Bu araştırma, öğretmenlerin iş yeri maneviyatı algılarının demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemeyi amaçlamaktadır. Rize ilindeki ortaokul ve imam hatip ortaokullarında görev yapan 220 öğretmenle gerçekleştirilen çalışma, nicel araştırma yöntemine dayanmaktadır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Ünal ve Turgut (2015) tarafından geliştirilen İşyeri Maneviyatı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. İş yeri maneviyatı, işe tutkunluk, gizemli deneyim, manevi bağ ve topluluk hissiyatı olmak üzere dört boyutta değerlendirilmiştir. Bulgular, öğretmenlerin genel olarak yüksek düzeyde iş yeri maneviyatı algısına sahip olduğunu göstermektedir. Cinsiyet, öğrenim durumu ve okul türü değişkenleri açısından anlamlı bir fark bulunmazken, kadın öğretmenlerin topluluk hissiyatı boyutunda erkek öğretmenlerden daha yüksek algıya sahip olduğu belirlenmiştir. Mesleki hizmet süresi bakımından ise 11 yıl ve üzeri deneyime sahip öğretmenlerin işe tutkunluk düzeylerinin daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma, iş yeri maneviyatının demografik özelliklerden çok örgüt kültürü ve mesleki dinamiklerle şekillendiğini ortaya koymaktadır. Eğitim kurumlarının manevi açıdan zenginleştirici bir ortam oluşturmasının, öğretmenlerin iş tatmini, bağlılık ve dayanıklılık düzeylerini artırarak kurumsal başarıya katkı sağlayabileceği vurgulanmıştır. Bu doğrultuda, sosyal destek programları, mentorluk ve mesleki gelişim fırsatlarının artırılması önerilmektedir.
This study aims to examine whether teachers' perceptions of workplace spirituality differ according to demographic characteristics. The study, which was conducted with 220 teachers working in secondary schools and imam hatip secondary schools in Rize province, is based on quantitative research method. Data were collected using the Personal Information Form and the Workplace Spirituality Scale developed by Ünal and Turgut (2015). Workplace spirituality was assessed in four dimensions: passion for work, mysterious experience, spiritual connection and sense of community. The findings show that teachers generally have a high level of perception of workplace spirituality. While there was no significant difference in terms of gender, education level and school type variables, it was determined that female teachers had higher perceptions than male teachers in the sense of community dimension. In terms of length of professional service, it was observed that teachers with 11 years of experience or more had higher levels of work engagement. The study reveals that workplace spirituality is shaped by organizational culture and professional dynamics rather than demographic characteristics. It is emphasized that creating a spiritually enriching environment in educational institutions can contribute to institutional success by increasing teachers' job satisfaction, commitment and resilience levels. In this direction, it is recommended to increase social support programs, mentoring and professional development opportunities.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | June 23, 2025 |
Submission Date | December 24, 2024 |
Acceptance Date | February 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |