Bu makale, İran ve Türkiye’nin en etkili şair ve mutasavvıflarından biri olan
Celâleddin Muhammed Rûmî ile ünlü Fransız psikanalist ve filozof Jacques
Lacan’ın eserlerindeki aşk kavramı üzerine bir incelemedir. Bu araştırmada aşk,
Mevlâna’ya göre, tasavvufun dille ifade edilemeyen en yüksek mertebelerinden
biri olarak, ve mantıksal akıldan toptan vazgeçmeyi içeren Lacan’a göre narsisist
köklere dayanan hayali ve yanıltıcı bir ilişki olmak üzere iki açıdan ele alınmıştır.
Bu karşılaştırma, iki görüş arasındaki farkın, aşk tanımındaki farklarına kadar
uzandığını açıkça ortaya koymaktadır. Lacan’a göre aşk, özneye Öteki ile birlik ve
tamamlanmaya dair sahte bir vaat veren optik bir yanılsama olarak hayali düzenin
içinde yer alır. Bununla birlikte, Mevlâna için aşk, Lacancı terimlerle, bedensel
formun zincirlerinden ve prangalarından kurtulmanın ve Öteki’ni mümkün olan en
gerçek anlamda kucaklamanın tek yolu olarak Gerçek düzene aittir. Sonuç olarak
aşk, Lacancı psikanalizde öznenin imgelere ve nesnelere hapsolmasıyla gelişimini
engellediği için son derece olumsuz bir yer bulurken, Mevlâna’nın dünya
görüşünde özneyi Öteki’nin varlığının tam anlamıyla bir zevk haline getirmesiyle
olumlu bir statü bulmaktadır. Bu çalışma, Mevlâna’nın fikir ve anlatımlarını
psikanalizin terminolojisine çevirerek Mevlâna-Lacancı bir aşk tanımı ortaya
koymaya ve bu durumda aşkın Lacan’ın düşüncesinde kendi aşk tanımına kıyasla
nasıl bir yer alacağını görmeye çalışmaktadır. Mevlâna’nın psikanalizinde aşk,
narsisizm anlamına gelmez ve özünde hayali veya aldatıcı değildir, ancak ruhu
maddi görünüş dünyasının dünyevi kaygılarından, ruhla sınırlı olmayan saf anlam
dünyasına götüren bir firkateyn gibidir. Aşk, ancak aşığın aklını ve aklını terk edip
varlığını yokluğa dönüştürdüğü zaman ruhunda beliren bir anlam olarak ortaya
çıkar. Makalede, aşkı akıl yürütme yolu ile tanımlamaya çalışmanın boş bir iş
olduğu ispatlanmaya çalışılmıştır.
The present article is a study on the notion of love in the works of Jalāl ad-Dīn
Muhammad Rūmī, one of the most influential poets and mystics, and Jacques
Lacan, the renowned French psychoanalyst and philosopher. In this research,
love is approached from two perspectives, namely, love from Rūmī’s view,
which is considered to be one of the highest levels of mysticism that cannot
be expressed through language and entails a wholesale renunciation of logical
reason, and love from Lacan’s perspective, which is as an imaginary and illusory
relationship, based on narcissistic roots. This comparison makes clear that the
difference between the two views goes back to their difference on the definition
of love. For Lacan, love is located inside the imaginary order, as an optical
illusion which gives the subject the false promise of unity and completion with
the Other. However, for Rūmī love belongs, in Lacanian terms, to the real order,
which is deemed as the only way to escape the chains and shackles of the bodily
form and embrace the Other in the truest possible sense. As a result, love finds a
highly negative place in Lacanian psychoanalysis, since it impedes the subject’s
development from their imprisonment to images and objects, while in Rūmī’s
perspective, love finds a positive status due to its ushering of the subject into
a full jouissance of the Other’s presence. This study offers a Rūmī-Lacanian
definition of love through translating Rūmī’s ideas and expressions into the
language of psychoanalysis.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri - Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 29 Sayı: 116 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)