Yükseköğretimin misyonu üniversitelerin ilk kuruldukları yıllardan itibaren sürekli tartışma konusu olmuştur. Üniversitelerin topluma katkısı her dönemde oldukça fazla olmuş ülkelerin en önemli kurumları halini almıştır. Bu bağlamda Türkiye’de yer alan üniversitelerin misyonu ve bu misyonu ne kadar yerine getirdiği oldukça önemli hale gelmiştir. Bu çalışmanın amacı üniversitelerin 2019-2023 stratejik planlarında yer alan misyon ifadelerinin bileşenlerinin tespit edilmesi ve bu misyonların gerçekleştirme düzeylerinin belirlenmesidir. Bu bağlamda 119 devlet üniversitesinden 81 üniversitenin misyon ifadesi incelenerek içerik analizine tabi tutulmuştur. Ortaya çıkan temel bileşenlerin etkililiğini ortaya koymak adına URAP, TUBİTAK, TÜİK, UNİ-VERİ ve GEM tarafından farklı amaçlar üzere hazırlanmış raporlar kullanılmıştır. Bu raporlar ikincil veri analizine tabi tutulmuştur. Analizler sonucunda sırasıyla topluma katkı sunma, nitelikli birey ve işgücü yetiştirme ve araştırma misyonu en sık ifade edilen misyonlar olmuştur. Bu misyonlar etkililiği bakımından incelenmiş ve bu stratejik plan döneminde üniversitelerin misyonlarını yerine getirmede yeterli düzeyde etkili olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Üniversitelerin misyonlarını yeterli düzeyde yerine getirebilmeleri adına bir takım öneriler sunulmuştur. Özellikle üniversitelerin finansman bağlamında özgürleşmesi, akademisyenlerin güçlendirilmesi ve daha fazla araştırma yapması noktasında teşvik edilmesi gerekmektedir. Ek olarak girişimci üniversite olmak adına üniversiteler ticari kurumlar haline getirilmemeli öz yapısı korunmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Planning |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2024 |
Submission Date | October 27, 2023 |
Acceptance Date | January 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |