BibTex RIS Kaynak Göster

MARDİN’DE ALBASTIDAN KORUNMA BİÇİMLERİ

Yıl 2010, Cilt: 16 Sayı: 64, 15 - 24, 01.12.2010

Öz

Mardin’de, loğusalık döneminin, anne ve bebek için önemli ve tehlikeli bir dönem olduğuna
inanılmaktadır. “Albastı” ya da “Alkarısı” olarak adlandırılan kötü ruhun, anne ve bebeğin hayatını
tehlikeye sokacağı düşüncesi hakimdir. Bu nedenle loğusa kadına ve bebeğine yönelik korumalar ve
yasaklamalar geliştirilmiştir. Yeni doğum yapmış ve kırk günü geçmemiş kadınları; loğusa kadınlar,
erkekler, cenaze ya da yas evinde gelenler ziyaret edemezler. Müslüman Kürt ve Araplar, bebeğin ve
annenin yastığının altına kuranı-kerim, muska, makas, iğne, orak, bıçak koymaktadırlar. Süryaniler ise
İncil, haç, iğne ve makas koymaktadırlar. Loğusa kadınları ve bebeklerini makas ve iğne gibi metallerin
koruduğuna inanılmaktadır. Bazı Kürt köylerinde olduğu gibi Yezidi kadınlar da kırk gün içine çuvaldız
koydukları suyu içmektedirler. Alkarısı’na yönelik önlemler, dinsel boyutda değişse de, kültürlerde
farklılık göstermemektedir

Kaynakça

  • Ateş, Mehmet, Mitolojiler ve Semboller (Anatanrıça ve Doğurganlık Sembolleri), İstanbul: Aksiseda Matbaası, 2001
  • Cıbıroğlu, Yıldız, Kadın Saçı Büyü ve “Türban”, İstanbul: Payel Yayınları, 2004
  • Emiroğlu, Kudret ve Suavi Aydın, Antropoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2003
  • Eliade,Mircea, Dinler Tarihine Giriş, Çev: Lale Arslan, Kabalcı Yayınevi, İstanbul,2003
  • Erhat, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1996
  • Griffith, Laura B., Practitioners, postnatal depression, and translation: An investigation into the representation of Bangladeshi mothers in the East End, Antropology Medicine Vol.16, No.3 December 2009, 267-278
  • İnan, Abdülkadir, Tarihde ve Bugün Şamanizm, Materyaller ve Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi,1972
  • Kalafat, Yaşar, Türk Dünyası Karşılaştırmalı Türkmen Halk İnançları, Sosyal Antropoloji Araştırma- ları, Asam Yayınları, Ankara, 2000
  • Kalafat, Yaşar, Kırım-Kuzey Kafkasya, Asam Yayınları, Sosyal Antropoloji Araştırmaları, Ankara, 1999
  • Kalafat, Yaşar, Doğu Anadolu’da Eski Türk İnançlarının İzleri, Atatürk Kültür Dil Ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkez Yayını, Ankara, 2.Basım, 1996
  • Levy-Bruhl, Lucien, İlkel Toplumlarda Mistik Deneyim ve Simgeler, Çev: Oğuz Adanır, Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2006
  • Morris, B (2004), Din Üzerine Antropolojik İncelemeler, “Bir Giriş Metni”, (Çev: T.Atay), İmge Kitabevi, 1.Basım, Ankara
  • Özdamar, K, SPSS ile Bio İstatistik, Kaan Basımevi, 4. basım, İstanbul, 2007
Yıl 2010, Cilt: 16 Sayı: 64, 15 - 24, 01.12.2010

Öz

In Mardin it is believed that the confined period (when the woman is in childbed) is an important
and a dangerous period for the mother and her baby. The bad spirit which is called ‘Albastı’ or ‘Alkarısı’
is thought to imperil the mother’s and the baby’s life. Therefore there are protective measures and bans
for the mother and her baby. The confined women themen the people who came from a house where
there was a funeral or lament can’t visit the women who gave birth to a child the first 40 days after
birth. Kurdish and Arabic Muslims put the Koran, an amulet, a pair of scissors, a pin, a sickle or a knife
under the pillow of the mother and the baby. The Syriac people, meanwhile, put the Bible, a cross, a
pin or a pair of scissors. It’s believed that metals like a pair of scissors or pins protect the women and
their babies. Like in some Kurdish villages, the Yezidi women also drink the water in which they put
a packing needle, for 40 days. The measures against ‘Alkarısı’ change considering the religious aspect
but they don’t change among the cultures.

Kaynakça

  • Ateş, Mehmet, Mitolojiler ve Semboller (Anatanrıça ve Doğurganlık Sembolleri), İstanbul: Aksiseda Matbaası, 2001
  • Cıbıroğlu, Yıldız, Kadın Saçı Büyü ve “Türban”, İstanbul: Payel Yayınları, 2004
  • Emiroğlu, Kudret ve Suavi Aydın, Antropoloji Sözlüğü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2003
  • Eliade,Mircea, Dinler Tarihine Giriş, Çev: Lale Arslan, Kabalcı Yayınevi, İstanbul,2003
  • Erhat, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1996
  • Griffith, Laura B., Practitioners, postnatal depression, and translation: An investigation into the representation of Bangladeshi mothers in the East End, Antropology Medicine Vol.16, No.3 December 2009, 267-278
  • İnan, Abdülkadir, Tarihde ve Bugün Şamanizm, Materyaller ve Araştırmalar, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi,1972
  • Kalafat, Yaşar, Türk Dünyası Karşılaştırmalı Türkmen Halk İnançları, Sosyal Antropoloji Araştırma- ları, Asam Yayınları, Ankara, 2000
  • Kalafat, Yaşar, Kırım-Kuzey Kafkasya, Asam Yayınları, Sosyal Antropoloji Araştırmaları, Ankara, 1999
  • Kalafat, Yaşar, Doğu Anadolu’da Eski Türk İnançlarının İzleri, Atatürk Kültür Dil Ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkez Yayını, Ankara, 2.Basım, 1996
  • Levy-Bruhl, Lucien, İlkel Toplumlarda Mistik Deneyim ve Simgeler, Çev: Oğuz Adanır, Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2006
  • Morris, B (2004), Din Üzerine Antropolojik İncelemeler, “Bir Giriş Metni”, (Çev: T.Atay), İmge Kitabevi, 1.Basım, Ankara
  • Özdamar, K, SPSS ile Bio İstatistik, Kaan Basımevi, 4. basım, İstanbul, 2007
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA64ZG42HV
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Meryem Bulut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 16 Sayı: 64

Kaynak Göster

APA Bulut, M. (2010). MARDİN’DE ALBASTIDAN KORUNMA BİÇİMLERİ. Folklor/Edebiyat, 16(64), 15-24.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)

Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)