and skills about uses of interactive whiteboard and multimedia objects during their in-‐service and pre-‐service trainings. This study investigated the changes in attitudes of teacher candidates (N=537) who were trained in the teaching and learning environments in Faculty of Education in which interactive board and multi-‐media objects were used. Spesifically, by using the pre-‐test and post-‐test technique, whether the teaching with multi-‐media objects in an interactive environment effect the attitudes of teacher candidates toward teaching with enriched content was tried to be identified in the study. According to the findings, teaching in the classrooms by using interactive whiteboards and multimedia objects has postive effect on the attitudes of teacher candidates toward teaching with enriched content on perceived usefulness, contributition to learning, and attention-‐motivation subscales. Moreover, according to the opinions of the participants (N=102) which were obtained by using written semi-‐structured survey questions, most important advantages of interactive whiteboards are getting attention of the students, audio-‐visual and inetractive characteristics. However, lack of sufficient knowledge and skills of some teachers and students in using interactive whiteboard appeared as most important disadvantage in the matter of effective use.
Kaynakça
- Ateş, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde akıllı tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, (22), 409-427.
- Baran, B. (2010). Experiences from the Process of Designing Lessons with Interactive Whiteboard: Assure as a Road Map. Contemporary Educatıonal Technology, 1 (4), 367-380.
- Çelik, L. (2010). Öğretim materyallerinin hazırlanması ve seçimi [Kitap Bölümü, s.s. 145-169] (4. baskı). Editörler: Demirel, Ö. ve Altun E. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Yayınları.
- Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmeni görüşlerinin karşılaştırılması. 9th International Educational Technology Conference (IETC2009), 06‐08 May 2009, Hacettepe University, Ankara, Turkey
- Lee, J., ve McIntire, W. G. (1999). Understanding rural student achievement: Identifying instructional and organizational differences between rural and nonrural schools. The Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Quebec, Canada
- Emre, İ., Kaya, Z., Özdemir, T.Y. ve Kaya, O. N. (2011). Akıllı tahta kullanımının fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerine karşı tutumlarına ve hücre bölünmesi konusundaki başarılarına etkisi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Fırat University, Elaziğ- Turkey
- Fatih Projesi (2011). Proje Bileşenleri. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=14 adresinden 20 Ocak 2012 tarihinde alınmıştır.
- İşman, A. (2008). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Yayınları.
- Kaya, H. & Aydın, F. (2011). Sosyal bilgiler dersindeki coğrafya konularının öğretiminde akıllı tahta uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of World of Turks [Zeitschrift für die Welt der Türken] 3 (1). http://www.diewelt-dertuerken.de/index.php/ZfWT/article/viewArticle/188 adresinden 25 Ocak 2012 tarihinde alınmıştır.
- Kahraman, S., Özen, Ü. ve Yıldırım, S. (2007). Öğrenme nesnelerinin pedagojik boyutu ve öğretim ortamlarına kaynaştırılması. Eğitim ve Bilim, 32 (145), 3-15.
- Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
- Keser, H., ve Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8/6 Spring, 377-403
- Lai, H.-J. (2010). Secondary school teachers’perceptions of interactive whiteboard training workshops: a case study from Taiwan. Educational Technology, 26 (4), 511-522.
- Marzano, R.J. (2009). Teaching with interactive whiteboards. Educational Leadership, 67 (3), 80-82.
- Slay, H., Siebörger, I., and Hodgkinson-Williams, C. (2008). Interactive whiteboards: Real beauty or just “lipstick? Computers & Education, 51, 1321-1341.
- Somyürek, S., Atasoy B., and Özdemir, Ö. (2009). Board’s IQ: What makes a board smart? Computers & Education, 53(2), 368-374.
- Türel, Y.K. (2011). Üniversite öğrencileri için akıllı tahta kullanımı değerlendirme ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. NWSA-Education Sciences, 6, (2), 1894-1903.
- http://www.newwsa.com/makale_detay.asp?d=2&makale_detay_id=880&dergi_id=2&sayi_id=75 adresinden 25 Ocak 2012 tarihinde alınmıştır.
- Türel, Y.K. and Demirli, C. (2010). Instructional interactive whiteboard materials: Designers’ perspectives. Procedia Social and Behavioral Sciences Journal (WCLTA 2010) 9, 1437–1442.
- Türel, Y. K. (2010). Developing Teachers’ Utilization of Interactive Whiteboards. Editor D. Gibson & B. Dodge. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education (pp.3049-3054). International Conference 2010, Chesapeake, VA: AACE.
- Türel, Y.K. (2012). Teachers’ Negative Attitudes towards Interactive Whiteboard Use: Needs and Problems. İlköğretim Online, 11(2), 423-439. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 20 Ocak 2013 tarihinde alınmıştır.
- Yeşilyurt, E. (2007). Öğretim araç-gereçleri kullanımına etki eden faktörler. E-Journal of New World Sciences Academy, 2 (4), 300-312
- Yalın, H. İ. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- YAYFED (Yayımcı Meslek Birlikleri Federasyonu) (2011). Eğitimde e-içerik çalıştay kararları. http://yayfed.org/index.php/website/content/37 adresinden 12 Ocak 2009 tarihinde alınmıştır.
ETKİLEŞİMLİ TAHTADA ÇOKLU-ORTAM NESNELERİYLE YAPILAN ÖĞRETİMİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ İÇERİKLE ÖĞRETİME YÖNELİK TUTUMLARINA ETKİSİ
Yıl 2015,
Cilt: 5 Sayı: 2, 20 - 38, 19.03.2015
Erkan Tekinarslan
,
Ercan Top
,
Melih Derya Gürer
,
Ahmet Yıkmış
,
Mustafa Ayyıldız
,
Alpaslan Karabulut
,
Ömer Savaş
Öz
Son yıllarda bilgi toplumu olma yolunda yapılan yatırımlar ve etkileşimli (akıllı) tahta ve tablet bilgisayarlar gibi okullarda kullanılmaya başlayan yeni teknolojik araçlar dikkate alınarak, öğretmen eğitiminde etkileşimli tahta ve çoklu-ortam materyalleri ya da nesnelerinin kullanılması oldukça önem kazanmıştır. Bu durum bize gerek hizmet içi gerekse hizmet öncesi eğitim sırasında öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının etkileşimli tahta ve çoklu-ortam nesnelerinin kullanımları konularında gerekli bilgi ve becerileri kazanmaları gerektiğini işaret etmektedir. Bu çalışmada Eğitim Fakültesinde etkileşimli tahta ve çoklu-ortam nesnelerinin kullanıldığı öğrenme ve öğretme ortamlarında eğitim gören öğretmen adaylarının (N=537) zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarındaki değişiklikler incelenmiştir. Özellikle, araştırmada ön-test ve son-test tekniği kullanılarak etkileşimli ortamda çoklu-ortam nesneleriyle öğretimin öğretmen adaylarının zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarına etkisinin olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, etkileşimli tahta ile çoklu ortam nesnelerinin kullanıldığı sınıflarda öğretimin öğrencilerin zenginleştirilmiş içerikle öğretime yönelik tutumlarına algılanan kullanışlılık, öğrenmeye katkı ve ilgi-motivasyon alt boyutlarında olumlu yönde bir etkiye sahiptir. Bunun yanı sıra, yarı-yapılandırılmış yazılı anket soruları kullanılarak elde edilen öğrenci (N=102) görüşlerine göre, etkileşimli tahtanın öne çıkan avantajları dikkat çekici olması, görsel-işitsel ve etkileşimli özellikleridir. Fakat, bazı öğretmenlerin ve öğrencilerin yeterli kullanım bilgi ve becerilerine sahip olmamaları etkili kullanım bakımından önemli dezavantajlar olarak ortaya çıkmıştır.
Kaynakça
- Ateş, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde akıllı tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, (22), 409-427.
- Baran, B. (2010). Experiences from the Process of Designing Lessons with Interactive Whiteboard: Assure as a Road Map. Contemporary Educatıonal Technology, 1 (4), 367-380.
- Çelik, L. (2010). Öğretim materyallerinin hazırlanması ve seçimi [Kitap Bölümü, s.s. 145-169] (4. baskı). Editörler: Demirel, Ö. ve Altun E. Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem Yayınları.
- Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmeni görüşlerinin karşılaştırılması. 9th International Educational Technology Conference (IETC2009), 06‐08 May 2009, Hacettepe University, Ankara, Turkey
- Lee, J., ve McIntire, W. G. (1999). Understanding rural student achievement: Identifying instructional and organizational differences between rural and nonrural schools. The Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Quebec, Canada
- Emre, İ., Kaya, Z., Özdemir, T.Y. ve Kaya, O. N. (2011). Akıllı tahta kullanımının fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerine karşı tutumlarına ve hücre bölünmesi konusundaki başarılarına etkisi. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Fırat University, Elaziğ- Turkey
- Fatih Projesi (2011). Proje Bileşenleri. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=14 adresinden 20 Ocak 2012 tarihinde alınmıştır.
- İşman, A. (2008). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Pegem Yayınları.
- Kaya, H. & Aydın, F. (2011). Sosyal bilgiler dersindeki coğrafya konularının öğretiminde akıllı tahta uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of World of Turks [Zeitschrift für die Welt der Türken] 3 (1). http://www.diewelt-dertuerken.de/index.php/ZfWT/article/viewArticle/188 adresinden 25 Ocak 2012 tarihinde alınmıştır.
- Kahraman, S., Özen, Ü. ve Yıldırım, S. (2007). Öğrenme nesnelerinin pedagojik boyutu ve öğretim ortamlarına kaynaştırılması. Eğitim ve Bilim, 32 (145), 3-15.
- Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
- Keser, H., ve Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8/6 Spring, 377-403
- Lai, H.-J. (2010). Secondary school teachers’perceptions of interactive whiteboard training workshops: a case study from Taiwan. Educational Technology, 26 (4), 511-522.
- Marzano, R.J. (2009). Teaching with interactive whiteboards. Educational Leadership, 67 (3), 80-82.
- Slay, H., Siebörger, I., and Hodgkinson-Williams, C. (2008). Interactive whiteboards: Real beauty or just “lipstick? Computers & Education, 51, 1321-1341.
- Somyürek, S., Atasoy B., and Özdemir, Ö. (2009). Board’s IQ: What makes a board smart? Computers & Education, 53(2), 368-374.
- Türel, Y.K. (2011). Üniversite öğrencileri için akıllı tahta kullanımı değerlendirme ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. NWSA-Education Sciences, 6, (2), 1894-1903.
- http://www.newwsa.com/makale_detay.asp?d=2&makale_detay_id=880&dergi_id=2&sayi_id=75 adresinden 25 Ocak 2012 tarihinde alınmıştır.
- Türel, Y.K. and Demirli, C. (2010). Instructional interactive whiteboard materials: Designers’ perspectives. Procedia Social and Behavioral Sciences Journal (WCLTA 2010) 9, 1437–1442.
- Türel, Y. K. (2010). Developing Teachers’ Utilization of Interactive Whiteboards. Editor D. Gibson & B. Dodge. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education (pp.3049-3054). International Conference 2010, Chesapeake, VA: AACE.
- Türel, Y.K. (2012). Teachers’ Negative Attitudes towards Interactive Whiteboard Use: Needs and Problems. İlköğretim Online, 11(2), 423-439. http://ilkogretim-online.org.tr adresinden 20 Ocak 2013 tarihinde alınmıştır.
- Yeşilyurt, E. (2007). Öğretim araç-gereçleri kullanımına etki eden faktörler. E-Journal of New World Sciences Academy, 2 (4), 300-312
- Yalın, H. İ. (2004). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- YAYFED (Yayımcı Meslek Birlikleri Federasyonu) (2011). Eğitimde e-içerik çalıştay kararları. http://yayfed.org/index.php/website/content/37 adresinden 12 Ocak 2009 tarihinde alınmıştır.