Bu çalışmada 2018 yılında yayımlanan güncel ilk öğretim (3,4,5,6,7 ve 8.sınıflar) fen bilimleri dersi öğretim programında bilim-kültür ilişkisi ve bilim tarihinin durumu araştırılmıştır. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın kuramsal çerçevesinde ilgili literatür dikkate alınarak bilimin kültür ile olan ilişkisi kültürün bir unsuru olan tarih üzerinden tanımlanmıştır. Yapılan analiz sonucu elde edilen bulgular güncel fen bilimleri öğretim programın genel felsefesinde kültür kavramının belirli bir yer edindiğini göstermiştir. Ancak hem bilim-kültür ilişkisinin hem de kültürün bir unsuru olan bilim tarihinin programda anlamlı bir yere sahip olmadığını ortaya çıkmıştır. Bu sonuç ışığında kültür-bilim ve bilim tarihi ilişkisinin kurulması için iki yönlü kuramsal bir öneri sunulmuştur.
Bilim Tarihi Bilim ve Kültür İlişkisi Türk-İslam Bilim İnsanları Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
In this study, the state of science-culture relationship and history of science was investigated in the current primary education (3,4,5,6,7, and 8th grades) science curriculum published in 2018. Qualitative research was carried out by the document analysis method. In the theoretical framework of the study, the relationship of science with culture was established through history, which is a component of culture. The findings obtained from the analysis showed that the concept of culture has a certain place in the general philosophy of the current science education program. However, it has been revealed that the history of science, which is an element of both the science-culture relationship and culture, does not have a meaningful place in the program. In light of this result, a two-way theoretical proposal was presented in establishing the relationship between science and culture and the history of science.
History of Science Science and Culture Relationship Turkish-Islamic Scientists Science Curriculum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |