Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ

Year 2022, , 60 - 65, 28.03.2022
https://doi.org/10.34108/eujhs.953485

Abstract

Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinde psikolojik iyi oluş, empati, mesleki güdülenme arasındaki ilişki ve etkileşimi path analizi kurarak ortaya çıkarmaktır. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki araştırmaya gönüllü 433 hemşirelik öğrencisi örnekleme dahil edilmiştir. Veriler online olarak hazırlanan anket ve ölçek formları ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklerin (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) yanı sıra Spearman Korelasyon testi ve path analizi uygulanmıştır. Katılımcıların yaş ortalaması 20.60±1.10, %87.8’i kadındır. Mesleki güdülenme, psikolojik iyi oluş ve empati arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır (p<0.01). Kurulan model veriler tarafından desteklenmektedir. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri, psikolojik iyi oluş düzeylerini, psikolojik iyi oluş düzeyleri de empati düzeylerini etkilemektedir (p<0.05). Ayrıca hemşirelik öğrencilerinde psikolojik iyi oluş, empati ile mesleki güdülenme arasında aracı etkiye sahiptir (p<0.05). Bu nedenle öğrencilerin mesleki güdülenme düzeylerini artırıcı düzenlemeler yapılması ve bu değişkenler üzerine araştırmaların yapılması önerilmektedir.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

References

  • 1. Bayır B, Özdemir D, Palaz G ve ark. Konya ilinde okuyan hemşirelik lisans öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2020; 1(2): 21-31.
  • 2. Özkan B. Öğrencilerin eğitim süreçlerinde yaşadıkları sorunlar. YÖK Hemşirelik Lisans Eğitim Çalıştayı Sonuç Raporu 2017: 14-18.
  • 3. Uyulgan MA, Akkuzu N. An overview of student teachers‟ academic intrinsic motivation. Educational Sciences: Theory & Practice 2014; 14(1): 24-32.
  • 4. Önler E, Saraçoğlu GV. Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirliği ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010; 3(2): 78-85.
  • 5. Abacı R. Yaşamın Kalitelendirilmesi. Sistem Yayıncılık, İstanbul. 2000: 87.
  • 6. Bağ B. Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde Salutogenez Modeli. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 2017; 9(3): 284-300.
  • 7. Çakır E. Anadolu öğretmen liselerinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. 2006.
  • 8. Diener E. Assessing subjective well-being: Progress and opportunities. Social Indicators Research 1994; 31(2): 103-157.
  • 9. Ryan RM, Deci EL. On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology 2001; 52: 141-166.
  • 10. Güner A, Güner Z, Levent, A. Kültürler arası duyarlılık ve empatik eğilimler: Bir derleme çalışması. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 2020; 7(10): 259-277.
  • 11. Vinayak S, Judge J. Resilience and empathy as predictors of psychological wellbeing among adolescents. International Journal of Health Sciences and Research 2018; 8(4): 192-200.
  • 12. Bourgault P, Lavoie S, Paul-Savoie E ve ark. Relationship between empathy and well-being among emergency nurses. Journal of Emergency Nursing 2015; 41(4): 323-328.
  • 13. Civci H, Şener E. Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. DEUHYO ED 2012; 5(4): 142-149.
  • 14. Korkmaz AÇ, İpekçi NN. Hemşirelik eğitiminde güdülenme: Öğrencilerin içsel ve dışsal güdülenme kaynakları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2015; 2(3): 121-131.
  • 15. Köksal LG, Yurttaş A. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 4(1): 10-15.
  • 16. Gün T, Denat Y. Hemşirelik öğrencilerinin güdülenme ve öğrenme stratejileri. Journal of Human Sciences 2020; 17(1): 32-48.
  • 17. Doğan S, Yıldırım D. İntörn hemşirelerde mesleki güdülenme kaynakları ve sorunları ile stres ilişkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2019; 28(6): 418-429.
  • 18. Baljoon RA, Banjar HE, Banakhar MA. Nurses' work motivation and the factors affecting it: A scoping review. International Journal of Nursing & Clinical Practices 2018; 5: 277-288.
  • 19. Dor A, Mashiach Eizenberg M, Halperin O. Hospital nurses in comparison to community nurses: Motivation, empathy, and the mediating role of burnout. Canadian Journal of Nursing Research 2019; 51(2): 72-83.
  • 20. McKinnon J. In their shoes: An ontological perspective on empathy in nursing practice. Journal of Clinical Nursing 2018; 27(21-22): 3882-3893.
  • 21. Çelik S, Şahin E, Dadak F, ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Mesleki Dergisi 2014; 1 (2): 46-56.
  • 22. Espeland V, Indrehus O. Evaluation of students, satisfaction with nursing education in Norway. Journal of Advanced Nursing 2003; 42: 226-237.
  • 23. Nasrin H, Soroor P, Soodabeh J. Nursing challenges in motivating nursing students through clinical education: A grounded theory study hindawi publishing corporation. Nursing Research and Practice 2012: 1-7.
  • 24. Acat BM, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2006; 7(4): 204-210.
  • 25. Diener E, Wirtz D, Tov W ve ark. New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research 2010; 97: 143-156.
  • 26. Telef BB. Psikolojik iyi oluş ölçeği (PİOO): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 28(3): 374-384.
  • 27. Spreng RN, McKinnon MC, Mar RA, Levine B. The toronto empathy questionnaire: Scale development and ınitial validation of a factor analytic solution to multiple empathy measures. Journal of Personality Assessment 2009; 91(1): 62-71.
  • 28. Totan T, Doğan T, Sapmaz F. The toronto empathy questionnaire: Evaluation of psychometric properties among Turkish university students. Eurasian Journal of Educational Research 2012; 46: 179-198.
  • 29. Gürbüz S, Şahin F. Sosyal Bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık; 2018: 322-342.
  • 30. Kline, R.B. Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press; 2011: 154-186.
  • 31. Durmuş, ÇS. Hemşirelik eğitiminin güncel sorunsalı: Yetersiz sayıda klinik uygulama alanı. Uluslararası 1. SABAK Kongresi. 2019: 60-64.
  • 32. Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist 2000; 55: 68-78.
  • 33. Khajeh A, Baharloo G, Soliemani F. The relationship between psychological well-being and empathy quotient. Management Science Letters 2014; 4(6): 1211-1214.
  • 34. Gustems Carnicer J, Calderón C. Empathy and coping strategies as predictors of well-being in Spanish university students Electronic Journal of Research in Educational Psychology. 2017;12:129–146.
  • 35. Findyartini A, Felaza E, Setyorini D, Mustika R. Relationship between empathy and motivation in undergraduate medical students. GMS Journal For Medical Education. 2020;37(4): 1-16.
  • 36. Duan, C. Being empathic: The role of motivation to empathize and the nature of target emotions. Motivation and Emotion 2000; 24: 29-49.

PSYCHOLOGICAL WELLBEING, EMPATHY, PROFESSIONAL MOTIVATION IN NURSING STUDENTS: A PATH ANALYSIS

Year 2022, , 60 - 65, 28.03.2022
https://doi.org/10.34108/eujhs.953485

Abstract

The aim of this study is toreveal the relation ship and interaction between psychological well-being, empathy, Professional motivation in nursing students bye stablishing a path analysis.433 voluntee rnursing students were included in the sample in this descriptive and relation ship-seeking study. Data were collected with online questionnaires and scale forms. In the analysis of the data, Spearman Correlation test and path analysis were applied as well as descriptive statistics (frequency, percentage, mean, standard deviation). The meanage of the participants was 20.60±1.10, 87.8% of them were women. A statistically significant positive correlation was found between Professional motivation, psychological well-being and empathy (p<0.01). The established model is supported by the data. Nursing students' Professional motivation level saffect psychological well-being levels, and psychological well-being level saffect their empathy levels (p<0.05). In addition, psychological well-being has a mediating effect between empathy and Professional motivation in nursing students (p<0.05). There fore, it is recommended that arrangements be made to increase students' Professional motivation levels and to conduct research on the sevariables.

Project Number

yok

References

  • 1. Bayır B, Özdemir D, Palaz G ve ark. Konya ilinde okuyan hemşirelik lisans öğrencilerinin klinik uygulamalarda karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2020; 1(2): 21-31.
  • 2. Özkan B. Öğrencilerin eğitim süreçlerinde yaşadıkları sorunlar. YÖK Hemşirelik Lisans Eğitim Çalıştayı Sonuç Raporu 2017: 14-18.
  • 3. Uyulgan MA, Akkuzu N. An overview of student teachers‟ academic intrinsic motivation. Educational Sciences: Theory & Practice 2014; 14(1): 24-32.
  • 4. Önler E, Saraçoğlu GV. Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirliği ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2010; 3(2): 78-85.
  • 5. Abacı R. Yaşamın Kalitelendirilmesi. Sistem Yayıncılık, İstanbul. 2000: 87.
  • 6. Bağ B. Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinde Salutogenez Modeli. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 2017; 9(3): 284-300.
  • 7. Çakır E. Anadolu öğretmen liselerinde okuyan öğrencilerin depresyon ve motivasyon düzeyleri. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. 2006.
  • 8. Diener E. Assessing subjective well-being: Progress and opportunities. Social Indicators Research 1994; 31(2): 103-157.
  • 9. Ryan RM, Deci EL. On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology 2001; 52: 141-166.
  • 10. Güner A, Güner Z, Levent, A. Kültürler arası duyarlılık ve empatik eğilimler: Bir derleme çalışması. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 2020; 7(10): 259-277.
  • 11. Vinayak S, Judge J. Resilience and empathy as predictors of psychological wellbeing among adolescents. International Journal of Health Sciences and Research 2018; 8(4): 192-200.
  • 12. Bourgault P, Lavoie S, Paul-Savoie E ve ark. Relationship between empathy and well-being among emergency nurses. Journal of Emergency Nursing 2015; 41(4): 323-328.
  • 13. Civci H, Şener E. Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. DEUHYO ED 2012; 5(4): 142-149.
  • 14. Korkmaz AÇ, İpekçi NN. Hemşirelik eğitiminde güdülenme: Öğrencilerin içsel ve dışsal güdülenme kaynakları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi 2015; 2(3): 121-131.
  • 15. Köksal LG, Yurttaş A. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 4(1): 10-15.
  • 16. Gün T, Denat Y. Hemşirelik öğrencilerinin güdülenme ve öğrenme stratejileri. Journal of Human Sciences 2020; 17(1): 32-48.
  • 17. Doğan S, Yıldırım D. İntörn hemşirelerde mesleki güdülenme kaynakları ve sorunları ile stres ilişkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 2019; 28(6): 418-429.
  • 18. Baljoon RA, Banjar HE, Banakhar MA. Nurses' work motivation and the factors affecting it: A scoping review. International Journal of Nursing & Clinical Practices 2018; 5: 277-288.
  • 19. Dor A, Mashiach Eizenberg M, Halperin O. Hospital nurses in comparison to community nurses: Motivation, empathy, and the mediating role of burnout. Canadian Journal of Nursing Research 2019; 51(2): 72-83.
  • 20. McKinnon J. In their shoes: An ontological perspective on empathy in nursing practice. Journal of Clinical Nursing 2018; 27(21-22): 3882-3893.
  • 21. Çelik S, Şahin E, Dadak F, ve ark. Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Mesleki Dergisi 2014; 1 (2): 46-56.
  • 22. Espeland V, Indrehus O. Evaluation of students, satisfaction with nursing education in Norway. Journal of Advanced Nursing 2003; 42: 226-237.
  • 23. Nasrin H, Soroor P, Soodabeh J. Nursing challenges in motivating nursing students through clinical education: A grounded theory study hindawi publishing corporation. Nursing Research and Practice 2012: 1-7.
  • 24. Acat BM, Köşgeroğlu N. Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi 2006; 7(4): 204-210.
  • 25. Diener E, Wirtz D, Tov W ve ark. New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social Indicators Research 2010; 97: 143-156.
  • 26. Telef BB. Psikolojik iyi oluş ölçeği (PİOO): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 28(3): 374-384.
  • 27. Spreng RN, McKinnon MC, Mar RA, Levine B. The toronto empathy questionnaire: Scale development and ınitial validation of a factor analytic solution to multiple empathy measures. Journal of Personality Assessment 2009; 91(1): 62-71.
  • 28. Totan T, Doğan T, Sapmaz F. The toronto empathy questionnaire: Evaluation of psychometric properties among Turkish university students. Eurasian Journal of Educational Research 2012; 46: 179-198.
  • 29. Gürbüz S, Şahin F. Sosyal Bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık; 2018: 322-342.
  • 30. Kline, R.B. Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press; 2011: 154-186.
  • 31. Durmuş, ÇS. Hemşirelik eğitiminin güncel sorunsalı: Yetersiz sayıda klinik uygulama alanı. Uluslararası 1. SABAK Kongresi. 2019: 60-64.
  • 32. Ryan RM, Deci EL. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist 2000; 55: 68-78.
  • 33. Khajeh A, Baharloo G, Soliemani F. The relationship between psychological well-being and empathy quotient. Management Science Letters 2014; 4(6): 1211-1214.
  • 34. Gustems Carnicer J, Calderón C. Empathy and coping strategies as predictors of well-being in Spanish university students Electronic Journal of Research in Educational Psychology. 2017;12:129–146.
  • 35. Findyartini A, Felaza E, Setyorini D, Mustika R. Relationship between empathy and motivation in undergraduate medical students. GMS Journal For Medical Education. 2020;37(4): 1-16.
  • 36. Duan, C. Being empathic: The role of motivation to empathize and the nature of target emotions. Motivation and Emotion 2000; 24: 29-49.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing
Journal Section Research Article
Authors

Mahmut Evli 0000-0002-5113-7619

Project Number yok
Publication Date March 28, 2022
Submission Date June 16, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Evli, M. (2022). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ. Sağlık Bilimleri Dergisi, 31(1), 60-65. https://doi.org/10.34108/eujhs.953485
AMA Evli M. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ. JHS. March 2022;31(1):60-65. doi:10.34108/eujhs.953485
Chicago Evli, Mahmut. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 31, no. 1 (March 2022): 60-65. https://doi.org/10.34108/eujhs.953485.
EndNote Evli M (March 1, 2022) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ. Sağlık Bilimleri Dergisi 31 1 60–65.
IEEE M. Evli, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ”, JHS, vol. 31, no. 1, pp. 60–65, 2022, doi: 10.34108/eujhs.953485.
ISNAD Evli, Mahmut. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 31/1 (March 2022), 60-65. https://doi.org/10.34108/eujhs.953485.
JAMA Evli M. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ. JHS. 2022;31:60–65.
MLA Evli, Mahmut. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 31, no. 1, 2022, pp. 60-65, doi:10.34108/eujhs.953485.
Vancouver Evli M. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ, EMPATİ, MESLEKİ GÜDÜLENME: BİR PATH ANALİZİ. JHS. 2022;31(1):60-5.