Türkiye’de özellikle
I990’lı yıllardan itibaren metropollerin kabusu haline gelen kapkaç olgusunun
sosyo ekonomik temelleri, 1980 ’li yıllarda liberal ekonominin hız kazanmasıyla
başlayan ve / 990 ’lardan itibaren de keskin bir kapitalizme dönüşen
neoliberalizmin süreçleriyle birlikte atılmıştır. Söz konusu süreç
Türkiye ’de yeni kentli yoksulluk' olarak bilinen bir toplumsal olgunun ortaya
çıkmasına ve giderek yaygınlaşmasına neden olmuştur ki. kap-kaç
gerçekliğini bu çerçevede değerlendirmek gerekmektedir.
Sinema, toplumsal
olgulara dikkat çekilmesinde önemli bir araçtır. Toplumsal olguları konu
edinen filmlerde, söz konusu olguların temsili, izleyicide verili sisteme yönelik eleştirel bir
perspektifoluşturabileceği gibi, tam tersi bir şekilde, sistemi izleyici
nczdinde doğal!aştırmakta, meşrulaştırmakta ve yeniden üretebilmektedir.
'Metropol Kabusu - Kap-kaç’
(Ümit Cin Güven: 2003) filmi de, konusu itibariyle sistem eleştirisi
potansiyelini içinde barındırmaktadır. Ancak sunum hiçimi nedeniyle, filmde
bu eleştirel boyutun geri plana itildiği ve yoksulluk vc kap-kaç olgusuna
yönelik egemen ideolojinin yeniden üretildiği görülmektedir. Bu
düşüncenin doğruluğunun sınanabilmesi amacıyla, çalışmada söz konusu
film, niteliksel içerik analizi tekniği ile irdelenmekte ve elde edilen
veriler, sosyolojik perspektiften değerlendirilerek analiz edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2009 |
Submission Date | March 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 4 |