BibTex RIS Kaynak Göster

Zaman Kavramına Kuramsal Yaklaşımlar ve İnternet’te Şimdiki Zaman Olgusu

Yıl 2015, Cilt: 21 Sayı: 83, 325 - 341, 01.12.2015

Öz

Tarihsel süreç içerisinde zaman, daima bireylerin hayatında tartışmasız öneme sahip olmuştur. Yirmibirinci yüzyılda iletişim ve enformasyon teknolojileri alanında yaşanan geliş- meler, bireylerin gündelik yaşamında İnternet kullanımını arttırmış, bu süreçte zamana ilişkin kullanım ve algılamalar da dönüşüm geçirmiştir. Bu çalışmada, zamana ilişkin algılamalardaki değişimden hareketle, öncelikle zaman kavramına ilişkin kuramsal yaklaşımlar üzerinde durulmuş ve kitle iletişim araçlarında şimdiki zamanın algılanmasına ilişkin tartışmalara yer verilmiştir. Yapılan bu değerlendirme sonucunda farklı mekânlara ve/veya bireylere ilişkin şimdiki zamanı kendi şimdiki zamanında birleştiren İnternet’in iletileri ve özellikleri çerçevesinde sunduğu şimdiki zamana ilişkin farklı yorumlara imkân tanıdığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Alemdar, İ. E. (2005). Öteki Kuram. Ankara: Erk.
  • Aristoteles. (1996). Fizik. Zaman Kavramı (ss. 8-41). (S. Babür, Çev.) Ankara: İmge.
  • Augustinus. (1997). İtiraflar. (D. Pamir, Çev.) İstanbul: Temuçin.
  • Baker, U. (2011). Minör-düşünce: zaman-imaj veya video-imaj: Godard, Bresson, Tar- kovski. içinde E.Berensel (Der.) Beyin Ekran. İstanbul: Birikim.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorunlar ve yöntem sorunu. içinde M.Binark (Der.) Yeni Medya Çalışmaları. (ss. 21-44). Ankara: Dipnot.
  • Biro, Y. (2011). Sinemada zaman ritmik tasarım; türbülans ve akış. (A. C. Altunkanat, Çev.) İstanbul: Doruk.
  • Callender, C. ve Edney, R. (2011). Zaman saatin neyi ölçtüğünü anlamak için çizgibilim. (K. Kutlu, Çev.) İstanbul: NTV Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi (Cilt 1). (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Coşkun, N. (2007, Eylül 18). An ile sonsuzluğun resimleri, Anadolu Sanat Dergisi, 29-32.
  • Coşkun, N. (2006, Şubat). Resmin değişen ifadesi ve mekânla ilişkisi, Anadolu Sanat Dergisi, ss.55-61.
  • Davies, P. (2003). Bir zaman makinesi yapmak. (A. Ergenç, Çev.) İstanbul: Gelenek Ya- yıncılık.
  • Einstein, A. (1997). Özel ve genel görelilik kuramı üzerine. (A. Yardımlı, Çev.) İstanbul: İdea.
  • Gülnar, B. ve Balcı, Ş. (2011). Yeni Medya ve Kültürleşen Toplum. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Heidegger, M. (1996). Zaman kavramı. Zaman kavramı (ss. 56-102). (S. Babür, Çev.) Ankara: İmge.
  • Kılıç, L. (2008). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost.
  • Kılıç, L. (2003). Görüntü Estetiği. İstanbul: İnkılap.
  • Köroğlu, E. (1997). Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Zaman Anlayışı, Cogito Zaman Özel Sa- yısı (11), ss.201-224.
  • Kumar, K. (2004). Sanayi Ssonrası Toplumdan Post-Modern Ttopluma. (M. Küçük, Çev.) Ankara: Dost.
  • Lotman, Y. M. (1986). Sinema Estetiğinin Sorunları Filmin Semiotiğine Giriş. (O. Özü- gül, Çev.) İstanbul: De.
  • Pavis, P. (2000). Gösterimlerin çözümlemesi tiyatro, dans, mim, sinema. (Ş. Aktaş, Çev.) Ankara: Dost.
  • Sartori, G. (2004). Görmenin İktidarı Homo Videns: Gören İnsan. (G. B. Ulukan, Çev.) İstanbul: Karakutu.
  • Sofuoğlu, H. (2004). Düşüncenin sinematografik yapısı hareket-zaman ve görüntü. Eski- şehir: Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Vakfı Yayınları.
  • Toprakkaya, A. (2007). Kant’ın eserinde zaman kavramı’nın analizi, Kaygı: Uludağ Üni- versitesi Felsefe Dergisi, ss.35-40.
  • Yenişehirlioğlu, F. (1993, Aralık 1). Resimde zaman ve mekân kavramı, Anadolu Sanat Dergisi, ss.197-205.
  • Zettl, H. (1973). Sight sound motion: applied media aesthetics. California: Wodsworth Publishing Company.

Theoretical Approaches on The Time Concept and Present Time Phenomenon on The Internet

Yıl 2015, Cilt: 21 Sayı: 83, 325 - 341, 01.12.2015

Öz

The time always has indisputable importance in individual’s life in the historical process. Developments in communication and information technologies in the twenty first century have increased the usage of Internet everday life, and the perception of the time has also been transformed in this process. In this study, theoretical approaches on the time concept are initially discussed based on the perception of present time in mass communication by taking into account alterations of perceptions on the time. Then, interrelationship between the İnternet and present time is discussed. At the end, following this evaluation, this paper argues that Internet combines the present time of different locations and/or individuals in its present time enables different interpretations for the present time via different messages and characteristics.

Kaynakça

  • Alemdar, İ. E. (2005). Öteki Kuram. Ankara: Erk.
  • Aristoteles. (1996). Fizik. Zaman Kavramı (ss. 8-41). (S. Babür, Çev.) Ankara: İmge.
  • Augustinus. (1997). İtiraflar. (D. Pamir, Çev.) İstanbul: Temuçin.
  • Baker, U. (2011). Minör-düşünce: zaman-imaj veya video-imaj: Godard, Bresson, Tar- kovski. içinde E.Berensel (Der.) Beyin Ekran. İstanbul: Birikim.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorunlar ve yöntem sorunu. içinde M.Binark (Der.) Yeni Medya Çalışmaları. (ss. 21-44). Ankara: Dipnot.
  • Biro, Y. (2011). Sinemada zaman ritmik tasarım; türbülans ve akış. (A. C. Altunkanat, Çev.) İstanbul: Doruk.
  • Callender, C. ve Edney, R. (2011). Zaman saatin neyi ölçtüğünü anlamak için çizgibilim. (K. Kutlu, Çev.) İstanbul: NTV Yayınları.
  • Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi (Cilt 1). (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Coşkun, N. (2007, Eylül 18). An ile sonsuzluğun resimleri, Anadolu Sanat Dergisi, 29-32.
  • Coşkun, N. (2006, Şubat). Resmin değişen ifadesi ve mekânla ilişkisi, Anadolu Sanat Dergisi, ss.55-61.
  • Davies, P. (2003). Bir zaman makinesi yapmak. (A. Ergenç, Çev.) İstanbul: Gelenek Ya- yıncılık.
  • Einstein, A. (1997). Özel ve genel görelilik kuramı üzerine. (A. Yardımlı, Çev.) İstanbul: İdea.
  • Gülnar, B. ve Balcı, Ş. (2011). Yeni Medya ve Kültürleşen Toplum. Konya: Literatürk Yayınları.
  • Heidegger, M. (1996). Zaman kavramı. Zaman kavramı (ss. 56-102). (S. Babür, Çev.) Ankara: İmge.
  • Kılıç, L. (2008). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost.
  • Kılıç, L. (2003). Görüntü Estetiği. İstanbul: İnkılap.
  • Köroğlu, E. (1997). Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Zaman Anlayışı, Cogito Zaman Özel Sa- yısı (11), ss.201-224.
  • Kumar, K. (2004). Sanayi Ssonrası Toplumdan Post-Modern Ttopluma. (M. Küçük, Çev.) Ankara: Dost.
  • Lotman, Y. M. (1986). Sinema Estetiğinin Sorunları Filmin Semiotiğine Giriş. (O. Özü- gül, Çev.) İstanbul: De.
  • Pavis, P. (2000). Gösterimlerin çözümlemesi tiyatro, dans, mim, sinema. (Ş. Aktaş, Çev.) Ankara: Dost.
  • Sartori, G. (2004). Görmenin İktidarı Homo Videns: Gören İnsan. (G. B. Ulukan, Çev.) İstanbul: Karakutu.
  • Sofuoğlu, H. (2004). Düşüncenin sinematografik yapısı hareket-zaman ve görüntü. Eski- şehir: Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Vakfı Yayınları.
  • Toprakkaya, A. (2007). Kant’ın eserinde zaman kavramı’nın analizi, Kaygı: Uludağ Üni- versitesi Felsefe Dergisi, ss.35-40.
  • Yenişehirlioğlu, F. (1993, Aralık 1). Resimde zaman ve mekân kavramı, Anadolu Sanat Dergisi, ss.197-205.
  • Zettl, H. (1973). Sight sound motion: applied media aesthetics. California: Wodsworth Publishing Company.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA68MB75JC
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Nergiz Karadaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 21 Sayı: 83

Kaynak Göster

APA Karadaş, N. (2015). Zaman Kavramına Kuramsal Yaklaşımlar ve İnternet’te Şimdiki Zaman Olgusu. Folklor/Edebiyat, 21(83), 325-341.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)