BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ

Year 2013, Volume: 22 Issue: 1, 52 - 63, 01.03.2013

Abstract

Bu müdahale çalışması ilköğretim öğrencilerine verilen sağlık eğitiminin, öğrencilerin sağlıkla ilgili konulardaki bilgi, tutum ve davranışlarına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, 2009–2010 eğitim yılında Kayseri il merkezinde iki ilköğretim okulunun 4–8. sınıflarında okuyan öğrenciler üzerinde yürütüldü. Müdahale grubunda 408, kontrol grubunda 542 olmak üzere toplam 950 öğrenci araştırma kapsamına alındı. Öğrencilere, araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 79 sorudan oluşan anket formu uygulandı. Verilerin istatistiksel analizinde ki kare testi kullanıldı.Müdahale grubunda sabah kalktığında, yemekten önce, yemekten sonra ve tuvaletten çıkınca ellerini yıkayanların oranlarının, eğitim sonrası dönemde önemli ölçüde arttığı saptandı. Öğrencilerin yaklaşık %60’ının düzenli olarak sabah kahvaltısı yaptığı, eğitimden sonra bu oranın önemli ölçüde arttığı saptandı. Çeşitli bulaşıcı hastalıklar ve sigara ve alkol gibi zararlı alışkanlıklar hakkında bilgi sahibi olma oranlarının, müdahale grubunda eğitim sonrası dönemde yükseldiği belirlendi.Sonuç olarak, öğrencilerin kişisel hijyen, beslenme, hastalıklardan korunma ve sağlık hizmetlerinden yararlanma konularındaki bilgi, tutum ve davranışları yetersizdir. Sağlık eğitimi ile öğrencilerin sağlıkla ilgili bilgi, tutum ve davranışları olumlu yönde değiştirilebilir. Okullarda sağlık eğitimi sürekli olmalı ve eğiticilerin davranışları ile desteklenmelidir

References

  • Çalışkan D, Işık A, Yaşar F, Yıldırım N, Elhan A. Park sağlık ocağı bölgesindeki bir ilkokul- da diş çürükleri ve etkili faktörler. Ankara Üniversitesi 1999;52:77–82. Mecmuası Gaziantep Tıp Dergisi
  • Dereköy S. Ankara İli Polatlı İlçesinde İlköğ- retim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fiziki Büyüme Durumları ve Beslenme Alışkanlıklarının İnce- lenmesi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2006.
  • Norbanee TH, Norhayati MN, Norsa'adah B, Naing NN. Prevalence and factors influencing smoking amongst Malay primary school children in Tumpat, Kelantan. Southeast Asian J Trop Med Public Health. 2006; 37: 230– 235.
  • İnal S, Yıldız S. İlköğretim öğrencilerinin siga- raya ilişkin bilgi ve inanışları ile aile bireyleri ve öğretmenlerinin sigara içme durumunun incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006;9: 1–9
  • Tot S, Yazici K, Yazici A, Metin O, Bal N, Er- dem P. Psychosocial correlates of substance use among adolescents in Mersin, Turkey. Public Health. 2004; 118:588–593.

The Impact of Health Education Given to Primary School Students on Their Knowledge, Attitude and Behaviours

Year 2013, Volume: 22 Issue: 1, 52 - 63, 01.03.2013

Abstract

This intervention study was carried out to identify the impact of health education given to primary school students on their knowledge, attitude and practices related to health. The study was carried out on the students attending to 4–8thgrades of two primary schools in the provincial centre of Kayseri in 2009–2010 educational year. A total of 950 students, 408 students in the intervention group and 542 students in the control group were taken. A questionnaire prepared by the researchers and including 79 questions was applied to the students. Unpaired t test and chi-square tests were used for statistical analyses. It has been determined that the rates of the students who wash their hands when they get up in the morning, before and after the meal and after the toilet have increased in the post–education period in the intervention group. It was established that approximately 60% of the students had breakfast every day and the rate of having breakfast increased in the post–education period. Awareness rate of various infectious diseases and harmful habits such as smoking and alcohol increased in post–education period.It was concluded that knowledge, attitude and practices of the students related to personal hygiene, nutrition,prevention of the diseases and utilizing the health care services were insufficient. Knowledge, attitude and practices of the students can be changed in the positive direction through health education. Health education in the schools should be consistent and supported by the teachers’ practices

References

  • Çalışkan D, Işık A, Yaşar F, Yıldırım N, Elhan A. Park sağlık ocağı bölgesindeki bir ilkokul- da diş çürükleri ve etkili faktörler. Ankara Üniversitesi 1999;52:77–82. Mecmuası Gaziantep Tıp Dergisi
  • Dereköy S. Ankara İli Polatlı İlçesinde İlköğ- retim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fiziki Büyüme Durumları ve Beslenme Alışkanlıklarının İnce- lenmesi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2006.
  • Norbanee TH, Norhayati MN, Norsa'adah B, Naing NN. Prevalence and factors influencing smoking amongst Malay primary school children in Tumpat, Kelantan. Southeast Asian J Trop Med Public Health. 2006; 37: 230– 235.
  • İnal S, Yıldız S. İlköğretim öğrencilerinin siga- raya ilişkin bilgi ve inanışları ile aile bireyleri ve öğretmenlerinin sigara içme durumunun incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2006;9: 1–9
  • Tot S, Yazici K, Yazici A, Metin O, Bal N, Er- dem P. Psychosocial correlates of substance use among adolescents in Mersin, Turkey. Public Health. 2004; 118:588–593.
There are 5 citations in total.

Details

Other ID JA84SU24MK
Journal Section Research Article
Authors

Kadriye Pelen This is me

Osman Günay This is me

Publication Date March 1, 2013
Submission Date March 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Pelen, K., & Günay, O. (2013). İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ. Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(1), 52-63.
AMA Pelen K, Günay O. İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ. JHS. March 2013;22(1):52-63.
Chicago Pelen, Kadriye, and Osman Günay. “İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 22, no. 1 (March 2013): 52-63.
EndNote Pelen K, Günay O (March 1, 2013) İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ. Sağlık Bilimleri Dergisi 22 1 52–63.
IEEE K. Pelen and O. Günay, “İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ”, JHS, vol. 22, no. 1, pp. 52–63, 2013.
ISNAD Pelen, Kadriye - Günay, Osman. “İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi 22/1 (March 2013), 52-63.
JAMA Pelen K, Günay O. İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ. JHS. 2013;22:52–63.
MLA Pelen, Kadriye and Osman Günay. “İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ”. Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 22, no. 1, 2013, pp. 52-63.
Vancouver Pelen K, Günay O. İLKÖĞRETİM OKULU ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN SAĞLIK EĞİTİMİNİN ÖĞRENCİLERİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ. JHS. 2013;22(1):52-63.