Birinci basamak sağlık hizmetlerinin kullanımı ve kullanımını etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılan tanımlayıcı nitelikteki bu çalışma, Kayseri Argıncık Sağlık Ocağı’na kayıtlı örnekleme giren 385 hanede aile bireyine anket uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, ailelerin %56.1’inin sağlık hizmeti almak için ilk başvuruda sağlık ocağını tercih ettiği belirlenmiştir. Sağlık ocağı tercih nedenleri arasında, ekonomik durumun düşük olması ve sevk gerekliliği, yakınlık, hizmetin kolay alınması, rahatsızlığın hafif olarak düşünülmesi bulunmaktadır. Sosyal Sigorta Kurumu sağlık güvencesinde olma, muayenelerin özensiz yapıldığını düşünme, uzman doktor olmaması ve laboratuar tekniklerinin yetersiz olduğunu düşünme sağlık ocağının ilk başvuruda tercih edilmeme nedenlerindendir. Aileler; muayene, pansuman- enjeksiyon, aşı, aile planlaması ve gebelik kontrolü hizmetlerinin sağlık ocağı tarafından verildiğini bilmektedir. Ailelerin %74.3’ü bildikleri bu hizmetleri son bir yılda sağlık ocağından almıştır. Ailelerin büyük kısmı sağlık ocağından memnun olduklarını ifade etmiştir. Muayenelerin özenli yapılması, laboratuar tekniklerinin gelişmesi, sağlık ocağı çalışanlarının ilgili ve güler yüzlü olması ve hizmetin ücretsiz verilmesi sağlık ocağından beklentiler arasındadır
The defining study, which has been done in order to determine the usage of first level health services and the factors affecting the usage of first level health services, has been realized by applying questionnaire to a member of a family sampled from 385 dwellings registered in Kayseri Argıncık Health Center. 56.1 percent of the families prefer the health center to get health service. Among the reasons the priority of the health center are the low economic conditions, necessity of referral, proximity, easy access to services and the thought of taking illness lightly. Being under the insurance of the social insurance institution, the thought that inspections have been carelessly done, the lack of expert doctors and the thought that laboratory techniques have not been adequate are the reasons for the health center’s not being the first choise. Families know that services of inspection, wound dressing, injection, vaccination, family planning and pregnancy control are provided by health center. The families 74.3 have got these services, which they know, from health center during this last year. Mosts of these families have been pleased with health centers. Meticulousness in inspection, improvements in laboratory techniques, health center’s employees being considerate and affability and free services are among the expectation from health center
Other ID | JA88CF42VM |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2005 |
Submission Date | December 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 14 |