Research Article
BibTex RIS Cite

Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı ve Ekonomi

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 41 - 51, 25.06.2024

Abstract

Tarih boyunca ülkelerin ekonomik ve siyasi stratejilerinin vazgeçilmez bir unsuru olan denizcilik, gerek ekonomik, gerekse güvenlik açısından denizlere tam bağımlı olan Türkiye için de önemli bir rol oynamıştır. Önemli boğazlara sahip ve üç tarafı denizlerle çevrili bulunan Türkiye’nin denizcilik alanında nitelikli ve iyi eğitimli iş gücünün yetiştirilmesi zorunludur. Nitekim denizcilik alanında başarı sağlayan toplumların nitelikli ve iyi eğitimli denizcilere sahip olduğu bilinmektedir. Bu araştırmada, işsizlik oranlarının arttığı bir süreçte nitelikli bir eğitim alarak, ekonomik kazanç elde etmek ve kendilerini istihdam edilebilir kılmak için özel denizcilik ve gemiadamları mesleki eğitim kurslarına devam eden yetişkinlerin katılım amaçları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının bir arada kullanıldığı karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel deseni ile yürütülmüştür. Çalışma evrenini, İstanbul ilinde araştırma uygulamasının yapıldığı dönemde özel denizcilik ve gemiadamları yetiştirme kurslarına katılım sağlayan 430 kursiyer oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma gurubunu, maksimum çeşitlilik örnekleme ile belirlenen İstanbul ilinde özel denizcilik ve gemiadamları yetiştirme kurslarına katılmış 12 gemiadamı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel verilerinin toplanacağı bir “anket” ve nitel verilerinin toplanacağı “yarı yapılandırılmış görüşme formu” geliştirilmiştir. Araştırmada elde edilen verilere göre, Türkiye’de yetişkinlerin özel denizcilik ve gemiadamları yetiştirme kurslarına katılımını etkileyen en önemli etkenin bireylerin ekonomik kazanç elde etmek ve kendilerini istihdam edilebilir kılmak olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akay, C., & Ültanır, E. (2010). Andragojik temellere dayalı kolaylaştırılmış okuma-yazma eğitimi (KOYE) sürecine yönelik KOYE eğiticilerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 75-88.
  • Alderton, T., Bloor, M., Kahveci, E., Lane, T., Sampson, H., Thomas, M., Winchester, N., Wu, B., & Zhao, M. (2004). The global seafarer: Living and working conditions in a globalised industry, Geneva: ILO.
  • Almeida R., Behrman J., Robalino D. (2012). The right skills for the job? Rethinking training policies for workers (Human Development Perspectives). Washington, DC: World Bank.
  • Avrupa Konseyi. (2011). Council Resolution on a renewed European agenda for adult learning. (2011, 12 20). Official Journal C 372.
  • Bergsten, U. (1977). Adult education in relation to work an lesiure. Stockholm: Almgvist & Wiksell International
  • Halatçı, Ü.U. (2013). Uluslararası Gemiadamları Sözleşmesi (STCW 1978) ve Değişiklikleri Örneğinde Uluslararası Antlaşmaların Türk Hukuku’nda Yürürlüğü ve Yargısal Denetim Sorunu. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi,62(2), 501-538. Doi: 10.1501/hukfak_0000001715.
  • Hanushek, E. A. and Woessmann, L. (2021). “Education and Economic Growth.” In Oxford Research Encyclopedia of Economics and Finance. Oxford University Press
  • Hergüner, M. (2003). Cumhuriyetimizin başlangıç yıllarındaki denizciliğimize ilişkin bir inceleme, (1923-1930). İstanbul: Deniz Ticaret Odası Yayınları.
  • Johnstone, J. W.,& Rivera, R. J. (1965). Volunteers for learning. Chicago: Aldine.
  • Karakaya, M. (2011). Cumhuriyet Döneminde Ticari Denizcilik Eğitiminin Tarihsel Gelişimi (1928-1981) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Kilpi-Jakonen, E., de Vilhena, D. V., Kosyakova, Y., Stenberg, A., & Blossfeld, H. P. (2012). The impact of formal adult education on the likelihood of being employed: A comparative overview. Studies of Transition States and Societies, 4(1), 48-64. Retrieved from: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-363768.
  • Koday, Z., Koday, S.,ve Kaymaz, Ç. K. (2017). Dünyadaki Bazı Önemli Boğazlar ile Kanalların Çoğrafi Özellikleri ve Jeopolitik Önemleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3),879-940. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file2468195.
  • Lowe, J. (1985). Dünyada Yetişkin Eğitimine Toplu Bakış (T. Oğuzkan, Çev.). Ankara: UNESCO Türkiye Milli Komisyonu.
  • Mutlu, E. (2024). Gemiadamalarının Mesleki Eğitime Katılım Örüntüleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Ankara üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pektaş, G. Ö. E., Mersin, K. ve Ormanli, F. (2018). Limanların Bölgesel ve Ekonomik Etkileri: Tekirdağ-Ren Nehri Karşılaştırması. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(35), 757-775. doi: 10.21550/sosbilder.390242.
  • Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. (2019). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2019. Erişim adresi: https://www.uab.gov.tr/
  • Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. (2021). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2021. Erişim adresi: https://www.uab.gov.tr/
  • Yıldız, A. (2012). Transformation of adult education in Turkey: from public education to life-long learning. Kemal İnal and Güliz Akkaymak (Ed). Neoliberal transformation of education in Turkey (245-257 ). Palgra and Macmillan.
Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 41 - 51, 25.06.2024

Abstract

References

  • Akay, C., & Ültanır, E. (2010). Andragojik temellere dayalı kolaylaştırılmış okuma-yazma eğitimi (KOYE) sürecine yönelik KOYE eğiticilerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 75-88.
  • Alderton, T., Bloor, M., Kahveci, E., Lane, T., Sampson, H., Thomas, M., Winchester, N., Wu, B., & Zhao, M. (2004). The global seafarer: Living and working conditions in a globalised industry, Geneva: ILO.
  • Almeida R., Behrman J., Robalino D. (2012). The right skills for the job? Rethinking training policies for workers (Human Development Perspectives). Washington, DC: World Bank.
  • Avrupa Konseyi. (2011). Council Resolution on a renewed European agenda for adult learning. (2011, 12 20). Official Journal C 372.
  • Bergsten, U. (1977). Adult education in relation to work an lesiure. Stockholm: Almgvist & Wiksell International
  • Halatçı, Ü.U. (2013). Uluslararası Gemiadamları Sözleşmesi (STCW 1978) ve Değişiklikleri Örneğinde Uluslararası Antlaşmaların Türk Hukuku’nda Yürürlüğü ve Yargısal Denetim Sorunu. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi,62(2), 501-538. Doi: 10.1501/hukfak_0000001715.
  • Hanushek, E. A. and Woessmann, L. (2021). “Education and Economic Growth.” In Oxford Research Encyclopedia of Economics and Finance. Oxford University Press
  • Hergüner, M. (2003). Cumhuriyetimizin başlangıç yıllarındaki denizciliğimize ilişkin bir inceleme, (1923-1930). İstanbul: Deniz Ticaret Odası Yayınları.
  • Johnstone, J. W.,& Rivera, R. J. (1965). Volunteers for learning. Chicago: Aldine.
  • Karakaya, M. (2011). Cumhuriyet Döneminde Ticari Denizcilik Eğitiminin Tarihsel Gelişimi (1928-1981) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Kilpi-Jakonen, E., de Vilhena, D. V., Kosyakova, Y., Stenberg, A., & Blossfeld, H. P. (2012). The impact of formal adult education on the likelihood of being employed: A comparative overview. Studies of Transition States and Societies, 4(1), 48-64. Retrieved from: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-363768.
  • Koday, Z., Koday, S.,ve Kaymaz, Ç. K. (2017). Dünyadaki Bazı Önemli Boğazlar ile Kanalların Çoğrafi Özellikleri ve Jeopolitik Önemleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3),879-940. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file2468195.
  • Lowe, J. (1985). Dünyada Yetişkin Eğitimine Toplu Bakış (T. Oğuzkan, Çev.). Ankara: UNESCO Türkiye Milli Komisyonu.
  • Mutlu, E. (2024). Gemiadamalarının Mesleki Eğitime Katılım Örüntüleri (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Ankara üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Pektaş, G. Ö. E., Mersin, K. ve Ormanli, F. (2018). Limanların Bölgesel ve Ekonomik Etkileri: Tekirdağ-Ren Nehri Karşılaştırması. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(35), 757-775. doi: 10.21550/sosbilder.390242.
  • Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. (2019). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2019. Erişim adresi: https://www.uab.gov.tr/
  • Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı. (2021). Ulaşan ve Erişen Türkiye 2021. Erişim adresi: https://www.uab.gov.tr/
  • Yıldız, A. (2012). Transformation of adult education in Turkey: from public education to life-long learning. Kemal İnal and Güliz Akkaymak (Ed). Neoliberal transformation of education in Turkey (245-257 ). Palgra and Macmillan.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Employment
Journal Section Research Articles
Authors

Ercan Mutlu 0009-0005-4266-781X

Early Pub Date June 25, 2024
Publication Date June 25, 2024
Submission Date March 29, 2024
Acceptance Date June 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Mutlu, E. (2024). Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı ve Ekonomi. Ekonomi Yönetim Politika, 2(1), 41-51.
AMA Mutlu E. Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı ve Ekonomi. EYP. June 2024;2(1):41-51.
Chicago Mutlu, Ercan. “Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı Ve Ekonomi”. Ekonomi Yönetim Politika 2, no. 1 (June 2024): 41-51.
EndNote Mutlu E (June 1, 2024) Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı ve Ekonomi. Ekonomi Yönetim Politika 2 1 41–51.
IEEE E. Mutlu, “Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı ve Ekonomi”, EYP, vol. 2, no. 1, pp. 41–51, 2024.
ISNAD Mutlu, Ercan. “Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı Ve Ekonomi”. Ekonomi Yönetim Politika 2/1 (June 2024), 41-51.
JAMA Mutlu E. Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı ve Ekonomi. EYP. 2024;2:41–51.
MLA Mutlu, Ercan. “Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı Ve Ekonomi”. Ekonomi Yönetim Politika, vol. 2, no. 1, 2024, pp. 41-51.
Vancouver Mutlu E. Yetişkinlerin Denizcilik Meslek Eğitimine Katılımı ve Ekonomi. EYP. 2024;2(1):41-5.

Ekonomi Yönetim Politika Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.