Human beings are an important element of cultural heritage. Because human beings have both contributed to the development of art and architecture with the architectural structures they have built and reflected their aesthetic understanding on their own architectural structures. After the Turks accepted Islam, they built many architectural works in Anatolia, the Balkans and the Middle East and contributed to the development of art and construction activities in these regions. In the light of this rich cultural background, this study aims to reveal the impressions and reflections in the social studies textbooks taught in schools. In this study, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. The data of the study consisted of 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks taught in Secondary and Imam Hatip Secondary Schools affiliated to the Ministry of National Education in the 2022-2023 academic year. Descriptive analysis technique was used to analyze the research data. According to the results of this study, it is seen that the subjects belonging to Turkish Islamic architecture are included at least in the 4th grade social studies textbook and mostly in the 6th and 7th grades. It was determined that the most common type of architectural structure was historical houses. Then, it was determined that the names of architectural types such as historical fountains, historical mosques, tombs, palaces and hospitals were mentioned. As can be understood from these results, the fact that examples of Turkish Islamic architecture are presented in social studies textbooks and introductory information is evidence that the understanding of Turkish Islamic art is not ignored. In addition, textbooks can be enriched with activities to develop children's cultural awareness of Turkish Islamic architecture.
İnsan, kültürel mirasın önemli bir unsurudur. Çünkü insanoğlu, inşa ettiği mimari yapılarla hem sanat ve mimarinin gelişmesini sağlamış hem de kendisine ait mimari yapılara estetik anlayışını yansıtmıştır. Türkler, İslam dinini kabul etikten sonra Anadolu, Balkanlar ve Ortadoğu’da çok sayıda mimari eserler inşa ederek bu bölgelerin sanatını ve imar faaliyetlerinin gelişmesine katkı sunmuşlardır. Bu zengin kültürel birikim ışığından hareketle bu çalışma, okullarda okutulan sosyal bilgiler ders kitaplarındaki izlenimleri ve yansıma durumlarını ortaya çıkartmayı amaçlamıştır. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında MEB’e bağlı Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokullarında okutulan 4, 5, 6 ve 7. Sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarından oluşmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonuçları göre, Türk İslam mimarisine ait konulara, en az 4. Sınıf sosyal bilgiler ders kitabında yer verilmiş, en çok 6 ve 7. Sınıf düzeyinde yer verildiği görülmektedir. Mimari yapı türü olarak en çok tarihi evlere yer verildiği belirlenmiştir. Daha sonra tarihi çeşme, tarihi cami, türbe, saray ve hastane gibi mimari türlerinin isimlerinin geçtiği belirlenmiştir. Ayrıca ders kitaplarında Türk İslam mimarisine ait metinsel açıklamalar, görsellerle desteklenmiştir. Bu sonuçlardan anlaşıldığı üzere Sosyal bilgiler ders kitaplarında Türk İslam mimarisine ait yapılardan örnekler sunulması ve tanıtıcı bilgilere yer verilmesi, Türk İslam sanat anlayışının göz ardı edilmediğinin kanıtıdır. Ayrıca çocukların, Türk İslam mimarisine yönelik kültürel farkındalıklarını geliştirmek amacıyla ders kitapları, etkinliklerle zenginleştirilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Systematic Philosophy (Other), Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2023 |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | October 14, 2023 |
Acceptance Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 2 |
The content of the Education and Youth Research is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.