Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Rebirth of the Wild Woman in Betül Tarıman’s Poetry

Yıl 2023, , 407 - 438, 02.05.2023
https://doi.org/10.22559/folklor.2474

Öz

In Women Who Run with Wolves, Clarissa Pinkola Estes goes after the ‘creative, talented, and immersed woman symbol’ which has been ignored by psychoanalysis for a long time, where she chases the pure reality of women whose internal nature has been damaged, whose souls have been tossed to the most pathetic lands, and who have taken on unnatural rhythms over their natural cycles just to please others. While women continue to instinctively share archetypes, Betül Tarıman, who displays an internal womanhood stance in the Anatolian geography, raises the mythical era narrative voices for us women, from her work Hadde, that is sensitive to her emotions, conscious, and tactile pleasures, and creatively transforms them into modern poetry. As Estes breaks the silence regarding issues surrounding her style, knowledge, and creative fire for women’s different eras, which can be defined as archetypical, intuitive, sexual, and cyclic. With this analysis, which follows in the footsteps of the wild woman archetype, added to the literature by Estes, I added poetry to the existing myths and fairy tales. I emphasize that poetry can too be just as long lasting as they are while being an enunciation leading to wisdom. This archetypical perspective, like mythical stories, poetry sets forth the sharp realization that can help conceptualize our visual power to see nature’s naiveté.Betül Tarıman, a woman who found her voice in nature, is a wild spirit. She moves forward in an alchemical cycle of loss, disjunction, and enlightenment during her journey that ends with wisdom. She awakens in a sacred location in eternity, independent of time and place, created by poetic language and word. This way, she creates the myth of the modern woman hero. By connecting with the wild woman archetype, she transforms into an eternal inner voice, calling out to women in search of themselves during their journey of initiation.

Kaynakça

  • Braidotti, R. (2017). Göçebe özneler. Kolektif Kitap.
  • Cebeci, O. (2004). Psikanalitik edebiyat kuramı. İthaki.
  • Chodorow, N. (1978). The reproduction of mothering: Psychoanalysis and the sociology of gender. University of California Press.
  • Connell, R.W. (1998). Toplumsal cinsiyet ve iktidar (C. Soydemir, Çev.) Ayrıntı.
  • Estes, P. C (2015). Kurtlarla koşan kadınlar-Vahşi kadın arketipine dair mit ve öyküler (H. Atalay, Çev.) Ayrıntı.
  • Geçtan, E. (2014). Psikanaliz ve sonrası. Metis.
  • Hall, C. S. - Nordby V. J. (2006). Jung psikolojisinin ana çizgileri (E. Gürol, Çev.) Cem.
  • Fordham, F. (2001). Jung psikolojisinin ana hatları. Say.
  • Fromm, E. (1992). Rüyalar masallar mitoslar. Arıtan.
  • Jung, C.G. (2005). Dört arketip. (2.Baskı). (Z. A. Yılmazer, Çev.) Metis.
  • Jung, C.G. (2006). Analitik psikoloji. Payel.
  • Jung, C.G. (2015). Feminen-dişilliğin farklı yüzleri (T. V. Soylu, Çev.) Pinhan.
  • Kerenyi, C. (2012). Eleusis-Anne kızın arketip imgesi. Pinhan.
  • Kulish, N., Holtzman, D. (1998). Persephone, the loss of virginity and the female Oedipal complex. International Journal of Psycho-Analysis, 79, 57-71.
  • Lloyd, G. (2021), Erkek akıl: Batı felsefesinde erkek ve kadın (3. Baskı). (M. Özcan, Çev.) Ayrıntı. Malinowski, B. (1990). Büyü, bilim ve din. Kabalcı.
  • Nice, V. E. (1992). Mothers and daughters the distortion of a relationship. Mac Millan Press.
  • Özen, Ö. (2008). Plath’ın sırça fanusunda İntihar olgusu ve ayrılıkçı benlik. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 31-44.
  • Parla, J. (2004). Kadın eleştirisi neyi gerçekleştirdi? Kadınlar dile düşünce (S. Irzak ve J. Parla, Der.) İletişim, 7-33.
  • Roller, L. E. (2004). Ana tanrıça’nın izinde. Homer. Rank, O. (2014). Doğum travması (S. Yücesoy, Çev.) Metis.
  • Sambur, B. (2005). Bireyselleşme yolu-Jung’un psikoloji teorisi. Elis.
  • Saydam, B. (2017). Arafdalıklar. İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Saydam, B :http://www.psikomitoloji.com/attachments/article/79/psiko-mitoloji.pdf
  • Tarıman, B. (2012). Hadde-Toplu şiirler ve Melvin’e giden yol. YKY.
  • Tarıman, B. ( (2015). Rüzgârın azabı. YKY.
  • Tarıman, B. ( (2019). Maksatlı makastar. YKY.
  • Tarıman, B.(2023). at kadar hırçın geyik kadar yabani. cin ayşe fanzin, 19.36.
  • Stevens, A. (1999). Jung (A. Çayır, Çev.) Kaknüs.
  • Yeşilyurt, T. ( 2029). Türkân İldeniz’in “Kaçak” adlı şiirinde bir kadının kendini bulma süreci. The Journal of Academic Social Science Studies,74, 187-195.
  • Söyleşi: Kadınların yaratıcılık yolculuğu söyleşisi, Betül Tarıman-Mihrican Aylanç, 28 Aralık 2022, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.

Betül Tarıman’ın Şiirinde Vahşi Kadının Yeniden Doğuşu

Yıl 2023, , 407 - 438, 02.05.2023
https://doi.org/10.22559/folklor.2474

Öz

Psikanalitik kuramın uzunca süre göz ardı ettiği “yaratıcı, yetenekli ve derin kadın imgesi”nin
ardına düşen Clarissa Pinkola Estes, Kurtlarla Koşan Kadınlar’da
içgüdüsel doğası tahrip edilen, ruhun en zavallı topraklarına fırlatılıp atılan, başkalarını
memnun etmek üzere doğal döngüleri, doğal olmayan ritimlere bürünen
kadınların saf gerçekliğini kovalar. Arketipsel, sezgisel, cinsel ve döngüsel olarak
adlandırılabilecek kadınların farklı dönemleri, tarzı, bilgisi ve yaratıcı ateşiyle ilgili olan
derin meselelerdeki suskunluğu bozan Estes, literatüre vahşi kadın arketipini kazandırır.
Kadınlar ortak içgüdüsel arketipleri paylaşmaya henüz devam ederken, Anadolu
coğrafyasındaiçsel bir kadınlık yürüyüşünü şiirinde inşa eden Betül
Tarıman’ın duygu, bilinç ve tensel hazlara duyarlı Hadde’sinden süzerek yaratıma
dönüştürdüğü modern şiirleri, mitik dönem anlatılarının seslerini duyurur. Estes’in
yaklaşımından hareket eden incelemede, vahşi kadın arketipiyle mitler ve masalların
yanında şiirde de karşılaşabileceğimizi ortaya koyuyorum. Betül Tarıman’ın
şiiri örnekleminde şiirin en az mitler ve masallar kadar sonsuz zamana uzanan,
bilgeliğe götüren bir sözceleme olduğunu vurguluyorum. Bu arketipsel bakışla,
şiirin kadının doğasını yeniden keşfetme gücümüzü keskinleştirecek kavrayışlar
sunabileceğini ileri sürüyorum. Betül Tarıman’ın şiirindeki vahşi kadın, bilgelikle
sonuçlanacak olan yolculuğunda kayıp, parçalanma ve aydınlanma döngüsünde
ilerler. Bu sonsuz döngüyü keşfetmiş olan Tarıman, böylelikle günümüzde modern
kadın kahraman mitini yaratır. Vahşi kadın arketipine bağlanarak gelecekte kendini
arayacak kadınları erginleme yolculuğuna çağıracak ölümsüz iç sese dönüşür.
Makalede Betül Tarıman’ın şiirlerini Clarissa P. Estes’in vahşi kadın arketipi
çerçevesinde yorumlayarak şairin kadının erginlenme yolculuğunu şiirde nasıl
yansıttığını inceledim.

Kaynakça

  • Braidotti, R. (2017). Göçebe özneler. Kolektif Kitap.
  • Cebeci, O. (2004). Psikanalitik edebiyat kuramı. İthaki.
  • Chodorow, N. (1978). The reproduction of mothering: Psychoanalysis and the sociology of gender. University of California Press.
  • Connell, R.W. (1998). Toplumsal cinsiyet ve iktidar (C. Soydemir, Çev.) Ayrıntı.
  • Estes, P. C (2015). Kurtlarla koşan kadınlar-Vahşi kadın arketipine dair mit ve öyküler (H. Atalay, Çev.) Ayrıntı.
  • Geçtan, E. (2014). Psikanaliz ve sonrası. Metis.
  • Hall, C. S. - Nordby V. J. (2006). Jung psikolojisinin ana çizgileri (E. Gürol, Çev.) Cem.
  • Fordham, F. (2001). Jung psikolojisinin ana hatları. Say.
  • Fromm, E. (1992). Rüyalar masallar mitoslar. Arıtan.
  • Jung, C.G. (2005). Dört arketip. (2.Baskı). (Z. A. Yılmazer, Çev.) Metis.
  • Jung, C.G. (2006). Analitik psikoloji. Payel.
  • Jung, C.G. (2015). Feminen-dişilliğin farklı yüzleri (T. V. Soylu, Çev.) Pinhan.
  • Kerenyi, C. (2012). Eleusis-Anne kızın arketip imgesi. Pinhan.
  • Kulish, N., Holtzman, D. (1998). Persephone, the loss of virginity and the female Oedipal complex. International Journal of Psycho-Analysis, 79, 57-71.
  • Lloyd, G. (2021), Erkek akıl: Batı felsefesinde erkek ve kadın (3. Baskı). (M. Özcan, Çev.) Ayrıntı. Malinowski, B. (1990). Büyü, bilim ve din. Kabalcı.
  • Nice, V. E. (1992). Mothers and daughters the distortion of a relationship. Mac Millan Press.
  • Özen, Ö. (2008). Plath’ın sırça fanusunda İntihar olgusu ve ayrılıkçı benlik. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 31-44.
  • Parla, J. (2004). Kadın eleştirisi neyi gerçekleştirdi? Kadınlar dile düşünce (S. Irzak ve J. Parla, Der.) İletişim, 7-33.
  • Roller, L. E. (2004). Ana tanrıça’nın izinde. Homer. Rank, O. (2014). Doğum travması (S. Yücesoy, Çev.) Metis.
  • Sambur, B. (2005). Bireyselleşme yolu-Jung’un psikoloji teorisi. Elis.
  • Saydam, B. (2017). Arafdalıklar. İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Saydam, B :http://www.psikomitoloji.com/attachments/article/79/psiko-mitoloji.pdf
  • Tarıman, B. (2012). Hadde-Toplu şiirler ve Melvin’e giden yol. YKY.
  • Tarıman, B. ( (2015). Rüzgârın azabı. YKY.
  • Tarıman, B. ( (2019). Maksatlı makastar. YKY.
  • Tarıman, B.(2023). at kadar hırçın geyik kadar yabani. cin ayşe fanzin, 19.36.
  • Stevens, A. (1999). Jung (A. Çayır, Çev.) Kaknüs.
  • Yeşilyurt, T. ( 2029). Türkân İldeniz’in “Kaçak” adlı şiirinde bir kadının kendini bulma süreci. The Journal of Academic Social Science Studies,74, 187-195.
  • Söyleşi: Kadınların yaratıcılık yolculuğu söyleşisi, Betül Tarıman-Mihrican Aylanç, 28 Aralık 2022, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Mihrican Aylanç Bu kişi benim 0000-0002-0524-8131

Yayımlanma Tarihi 2 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Aylanç, M. (2023). Betül Tarıman’ın Şiirinde Vahşi Kadının Yeniden Doğuşu. Folklor/Edebiyat, 29(114), 407-438. https://doi.org/10.22559/folklor.2474

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)