Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tek Perdelik Oyunların Karakteristik Özellikleri ve Türk Tiyatrosu’ndan Metin Çözümlemeleri

Yıl 2020, Cilt: 26 Sayı: 104, 935 - 950, 01.11.2020
https://doi.org/10.22559/folklor.1238

Öz

Bu çalışmada Benjamin Roland Lewis’nin Çağdaş Tiyatroda Tek Perdeli Oyunlar
kitabının giriş bölümündeki veriler ışığında tek perdelik oyunların konusu ve
tekniği hakkında bulgular sunulmuştur. Çalışmanın amacı, yeni bir dramatik
tür olarak değerlendirilen tek perdelik oyunların biçim ve içerik açısından
karakteristik özelliklerini metin çözümlemeleri ışığında ortaya koymaktır. Bu
amaçla Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu’ndan (1980-2000) dokuz tek perdelik
oyun seçilmiştir: Adalet Ağaoğlu, Duvar Öyküsü; Turgut Özakman; Ben, Mimar
Sinan; Sabahattin Kudret Aksal, Bay Hiç; Murathan Mungan, Bir Garip Orhan Veli;
Güngör Dilmen, Galatea ile Pigmalion; Nezihe Meriç, Sevdican; Sezai Karakoç,
Çeyiz; Orhan Asena, Bir Küçük Gece Müziği; Turan Oflazoğlu, Çağrı. Bu eserler;
Benjamin Roland Lewis’nin kitabındaki veriler ışığında çözümlenmiştir. Giriş
bölümünde tek perdelik oyunlar tanıtılarak çalışmanın kapsamı belirgin kılınmış,
birinci bölümde tek perdelik oyunların konusu, ikincide tekniği, üçüncüde diyalog/ konuşma örgüsü, dördüncüde sahne işçiliği ve yönetimi, beşincide tek perdelik
oyun çözümlemeleri ele alınmış, altıncı bölümde ise çalışmadan elde edilen
sonuçlar sıralanmıştır. Tek perdelik oyunlarda etkinin tekliği, yazarın ince işçiliği,
nadir olanın izinin sürülmesi, insan hayatının en can alıcı noktalarının ele alınarak
bütününün gözler önüne serilmek istenmesi; kişi sayısının azlığı, zaman ve mekânın
sınırlılığı ancak yoğunluğu ve derinliği; konu çeşitliliği (mitoloji, tarih, tasavvuf,
psikoloji, felsefe, göç; aşk, sevgi; sanat, estetik vb.) çalışma boyunca tespit edilen
karakteristik özelliklerden bazılarıdır. Tek perdelik oyun, dram sanatında/ tiyatro
sanatında doruk noktasının şölenidir.

Kaynakça

  • Ağaoğlu, A. (2005). Duvar öyküsü. Yapı Kredi.
  • Aksal, S. K. (1998). Bütün yapıtları / oyunlar. Yapı Kredi.
  • Asena, O. (1998). Kısa oyunlar. Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Dilmen, G. (1996). Toplu oyunları 3. Mitos- Boyut.
  • Durmuş, G. (2019). Kısa oyun ve cumhuriyet dönemi kısa oyun çözümlemeleri (1980- 2000).[Yayımlanmamış doktora tezi, İnönü Üniversitesi]. Malatya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwEgIF5Pt3Ah0Ge2Pii7SGQyyOdmWx3mT_ BCQfWjNg04J: 586463
  • Fromm , E. (2001). Kendini savunan insan. N. Arat (Çev.). Say.
  • Gönenç, S., Çaputçu, A. (2017, Mayıs 10-13). Kameo ve kuyumculuk sanatındaki yeri [Sempozyum sunusu]. Geçmişten günümüze kuyumculuk sempozyumu, Isparta, Türkiye.
  • Karakoç , S. (2005). Piyesler I. Diriliş.
  • Korkmaz, R., Deveci M. (2011). Türk edebiyatında yeni bir tür küçürek öykü. Grafiker.
  • Lewis, B. R. (30 Mart 2017). Çağdaş tiyatroda tek perdeli oyunlar. G. Durmuş (Çev.). Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(7), 125- 136. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.11599
  • Lewis, B. R. (1922). Contemporary one- act plays. Charles Scribners’s Son Press.
  • Lewis, B. R. (1918). The technique of the one- act play. John W. Luce and Company Boston.
  • Meriç, N. (2002). Toplu oyunlar. Yapı Kredi.
  • Mungan, M. (2014). Bir garip Orhan Veli. Metis.
  • Oflazoğlu, A. T. (2010). Fatih ve kısa oyunlar. İz.
  • Özakman, T. (2014). Bütün oyunları 3. Bilgi
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Gülşah Durmuş Bu kişi benim 0000-0001-7469-3864

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 26 Sayı: 104

Kaynak Göster

APA Durmuş, G. (2020). Tek Perdelik Oyunların Karakteristik Özellikleri ve Türk Tiyatrosu’ndan Metin Çözümlemeleri. Folklor/Edebiyat, 26(104), 935-950. https://doi.org/10.22559/folklor.1238

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)