Research Article
BibTex RIS Cite

UYGULANMIŞ ETNOMÜZİKOLOJİNİN ON YILININ (2015-2024) HARİTALANMASI VE TÜRKİYE İÇİN ETKİLERİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 53 - 84, 30.07.2025

Abstract

This article traces the evolution of Applied Ethnomusicology within the International Council for Traditions of Music and Dance (ICTMD) from 2015 to 2024. It does so through discourse analysis of a total of 327 papers presented at the 2015 ICTM/SEM Forum and five subsequent ICTM Applied Ethnomusicology Study Group Symposia (2016-2024). Covering the period since the publication of the influential Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology (Pettan & Titan, 2015), it identifies dominant discursive themes and shifts in scholarly priorities. The analysis reveals four interconnected trajectories consolidating over the decade: (i) entrenchment of activist-advocacy frameworks (social justice, decolonization); (ii) normalization of collaborative methodologies (participatory action research); (iii) intensified engagement with cultural sustainability/heritage safeguarding; and (iv) development of adaptive crisis-responsive praxis (pandemic, conflict, disasters). Jointly, these point to growing alignment with societal issues as well as methodological maturation. While AE shows strengthened responses to global challenges, vital geographic inclusivity in academic gatherings on the topic remains uneven, particularly regarding the Global South and countries like Türkiye, the host of the most recent ICTMD AE Study Group Symposium.
Keywords: applied ethnomusicology, ICTMD, cultural sustainability, discourse analysis, ethnomusicology in Türkiye

Bu makale, 2015'ten 2024'e kadar Uluslararası Müzik ve Dans Gelenekleri Konseyi'nde (ICTMD) Uygulamalı Etnomüzikoloji'nin evrimini izliyor. Bunu, 2015 ICTM/SEM Forumu'nda ve sonraki beş ICTM Uygulamalı Etnomüzikoloji Çalışma Grubu Sempozyumu'nda (2016-2024) sunulan toplam 327 makalenin söylem analizi yoluyla yapıyor. Etkili Oxford Uygulamalı Etnomüzikoloji El Kitabı'nın (Pettan ve Titan, 2015) yayınlanmasından bu yana geçen dönemi kapsayan makale, baskın söylemsel temaları ve akademik önceliklerdeki değişimleri belirliyor. Analiz, on yıl boyunca sağlamlaşan dört birbiriyle bağlantılı yörüngeyi ortaya koyuyor: (i) aktivist-savunuculuk çerçevelerinin yerleşmesi (sosyal adalet, sömürgecilikten kurtulma); (ii) işbirlikçi metodolojilerin normalleşmesi (katılımcı eylem araştırması); (iii) kültürel sürdürülebilirlik/miras koruma ile yoğunlaştırılmış etkileşim; ve (iv) uyarlanabilir krize yanıt veren pratiğin (pandemi, çatışma, felaketler) geliştirilmesi. Bunlar birlikte, toplumsal sorunlarla artan uyuma ve metodolojik olgunlaşmaya işaret ediyor. AE küresel zorluklara güçlendirilmiş yanıtlar gösterirken, konuyla ilgili akademik toplantılarda hayati coğrafi kapsayıcılık, özellikle Küresel Güney ve en son ICTMD AE Çalışma Grubu Sempozyumu'na ev sahipliği yapan Türkiye gibi ülkeler söz konusu olduğunda, eşitsiz kalmaya devam ediyor.
Anahtar kelimeler: uygulamalı etnomüzikoloji, ICTMD, kültürel sürdürülebilirlik, söylem analizi, Türkiye'de etnomüzikoloji

References

  • Allen, A. S. (2011). Protest and Ecology: Music and Eco-Activism. In A.S. Allen & K. Dawe (Eds.), Ecomusicology: Rock, Folk, and the Environment (pp. 391–394). Philadelphia: Temple University Press.
  • Akat, A. (2012). Doğu Karadeniz Bölgesinde Çepniler ve Müzik [Cepnis and Music in the Eastern Black Sea Region]. Trabzon: Serander Yayınları.
  • Araújo, Samuel and Grupo Musicultura. (2006). Conflict and Violence as Theoretical Tools in Present-day Ethnomusicology: Notes on a Dialogic Ethnography of Sound Practices in Rio de Janeiro. Ethnomusicology 50 (2): 287–313.
  • Araújo, Samuel. (2008). From Neutrality to Praxis: The Shifting Politics of Ethnomusicology in the Contemporary World. Muzikološki Zbornik / Musicological Annual 44(1):13–30.
  • Barz, G. F. (2006). Singing for life: HIV/AIDS and music in Uganda. Oxon: Routledge.
  • Barz, G. F., & Cooley, T. J. (Eds.). (2008). Shadows in the field: New perspectives for fieldwork in ethnomusicology (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
  • Ceribašić, N. (2022). Reclaiming Community Agency in Managing Intangible Cultural Heritage. In H. Schippers & A. Seeger, (Eds.), Music, Communities, and Sustainability: Developing Policies and Practices (pp. 118-138). New York: Oxford University Press.
  • Çınar, S. & Sağlam, H. (2024). Intergenerational Transmission Methods in Âşık Music. Presentation at the 9th Symposium of the ICTMD Study Group on Applied Ethnomusicology in Istanbul, October 2024. Retrieved from mirasheritage.org/meeting-of-ictmd-study-groups/#details

Mapping a Decade of Applied Ethnomusicology (2015-2024) Through ICTMD Study Group Symposiums

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 53 - 84, 30.07.2025

Abstract

Abstract
This article traces the evolution of Applied Ethnomusicology within the International Council for Traditions of Music and Dance (ICTMD) from 2015 to 2024. It does so through discourse analysis of a total of 327 papers presented at the 2015 ICTM/SEM Forum and five subsequent ICTM Applied Ethnomusicology Study Group Symposia (2016-2024). Covering the period since the publication of the influential Oxford Handbook of Applied Ethnomusicology (Pettan & Titan, 2015), it identifies dominant discursive themes and shifts in scholarly priorities. The analysis reveals four interconnected trajectories consolidating over the decade: (i) entrenchment of activist-advocacy frameworks (social justice, decolonization); (ii) normalization of collaborative methodologies (participatory action research); (iii) intensified engagement with cultural sustainability/heritage safeguarding; and (iv) development of adaptive crisis-responsive praxis (pandemic, conflict, disasters). Jointly, these point to growing alignment with societal issues as well as methodological maturation. While AE shows strengthened responses to global challenges, vital geographic inclusivity in academic gatherings on the topic remains uneven, particularly regarding the Global South and countries like Türkiye, the host of the most recent ICTMD AE Study Group Symposium.
Keywords: applied ethnomusicology, ICTMD, cultural sustainability, discourse analysis, ethnomusicology in Türkiye
Özet
Bu makale, 2015'ten 2024'e kadar Uluslararası Müzik ve Dans Gelenekleri Konseyi'nde (ICTMD) Uygulamalı Etnomüzikoloji'nin evrimini izliyor. Bunu, 2015 ICTM/SEM Forumu'nda ve sonraki beş ICTM Uygulamalı Etnomüzikoloji Çalışma Grubu Sempozyumu'nda (2016-2024) sunulan toplam 327 makalenin söylem analizi yoluyla yapıyor. Etkili Oxford Uygulamalı Etnomüzikoloji El Kitabı'nın (Pettan ve Titan, 2015) yayınlanmasından bu yana geçen dönemi kapsayan makale, baskın söylemsel temaları ve akademik önceliklerdeki değişimleri belirliyor. Analiz, on yıl boyunca sağlamlaşan dört birbiriyle bağlantılı yörüngeyi ortaya koyuyor: (i) aktivist-savunuculuk çerçevelerinin yerleşmesi (sosyal adalet, sömürgecilikten kurtulma); (ii) işbirlikçi metodolojilerin normalleşmesi (katılımcı eylem araştırması); (iii) kültürel sürdürülebilirlik/miras koruma ile yoğunlaştırılmış etkileşim; ve (iv) uyarlanabilir krize yanıt veren pratiğin (pandemi, çatışma, felaketler) geliştirilmesi. Bunlar birlikte, toplumsal sorunlarla artan uyuma ve metodolojik olgunlaşmaya işaret ediyor. AE küresel zorluklara güçlendirilmiş yanıtlar gösterirken, konuyla ilgili akademik toplantılarda hayati coğrafi kapsayıcılık, özellikle Küresel Güney ve en son ICTMD AE Çalışma Grubu Sempozyumu'na ev sahipliği yapan Türkiye gibi ülkeler söz konusu olduğunda, eşitsiz kalmaya devam ediyor.
Anahtar kelimeler: uygulamalı etnomüzikoloji, ICTMD, kültürel sürdürülebilirlik, söylem analizi, Türkiye'de etnomüzikoloji

References

  • Allen, A. S. (2011). Protest and Ecology: Music and Eco-Activism. In A.S. Allen & K. Dawe (Eds.), Ecomusicology: Rock, Folk, and the Environment (pp. 391–394). Philadelphia: Temple University Press.
  • Akat, A. (2012). Doğu Karadeniz Bölgesinde Çepniler ve Müzik [Cepnis and Music in the Eastern Black Sea Region]. Trabzon: Serander Yayınları.
  • Araújo, Samuel and Grupo Musicultura. (2006). Conflict and Violence as Theoretical Tools in Present-day Ethnomusicology: Notes on a Dialogic Ethnography of Sound Practices in Rio de Janeiro. Ethnomusicology 50 (2): 287–313.
  • Araújo, Samuel. (2008). From Neutrality to Praxis: The Shifting Politics of Ethnomusicology in the Contemporary World. Muzikološki Zbornik / Musicological Annual 44(1):13–30.
  • Barz, G. F. (2006). Singing for life: HIV/AIDS and music in Uganda. Oxon: Routledge.
  • Barz, G. F., & Cooley, T. J. (Eds.). (2008). Shadows in the field: New perspectives for fieldwork in ethnomusicology (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
  • Ceribašić, N. (2022). Reclaiming Community Agency in Managing Intangible Cultural Heritage. In H. Schippers & A. Seeger, (Eds.), Music, Communities, and Sustainability: Developing Policies and Practices (pp. 118-138). New York: Oxford University Press.
  • Çınar, S. & Sağlam, H. (2024). Intergenerational Transmission Methods in Âşık Music. Presentation at the 9th Symposium of the ICTMD Study Group on Applied Ethnomusicology in Istanbul, October 2024. Retrieved from mirasheritage.org/meeting-of-ictmd-study-groups/#details
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Musicology and Ethnomusicology
Journal Section Research Articles
Authors

Olcay Muslu 0000-0003-1512-2652

Publication Date July 30, 2025
Submission Date June 22, 2025
Acceptance Date July 27, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Muslu, O. (2025). Mapping a Decade of Applied Ethnomusicology (2015-2024) Through ICTMD Study Group Symposiums. Etnomüzikoloji Dergisi, 8(1), 53-84.