Her yeni bakış açısı yeni bir anlayışı doğurur. Dolayısıyla, aynı esere bakan farklı bireylerin farklı şeyler görmesi mümkündür. Arı Maya ilk bakışta kovan dışında yaşamayı tercih eden sevimli bir arı ve onun çayırdaki arkadaşlarının maceralarını anlatmaktadır. Fakat iktidarın her yerdeliği üzerinden özneyi kontrol altına almaya çalışan bir mekanizma olduğunu belirten Foucaultcu bir bakış açısı benimsediğimizde, bu çizgi filmde tipik Kraliçe Viktorya Dönemi yaşam pratiklerinin ve iktidarının kendini nasıl yeniden ürettiğinin yansıtıldığı görülecektir. Daha açık bir ifadeyle iktidarın gözünün adeta bir ‘Büyük Birader’ gibi özneye nefes alma alanı bırakmamaya çalıştığı ve öznenin olduğu her yerde iktidarın da olduğu belirtilebilir. Bu bağlamda çalışmanın amacı Foucaultcu söylem analizi kullanarak Arı Maya çizgi filminden hareketle iktidarın her yerdeliği ve toplumsal yaşam pratiklerine yansıtılması üzerine bilginin arkeolojisini yapmaktır. Bu minvalde, çalışmanın sonucunda iktidarın Arı Maya çizgi filminde hangi söylemler üzerinden kendini nasıl yeniden kurduğu ortaya çıkarılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | May 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 13 |