Toplumların karakterini ve benliğini oluşturan kültürün korunması, gelecek
kuşaklara aslına ve çağa uygun bir şekilde aktarılabilmesi son derece önemlidir.
Geleneksel el sanatları kültürün önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Somut
olmayan kültür değerleri içerisinde yer alan çini, bu sanatlardan bir tanesidir.
Anadolu topraklarına Selçuklular ile birlikte gelen geçmişte kâşî, evânî olarak
isimlendirilen çini kadim bir Türk sanatıdır.
Çininin asırları aşarak geleneksel köklerinden kopmadan varlığını idâme
ettirebilmesi onu, aslına sadık kalarak bugünlere taşıyan sanatkârlar
sayesindedir.Bu makalenin konusunu, kadın çalışmalarının çini sanatındaki
örnek karakteri olan Naciye Nur Avlupınar ‘ın sanatı ve Yaşayan İnsan Hazinesi
bağlamında sanat faaliyetleridir.Otuz sekiz yıldır çini sanatı ile meşgul olan sanatkâr; hoca-talebe, usta-çırak
geleneği ile meşk usulü yetişmiştir. Sanatına, aslına bağlı kalarak pek çok
yenilik getirmiş, bu yenilikleri kendi eserlerinde örneklemiş, ülke içinde ve
dışında açtığı sergilerle Türk çini sanatını 21. yüzyıla ait özellikleri ile tanıtmış
ve bu alanda öğrenciler yetiştirmiştir.
Çini sektöründe sadece işçi, boya ve tahrir ustası olarak parça başı çalışan
kadınların yanı sıra bu işin hem sanat hem de zanaat kısmına hâkim olan
Avlupınar’ın, bu alanda yaptığı yenilikleri, ortaya koyduğu eserleri ve sanatsal
çizgisini değerlendirmeyi amaçlayan bu çalışmanın teorik kısmında literatür
taraması, veri toplama kısmında görüşme yöntemi kullanılarak derinlemesine
mülakat yapılmıştır.
It is extremely important to preserve the culture that constitutes the character
and identity of societies, and to be able to pass it on to future generations in an
original and contemporary way. Traditional handicrafts comprise an important
part of culture. Tile art, which is among the intangible cultural values, is one
of these arts. Tile, which came to the Anatolian lands with the Seljuks and was
named as kâşî and evânî in the past, is an ancient Turkish art.
It is thanks to the artists who have carried it to the present day remaining
faithful to the original that the tile art has been able to survive over centuries
without breaking off its traditional roots. The subject of this article is the art
of Naciye Nur Avlupınar, the exemplary character of woman’s works in tile
art, and her artistic activities in the context of the Living Human Treasure. The
artist, who has been dealing with tile art for thirty-six years, has grown up with
the master-apprentice tradition. She brought many different innovations to her
art by adhering to the original, exemplified these innovations in her own works,
introduced the Turkish tile art with its 21st century features with exhibitions
held in and outside the country, and raised many students in this field.
This study aims to evaluate the innovations, works and artistic style of
Avlupınar, who has a grasp of both the art and craft part of this work, as well
as women who work only as workers, painters and engraving masters in the
tile industry on a piece work basis. In the theoretical part of this study, the
literature review and in the data collection part an in-depth interview was
conducted using the interview method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Anthropology |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | October 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 27 Issue: 106 Özel Ek |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)