Research Article
BibTex RIS Cite

Tek Perdelik Oyunların Karakteristik Özellikleri ve Türk Tiyatrosu’ndan Metin Çözümlemeleri

Year 2020, Volume: 26 Issue: 104, 935 - 950, 01.11.2020
https://doi.org/10.22559/folklor.1238

Abstract

Bu çalışmada Benjamin Roland Lewis’nin Çağdaş Tiyatroda Tek Perdeli Oyunlar
kitabının giriş bölümündeki veriler ışığında tek perdelik oyunların konusu ve
tekniği hakkında bulgular sunulmuştur. Çalışmanın amacı, yeni bir dramatik
tür olarak değerlendirilen tek perdelik oyunların biçim ve içerik açısından
karakteristik özelliklerini metin çözümlemeleri ışığında ortaya koymaktır. Bu
amaçla Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu’ndan (1980-2000) dokuz tek perdelik
oyun seçilmiştir: Adalet Ağaoğlu, Duvar Öyküsü; Turgut Özakman; Ben, Mimar
Sinan; Sabahattin Kudret Aksal, Bay Hiç; Murathan Mungan, Bir Garip Orhan Veli;
Güngör Dilmen, Galatea ile Pigmalion; Nezihe Meriç, Sevdican; Sezai Karakoç,
Çeyiz; Orhan Asena, Bir Küçük Gece Müziği; Turan Oflazoğlu, Çağrı. Bu eserler;
Benjamin Roland Lewis’nin kitabındaki veriler ışığında çözümlenmiştir. Giriş
bölümünde tek perdelik oyunlar tanıtılarak çalışmanın kapsamı belirgin kılınmış,
birinci bölümde tek perdelik oyunların konusu, ikincide tekniği, üçüncüde diyalog/ konuşma örgüsü, dördüncüde sahne işçiliği ve yönetimi, beşincide tek perdelik
oyun çözümlemeleri ele alınmış, altıncı bölümde ise çalışmadan elde edilen
sonuçlar sıralanmıştır. Tek perdelik oyunlarda etkinin tekliği, yazarın ince işçiliği,
nadir olanın izinin sürülmesi, insan hayatının en can alıcı noktalarının ele alınarak
bütününün gözler önüne serilmek istenmesi; kişi sayısının azlığı, zaman ve mekânın
sınırlılığı ancak yoğunluğu ve derinliği; konu çeşitliliği (mitoloji, tarih, tasavvuf,
psikoloji, felsefe, göç; aşk, sevgi; sanat, estetik vb.) çalışma boyunca tespit edilen
karakteristik özelliklerden bazılarıdır. Tek perdelik oyun, dram sanatında/ tiyatro
sanatında doruk noktasının şölenidir.

References

  • Ağaoğlu, A. (2005). Duvar öyküsü. Yapı Kredi.
  • Aksal, S. K. (1998). Bütün yapıtları / oyunlar. Yapı Kredi.
  • Asena, O. (1998). Kısa oyunlar. Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Dilmen, G. (1996). Toplu oyunları 3. Mitos- Boyut.
  • Durmuş, G. (2019). Kısa oyun ve cumhuriyet dönemi kısa oyun çözümlemeleri (1980- 2000).[Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi]. Malatya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwEgIF5Pt3Ah0Ge2Pii7SGQyyOdmWx3mT_ BCQfWjNg04J: 586463
  • Fromm , E. (2001). Kendini savunan insan. N. Arat (Çev.). Say.
  • Gönenç, S., Çaputçu, A. (2017, Mayıs 10-13). Kameo ve kuyumculuk sanatındaki yeri [Sempozyum sunusu]. Geçmişten günümüze kuyumculuk sempozyumu, Isparta, Türkiye.
  • Karakoç , S. (2005). Piyesler I. Diriliş.
  • Korkmaz, R., Deveci M. (2011). Türk edebiyatında yeni bir tür küçürek öykü. Grafiker.
  • Lewis, B. R. (30 Mart 2017). Çağdaş tiyatroda tek perdeli oyunlar. G. Durmuş (Çev.). Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(7), 125- 136. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.11599
  • Lewis, B. R. (1922). Contemporary one- act plays. Charles Scribners’s Son Press.
  • Lewis, B. R. (1918). The technique of the one- act play. John W. Luce and Company Boston.
  • Meriç, N. (2002). Toplu oyunlar. Yapı Kredi.
  • Mungan, M. (2014). Bir garip Orhan Veli. Metis.
  • Oflazoğlu, A. T. (2010). Fatih ve kısa oyunlar. İz.
  • Özakman, T. (2014). Bütün oyunları 3. Bilgi
Year 2020, Volume: 26 Issue: 104, 935 - 950, 01.11.2020
https://doi.org/10.22559/folklor.1238

Abstract

References

  • Ağaoğlu, A. (2005). Duvar öyküsü. Yapı Kredi.
  • Aksal, S. K. (1998). Bütün yapıtları / oyunlar. Yapı Kredi.
  • Asena, O. (1998). Kısa oyunlar. Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Dilmen, G. (1996). Toplu oyunları 3. Mitos- Boyut.
  • Durmuş, G. (2019). Kısa oyun ve cumhuriyet dönemi kısa oyun çözümlemeleri (1980- 2000).[Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi]. Malatya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwEgIF5Pt3Ah0Ge2Pii7SGQyyOdmWx3mT_ BCQfWjNg04J: 586463
  • Fromm , E. (2001). Kendini savunan insan. N. Arat (Çev.). Say.
  • Gönenç, S., Çaputçu, A. (2017, Mayıs 10-13). Kameo ve kuyumculuk sanatındaki yeri [Sempozyum sunusu]. Geçmişten günümüze kuyumculuk sempozyumu, Isparta, Türkiye.
  • Karakoç , S. (2005). Piyesler I. Diriliş.
  • Korkmaz, R., Deveci M. (2011). Türk edebiyatında yeni bir tür küçürek öykü. Grafiker.
  • Lewis, B. R. (30 Mart 2017). Çağdaş tiyatroda tek perdeli oyunlar. G. Durmuş (Çev.). Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(7), 125- 136. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.11599
  • Lewis, B. R. (1922). Contemporary one- act plays. Charles Scribners’s Son Press.
  • Lewis, B. R. (1918). The technique of the one- act play. John W. Luce and Company Boston.
  • Meriç, N. (2002). Toplu oyunlar. Yapı Kredi.
  • Mungan, M. (2014). Bir garip Orhan Veli. Metis.
  • Oflazoğlu, A. T. (2010). Fatih ve kısa oyunlar. İz.
  • Özakman, T. (2014). Bütün oyunları 3. Bilgi
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Gülşah Durmuş This is me 0000-0001-7469-3864

Publication Date November 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 26 Issue: 104

Cite

APA Durmuş, G. (2020). Tek Perdelik Oyunların Karakteristik Özellikleri ve Türk Tiyatrosu’ndan Metin Çözümlemeleri. Folklor/Edebiyat, 26(104), 935-950. https://doi.org/10.22559/folklor.1238

Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.

Field EdItors

Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)