Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güney Sibirya Türklerinin Halk Anlatılarında Dönüştürücü Bir Güç Olarak Rüzgâr

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 105, 69 - 75, 01.02.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1376

Öz

Hava, insanın yaşamsal kaynağı olması sebebiyle üzerinde çokça düşünülen bir konu
olmuştur. Antik Çağ felsefesinden mitolojik algılara ve semavi dinlere kadar birçok
alanda hava ve onun harekete geçmiş hali olan rüzgârın belli başlı tasavvurlarla karşılık bulduğu görülür. Bu tasavvurların birçoğunda rüzgâr tanrısal bir alamettir. Türk
mitolojisinde ise benzer bir şekilde, rüzgârın tanrı ve ruhların hâkimiyetinde olduğuna dair inanışlarla karşılaşılır. Türkler; Yel Baba, Yel İyesi gibi isimler verdikleri
ruhların rüzgârları kontrol eden güçler olduklarına inanmışlardır. Ortaya çıkan bu
inançlar sadece toplumsal yaşama değil halk edebiyatına da etki etmiştir. Nitekim mitolojik unsurlar edebiyatı zenginleştiren hazinelerdir. Bu bağlamda mitolojik algıların
önemli bir parçası olan rüzgârın da anlatılarda kendisine sıklıkla yer bulduğu söylenebilir. Rüzgâr, anlatılarda kutsal bir dokunuşla kahramanın kaderine olumlu anlamda
yön veren ve kahramanı dönüştürebilen bir olgudur. Ancak nadiren rüzgârın anlatı
kişilerine olumsuzluklar getirdiği ve hatta rüzgârın şeytani varlıkların temsilcisi olduğuna tanık olunur. Anlatılarda rüzgâr algısının olumluyu ya da olumsuzu sembolize
etmesinden bağımsız olarak, onun her zaman doğaüstü varlıklarla ilişkilendirildiği
ve anlatıda belirleyici, mistik bir unsur olarak yer aldığı göz önünde bulundurulmalıdır. Bu çalışmada anlatılarda yer alan rümeselenin felsefe, mitoloji, semavi dinler ve tasavvuf cephesindeki manası üzerinde
durulmuş ve yapılan çıkarımları desteklemek için Güney Sibirya coğrafyasından Altay destanı Maaday-Kara, Şor destanı Altın Tayçı, Şor masalları Kayıp Kız ve Şanssız
Nekker, Hakas masalı Işık Işıkoğlu Hakan ve bunlara ek olarak da mitolojinin Anadolu sahasındaki izlerini göstermek adına Anadolu sahasından Akkız ile Karakız masalı incelenmiştir. İncelemenin amacı, Türk mitolojisinde ve kültür yapısında yer alan
rüzgâr tasavvurlarının halk anlatılarına yansımalarının ne ölçüde ve nasıl olduğunun,
anlatılarda hangi işlevleri yerine getirdiklerinin tespit edilmesidir.zgâr olgusunun kökenini aydınlatmak için

Kaynakça

  • Arslan, A. (2006). İlkçağ felsefe tarihi I. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Babuşkin, G.F. (1940). Şor nıbaktarı. Novosibirsk.
  • Bekki, S. (2001). Altay-Türk destanı Maaday-kara inceleme metin (Yayınlanmış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Erzurum.
  • Beydili. C. (2004). Türk mitolojisi ansiklopedik sözlük. Ankara: Yurt Kitap.
  • Bonnefoy. Y. (2018). Dinler mitolojiler sözlüğü II. L. Yılmaz (Çev.). İstanbul: Alfa.
  • Çelik, A. (2019). Âlemi̇n ve Âdemi̇n dört ana unsuru: Garîb-nâme’de “anâsir-i erba”. Eski Türk Edebiyatı Araştırmaları Dergisi [Journal Of Old Turkish Literature Researches] , 2 (1) , 312-339.
  • Çudoyakov, A.İ. (2010). Şorskie skazki legendı. Kemerova.
  • Dilek, İ. (2014). Resimli türk mitoloji sözlüğü (Altay-Yakut). Ankara: Grafiker.
  • Duvarcı, A. (2005). Türklerde tabiatüstü varlıklar ve bunlarla ilgili kabuller, inanmalar, uygulamalar. Bilig, 32: 125-144.
  • Eliade, M. (2009). Dinler tarihine giriş. İstanbul: Kabalcı.
  • Ergun, M. (2006). Şor kahramanlık destanları. Ankara: Akçağ.
  • Graves, R. (2010). Yunan mitleri. Uğur Akpur (Çev.). İstanbul: Say.
  • Kramer, S.N. (1999). Sümer mitolojisi. Hamide Koyukan (Çev.). İstanbul: Kabalcı.
  • Lvova, E.L., Sagalayev, A.M., Oktyabrskaya, I.V., Usmanova, M.S. (2013). Güney Sibirya Türklerinin geleneksel dünya görüşleri insan ve toplum. M. Ergun (Çev.). Konya: Kömen.
  • Ocak. A. Y. (2012). Alevi bektaşi inançlarının islam öncesi temelleri. İstanbul: İletişim.
  • Ögel. B. (2010). Türk mitolojisi II. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • Potapov. L.N. (2012). Altay şamanizmi. M. Ergun (Çev.). Konya: Kömen.
  • Rosenberg, D. (2003). Dünya mitolojisi. İstanbul: İmge.
  • Sarıyüce. H.L. (1991): Anadolu masalları Cilt I. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
  • Sproul, B. C. (2017). Yaratılış mitleri. A. Bucak (Çev.). İstanbul: Hil.
  • Şefık, C. (1994). Klasik yunan mitolojisi. İstanbul: İnkılap.
  • Uraz. M. (1994). Türk mitolojisi. İstanbul: Düşünen Adam.
  • Uysal. Y. (2014). Hakas masalları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Yıldırım, S. (2015). Türkistan’dan Anadolu’ya bir tip ve bir masalın seyahati: Jalmavız Kempir’den Congalaz Karısına. Turkish Studies. S. 10/12: 1261-1274.
  • Yunus Emre. (2013). Risaletü’n nushiyye. Ankara: Eskişehir 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Ajansı.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi, Antropoloji, Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Fatma Zehra Uğurcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 105

Kaynak Göster

APA Uğurcan, F. Z. (2021). Güney Sibirya Türklerinin Halk Anlatılarında Dönüştürücü Bir Güç Olarak Rüzgâr. Folklor/Edebiyat, 27(105), 69-75. https://doi.org/10.22559/folklor.1376

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)

Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)