Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeşil İnsan Kaynakları Yönetiminin Hizmet Kalitesine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 13, 39 - 54, 31.12.2023

Öz

Günümüzde küreselleşmenin ve artan rekabet durumuyla insanların doğaya verdiği zararda artmıştır. Bunun sonucunda hem rekabet yeteneğini elde tutmak için hem de çevre dostu davranışları benimsemek için yeni bir kavram olan yeşil insan kaynakları ortaya çıkmıştır. Bu çalışma yeşil insan kaynakları yönetiminin hizmet kalitesine etkilerini araştırmak ve literatüre katkı sağlaması amacıyla yapılmıştır. Çalışma yoğun emek gerektiren hizmet sektörlerinden biri olan üniversite hastanesinde uygulanmıştır. Araştırmanın veri toplama aşamasında nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket yöntemi kullanılmıştır. Munzur Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’nden alınan etik izinle Türkiye’de bulunan bir üniversite hastanesine başvurularak hastanenin de izni doğrultusunda yüzyüze anket formları dağıtılmıştır. Çalışmanın evrenini hastanede çalışan 2900 kişi oluşturmaktadır. Çalışanların oluşturduğu evren sayısı dikkate alınarak %5 hata payı ve %95 güvenirlik ile çalışmanın örneklemi 340 kişi bulunmuştur. Araştırmaya kısıtlama olmadan hastanede çalışan tüm kişiler dahil edilmiştir. Araştırmanın ilk aşamasında Shah (2019) tarafından oluşturulan Öselmiş (2020) tarafından Türkçeye çevrilen 26 sorudan oluşan Yeşil İnsan Kaynakları Ölçeği yer almaktadır. İkinci aşamada ise Lu ve Liu (2000) tarafından geliştirilen Beydoğan ve Kalyoncuoğlu (2017) ve Şarkbay (2021) tarafından kullanılan 22 sorudan oluşan Hizmet Kalitesi Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda üniversite hastanesinde çalışan sağlık çalışanlarının yeşil insan kaynakları kavramı hakkında henüz yeterli bilgilere sahip olmadıkları gözlemlenmiştir ama yeşil insan kaynakları yönetiminin hizmet kalitesi üzerinde anlamlı ve olumlu etkileri olduğu görülmüştür. Bu nedenle hizmet sunan sektörlerin hizmet kalitesini arttırmak için bu yeşil insan kaynakları yönetimi kavramına odaklanmaları ve bu alanlarda iyileştirmeler yapmaları önem arz etmektedir

Kaynakça

  • Beydoğan G. Ş. ve Kalyoncuoğlu, S. (2017) Fizik tedavi ve rehabilitasyon hizmeti alan hastaların kalite algılarının memnuniyetleri üzerindeki etkisi: Kırşehir ilinde bir araştırma. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) 19-22 May, 64-88.
  • Dalgıç, A.(2013). Hizmet Sektöründe Hizmet Kalitesinin Ölçümü Ve Hizmet Kalitesini Etkileyen Faktörler Antalya’da Hizmet Kalitesi Ölçümüne Yönelik Bir Uygulama, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Esen, E., & Calışkan, A. O. (2019). Green Human Resource Management (Ghrm) And Environmental Sustainability. Global Business Research Congress (S. 58-60). İstanbul: Press Academia
  • Genç, P. (2019). Sağlık sektöründe hizmet kalite algısının değerlendirilmesi: Bir devlet hastanesi örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gümüş, S. (2012). Hizmet kalitesinin hizmet performansına etkisi: bir hastanede uygulama (50). Hiperlink eğit. ilet. yay. san. tic. ve ltd. sti.
  • Hopkins, K.D. and Weeks, D.L. (1990), Tests for Normality and Measures of Skewness and Kurtosis: Their Place in Research Reporting, Educational and Psychological Measurement, 50, 717-729.
  • İncesu, E., Evirgen, H (2017) Sağlık çalışanlarının hastane atıkları konusunda bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi ve atık minimizasyonu: Konya Kamu Hastaneler Birliği Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 56-64.
  • Koyuncu, A. G. (2014). Hastanelerde hizmet kalitesi algısı: Doktor ve hemşireler ile yapılan bir çalışma, Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Lu, X., & Liu, M. (2000) Adapting the SERVQUAL scale to China hospitals services. In Proceedings of the 2000 IEEE International Conference on Management of Innovation and Technology. ICMIT 2000.'Management in the 21st Century'(Cat. No. 00EX457) IEEE. (1), 203-208.
  • Nunnally, J. C. (1967) Psychometic theory, Mcgraw-Hill, Inc., 1. Baskı, New York.
  • Orhan, K. ( 26 Aralık 2023) Sağlık kurumlarında insan kaynakları yönetimi. Erişim tarihi:26.12.2023, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi, https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12575/66267.
  • Öselmiş, M. (2020) Yeşil insan kaynakları yönetimi uygulamaları: Literatür taraması ve bir ölçek uyarlama çalışması, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Özatkan, Y. (2008) Hastane işletmelerinde hizmet kalitesinin ölçülmesi ve bir üniversite hastanesi örneği, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Rezaei-Moghaddam, K. (2016) Green management of human resources in organizations: An approach to the sustainable environmental management. Journal of Agricultural Technology, 12(3), 509-522.
  • Sarıyıldız, A. Y. (2021) Sağlık kurumlarında yeşil insan kaynakları yönetimi ve uygulamaları. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 3(1), 155-159.
  • Şarkbay, Ö. F. (2021) Yalın yönetim anlayışının, işletmelerin hizmet kalitesi ve hizmeti alan taraflara etkileri: Sağlık sektöründe bir uygulama., Yayınlanmamış doktora tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Shah, M. (2019) Green human resource management: development of a valid measurement scale, Business Strategy And The Environment, 28(5), 771-785.
  • Tang, G., Chen, Y., Jiang, Y., Paillé, P., & Jia, J. (2018) Green human resource management practices: scale development and validity. Asia pacific journal of human resources, 56(1), 31-55.
  • Uçar, Z. & Işık, M. (2019) Yeşil insan kaynakları yönetimi ve uygulamaları., Ç. Orçun, (Ed.), Yeşil İşletmecilik (215-238). Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Uluskan, M. Ve Çendik, İ. H. (2020) Eğitim sektöründe faktör analizi tabanlı hizmet kalitesi ölçümü e kalite fonksiyon yayılımı uygulaması. Endüstri Mühendisliği, 31(2), 122-147.
  • Uslu, Y. D., & Kedikli, E. (2017) Sürdürülebilirlik kapsamında yeşil insan kaynakları yönetimine genel bir bakış. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi ,52(3), 66-81.
  • Tang, G., Chen, Y., Jıang, Y., Paılle, P. Ve Jıa, J. 2017. Green Human Resource Management Practices: Scale Development And Validity, Asia Pacific Journal Of Human Resources, 55(2), 1-10.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnsan Kaynakları Yönetimi
Bölüm Konferans Bildirisi
Yazarlar

Özge Ayaz 0009-0002-7271-7345

Gül Gün 0000-0002-6231-3921

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2023
Kabul Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Ayaz, Ö., & Gün, G. (2023). Yeşil İnsan Kaynakları Yönetiminin Hizmet Kalitesine Etkisi. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 7(13), 39-54.

download      18423    18421     18416    18417        18418  18419     18420       18422     download    ojop-index-Categorical-png.png



EUJMR Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Creative Commons Lisansı