Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

20. YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE MODA DÜNYASINDAKİ AFRİKA TEMALI TASARIMLARDA KULLANILAN RENKLERİN SEMBOLİK ANLAMLARI

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 4, 110 - 121, 08.02.2024

Öz

Kültürler arasında bir iletişim olduğu düşünülen giyim; yarattığı sembolik dil ile kişilerin karakterine yönelik karşı tarafa bilgiler vermektedir. Giysinin karşı tarafta oluşturduğu algı, modanın kendi içindeki farklı söylemlerine ışık tutmakta ve özellikle de kadın giyiminde önemli bir yer tutmaktadır. Yüzyıllar boyunca Batılı ülkelerin sömürgesi olan Afrika kıtası 1960’lı yıllarla birlikte yavaş yavaş bağımsızlığını kazanarak kendi kültürel kimliklerine sahip olmuşlardır. Bu özerklik giyim modasına da yansıtılmış, Afrikalı insanlara kendi ulusal kostümlerinin giyilmesi teşvi edilmiştir. Bu anlayış, Afrikalı gençler arasında karşılık bulmamış, Avrupalı tasarımcıların yaratılarını kendi yerel parçaları ile karıştırıp giymeyi tercih ederek günümüze dek devam eden Afrika giysi modasını devam ettirmişlerdir. Bu durum Avrupa merkezli modacılarında ilgisini çekmiş ve kendi tasarımlarını, Afrika’yla özdeşleşen kumaşlarla yeniden yorumlamışlardır. Bu çalışmada Afrika kültürüne has kumaşlarda kullanılan her bir rengin oluşturduğu sembolik anlamlar çözümlenerek; bu kültürden etkilenen tasarımcıların oluşturduğu tasarımlar örneklerle açıklanmıştır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Abidin, A. (2016). Kralların Kumaşı Kente. Afrika Danışmanı. (https://afrikadanismani.com/)
  • Ambrose, G. ve Haris. P. (2003). The Fundamentals of Creative Design. Switzerland: Ava Publishing.
  • Becer, E. (2005). İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Chatterjee, S. (2022, Temmuz 11). Modada Antropoloji: Doğu Afrika'da Kültürel Giyim. (https://www.yoair.com/tr/blog/anthropology-in-fashion-cultural-clothing-in-eastern-africa/).
  • Coşkuner, S.(1995). Renkler ve Kişiliğimiz, İzmir: Site Ofset Basımevi.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü, Çev. E. Gözgü, Hayalperest Yayınları.
  • Ersoy, N. (1990). Semboller ve Yorumlarla Görünenden Görünmeyene. İstanbul: Ersoy Yayın
  • Gibson, E. (2013, Kasım 21). Yves Saint Laurent: African Collection. (https://www.splendidhabitat.com/yves-saint-laurent-african-collection-part-2/).
  • Halse, A. O. (1978). The Use of Color Interiors. 2. Baskı, Mc Graw Hill.
  • Jansen ,M. Angel, Feitsma, Maaike, (2014), Tradition or Fashion? Comparing National Fashion Identıtıes in Morocco and The Netherlands, Fashion Colloquia AMFI, Amsterdam 23-24 January.
  • Kalmık, E. (1950). Renklerin Armoni Sistemleri, Cumhuriyet Matbaası, İstanbul. Karip, F. (2019). An Analysis of the Cagnitive Structures of Visual Arts Preservice Teachers Related to Primary and Secondary Colors through Concept Map, International Online Journal of Educational Sciences, 11 (5), 134-145.
  • Koca, E. & Koç, F. (2008). Çalışan Kadınların Giysi Seçimleri ve Renk Tercihleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (24) , 171-200. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/esosder/issue/6138/82347.
  • Mankhe, F. H. (1996). Color, Environment, and Human Response. New York: John Wiley & Sons Yayınevi.
  • Mazlum, Ö. (2011). Rengin Kültürel Çağrışımları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31. Sayı, s:125. Miloşyan, S. (2017, Haziran 15). Moda da Afrika Stili. (https://www.kadinlardunyasi.org/moda-da-afrika-stili).
  • Mower, S (2009, Ekim 3). Dries Van Noten Spring 2010 Ready-to-Wear. (https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2010-ready-to-wear/dries-van-noten).
  • Ögel, B. (1991). Türk Kültür Tarihine Giriş. C VI. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Özdemir, A. (2005). Tasarımda Renk Seçimini Etkileyen Kriterler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14 (2) , 391-401. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4372/59842.
  • Özdemir, Ç. (2022). “Ekspresyonist Resimde Figüratif Anlayışlar ve Duygusal Yansımaları: Edvard Munch Örneği”, Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(58):1543-1551.
  • Remsen, N. (2016, Eylül 13). Yigal Azrouël (https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-2017-ready-to-wear/yigal-azrouel).
  • Sun, Dorothy and Howard.(1994). Renginizi Tanıyın,(Çev: Tuğrul Ökten) İstanbul: Arıtan Yayınevi,
  • Şenol, N. K. (2018). Minimalist Sanat Akımının Moda Üzerindeki Etkisine Genel Bir Bakış. Art-Sanat Dergisi, (9), 437-448. (https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuarts/issue/47878/604756). Taşlardan, D. (2015, Ekim 8). Afrika Temasına “Beyaz” Sunum!. (https://www.milliyet.com.tr/cadde/afrika-temasina-beyaz-sunum-2128578).
  • Uçar, T.F. (2003). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • Yeni Asır (2017, Ağustos 19). Podyumda Afrika Esintisi. (https://www.yeniasir.com.tr/ozel/2017/08/19/podyumda-afrika-esintisi).
  • Yu, Haekyung L., Kim, Chanju, Lee, Juhyeon, Hong, Nayoung, (2001), An Analysis of Modern Fashion Designs as Influenced by Asian Ethnic Dress, International Journal of Consumer Studies, 25, 4, December, pp309–321.
  • Willıns, P. (1984). Renk Terapisi. İstanbul: Altın Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Mevcut Sayı
Yazarlar

Nurdan Kumaş Şenol 0000-0002-1161-2665

Yayımlanma Tarihi 8 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kumaş Şenol, N. (2024). 20. YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE MODA DÜNYASINDAKİ AFRİKA TEMALI TASARIMLARDA KULLANILAN RENKLERİN SEMBOLİK ANLAMLARI. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 110-121.

The open access statement