BibTex RIS Kaynak Göster

KAĞIZMANLI ÂŞIK CEMÂL HOCA’DA EĞİTİM

Yıl 2011, , 207 - 219, 01.12.2011

Öz

Âşıklar sazları ve sözleri aracılığıyla toplumu eğiten sanatçılardır. Yüzyıllardır pek çok
âşık, ders malzemesi olabilecek türden eserler meydana getirerek halkı eğitmiştir. Bu eserler
toplumun eğitim felsefesini, yaşam biçimini ve gelecek nesillerden beklentisini de gözler
önüne seren önemli kaynaklardır. Bu nedenle, âşık tarzı şiirlerin toplumun eğitime bakış
açısını yansıtması ve toplumu etkilemesi yönleriyle incelenmesi gerekmektedir.
Bu araştırmada 19.ve 20. Yüzyıllarda yaşamış olan Kağızmanlı Âşık Cemâl Hoca’nın eğitim hayatı, eğitime verdiği önem ve şiirlerinde eğitim unsurlarının yer alışı biçimi
incelenmiştir. Karma modelde desenlenmiş bu çalışmada betimsel yöntem ve doküman
inceleme yöntemleri bir arada kullanılmıştır.
Cemâl Hoca’nın şiirlerinde geçen eğitim unsurları başlıca dört ana konuda kümelenmiştir:
din ve tasavvuf eğitimi, genel ahlak eğitimi, âşıklık gelenekleri konusunda eğitim, Türkçe
eğitimi. Çalışmanın son bölümünde Cemâl Hoca’nın eğitim anlayışından ve şiir dünyasından
hareketle ulaşılan sonuç ve önerilere yer verilmiştir

Kaynakça

  • Akkaya, N. (2010). Âşık Tarzı Şiir Geleneğinde Halk Eğitimi. İzmir: DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27: 88-100.
  • Aksan, D. (2005). Halk Şiirimizin Gücü. Ankara: Bilgi Kitabevi.
  • Artun, E. (2001). Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları
  • Aslan, E. (1978). Doğu Anadolulu Saz Şairleri. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Aslanoğlu, İ. (2005). Türk Değerleri üzerine Bir Değerlendirme Felsefe Dünyası Dergisi, 41: 64-77.
  • Dilçin, C. (1983). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Sevinç Basımevi.
  • Kaya, D. (2010). Türk Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kırzıoğlu, F. (1958). Edebiyatımızda Kars. İstanbul: Işıl Matbaası.
  • Köktürk, Ş. (2007). Geçiş Sürecinde Bir Âşık Kağızmanlı Cemâl Hoca. Ankara: Hece
  • Özdemir, F. (1995) Karacaoğlan’ın Şiir Gücü ve Eğitim Anlayışı. Çukurova üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü Dergisi, 3/5.
  • Sakaoğlu, S. (1995). Karslı Âşıların Türk Âşık Edebiyatı içindeki Yeri ve Önemi. Milli Kaf- kasya Sempozyumu.
  • Taşkaya, S.M., &Coşkun,İ.(2007) Âşık Feymanî’nin Şiirlerinde Eğitim Unsurları, www.tur- kiyat.selcuk.edu.tr/ PDF Dergi, 25.
  • Turan, M.(1992). Can içindedir Canan: Kağızmanlı Cemal Hoca. Ankara: Folklor Araştır- maları Kurumu Yayınları.
  • Turan, Y.Y., (2007) Kağızmanlı Cemâl Hoca. Ankara: Aşık Ofset.
  • Uslu, E. (2011). Kars ili Âşıklık Geleneği içinde Kağızmanlı Âşık Cemâl Hoca’da Gelenek, Etkileşim ve Eğitim, DEÜ Eğt. Bil. Ens., Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yardımcı M. (2008). Başlangıcından Günümüze Türk Halk Şiiri. Ankara: Ürün Yayınları.

THEME OF EDUCATION IN THE WORKS OF MINSTREL CEMAL HODJA OF KAGIZMAN

Yıl 2011, , 207 - 219, 01.12.2011

Öz

Minstrels are artists who educate society through their instruments and lyrics. For ages
many minstrels have educated public with works of art which could be used as a course
material. These works are important resources that display education philosophy, life style
of society and their expectations of the posterity. Therefore, poetry in the style of minstrels
are needed to be analyzed in the way of their reflections on the perspective of society on
education and their influences on society.
In this research, Minstrel Cemal Hoca of Kagizman who lived in 19th and 20th centuries,
his education life, the attention he paid on education and his approach to education elements
which are appeared in the poems are studied. The methods of descriptive analysis and
document review are used together in this study that is figured in a mixed model. Educative
elements that took place in the poems of Hodja Cemal are heaped up in four main subjects:
Religion and mysticism education, public morality education, education of minstrel traditions
and Turkish language education. In the last part of the study, results and suggestions that are
figured through educative insight of Hodja Cemal and poetry world, are included.

Kaynakça

  • Akkaya, N. (2010). Âşık Tarzı Şiir Geleneğinde Halk Eğitimi. İzmir: DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27: 88-100.
  • Aksan, D. (2005). Halk Şiirimizin Gücü. Ankara: Bilgi Kitabevi.
  • Artun, E. (2001). Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları
  • Aslan, E. (1978). Doğu Anadolulu Saz Şairleri. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları.
  • Aslanoğlu, İ. (2005). Türk Değerleri üzerine Bir Değerlendirme Felsefe Dünyası Dergisi, 41: 64-77.
  • Dilçin, C. (1983). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Sevinç Basımevi.
  • Kaya, D. (2010). Türk Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kırzıoğlu, F. (1958). Edebiyatımızda Kars. İstanbul: Işıl Matbaası.
  • Köktürk, Ş. (2007). Geçiş Sürecinde Bir Âşık Kağızmanlı Cemâl Hoca. Ankara: Hece
  • Özdemir, F. (1995) Karacaoğlan’ın Şiir Gücü ve Eğitim Anlayışı. Çukurova üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü Dergisi, 3/5.
  • Sakaoğlu, S. (1995). Karslı Âşıların Türk Âşık Edebiyatı içindeki Yeri ve Önemi. Milli Kaf- kasya Sempozyumu.
  • Taşkaya, S.M., &Coşkun,İ.(2007) Âşık Feymanî’nin Şiirlerinde Eğitim Unsurları, www.tur- kiyat.selcuk.edu.tr/ PDF Dergi, 25.
  • Turan, M.(1992). Can içindedir Canan: Kağızmanlı Cemal Hoca. Ankara: Folklor Araştır- maları Kurumu Yayınları.
  • Turan, Y.Y., (2007) Kağızmanlı Cemâl Hoca. Ankara: Aşık Ofset.
  • Uslu, E. (2011). Kars ili Âşıklık Geleneği içinde Kağızmanlı Âşık Cemâl Hoca’da Gelenek, Etkileşim ve Eğitim, DEÜ Eğt. Bil. Ens., Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Yardımcı M. (2008). Başlangıcından Günümüze Türk Halk Şiiri. Ankara: Ürün Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA65EP62PG
Bölüm Araştırma Makaleleri - Research Articles
Yazarlar

Esra Uslu

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011

Kaynak Göster

APA Uslu, E. (2011). KAĞIZMANLI ÂŞIK CEMÂL HOCA’DA EĞİTİM. Folklor/Edebiyat, 18(68), 207-219.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)