Research Article
BibTex RIS Cite

TAŞKÖPRÜLÜZÂDE'NİN AHLÂK ANLAYIŞI

Year 2011, Issue: 53, 3 - 14, 15.07.2011

Abstract

İnsan yaratılış itibariyle medenîdir. Her insan erdemli şehri mesken edinmeye
mecburdur. Her insan ahlâk ilkelerine uymak zorundadır. Çünkü ahlâk
zorunlu iyinin ilmidir. Ahlâk dine dayanmalıdır. Ahlâkın ilkeleri aklın aydınlanmasıyla
dinden elde edilir. İnsanın aklen ve şeran öğülmüş fiilleri iyi ahlâk,
zemmedilmiş filleri ise kötü ahlâk olarak isimlendirilir. Baba çocuğu güzel
ahlâka yönlendirmelidir. Çocuk oburluktan korunmalıdır. Ahlâkın düzeltilmesinde
nefis terbiyesi önemlidir. Açlık fazilettir. Midenin üçte biri yemeğe, üçte
biri meşrubata, üçte biri de teneffüs için ayrılmalıdır.

References

  • Aksekili Ahmet Hamdi, Ahlâk Dersleri, Ank. 1921-1923.
  • Farâbî, Kitab-ül-Tenbih, çev. Hilmi Ziya Ülken, Kıvameddin Burslav (Farâbî, İst. Tarihsiz, içinde)
  • Farâbî, İhsaü’l-Ulûm, çev. Ahmet Ateş, İst. 1990.
  • Farâbî, Medinet’ül Fadıla, çev. Ahmet Arslan, Ank. 1990.
  • Sortais Gaston, s.j., Traité de philosophie, Paris. 1921.
  • Taşköprülüzâde Ahmet Efendi, Mevzuat’ül-Ulum, çev. Kemalüddin Mehmet Efendi, cilt I-II, İst.1313.

LA COMPRÉHENSİON MORALE DE TAŞKÖPRÜLÜZÂDE

Year 2011, Issue: 53, 3 - 14, 15.07.2011

Abstract

L’homme est civil par sa création. Chaque homme doit à habiter dans une
ville vertueuse. Chaque personne doit obéir aux principes morales, parce que la
morale est la science du bien obligatoire. Elle doit se fonder sur la religion. Les
principes de la morale sont obtenues de la religion par la raison eclairée. Les
actes loués de l’homme par la raison et la loi divine masulman sont nommés
comme la bonne morale, les actes dénigrés de par tous les deux sont nommés
comme mauvaise morale. Le père doit orienter son enfat vers la bone morale.
L’enfat doit être gardé contre gourmandise. Au sujet de l’amélioration de la
morale, abstinence austère est très importante. La faime est la vertu. L’estomac
doit se diviser en trois: Le premier tiers est pour repas, le deu xième tiers pour
boisson, le dernier tiers pour respirer.

References

  • Aksekili Ahmet Hamdi, Ahlâk Dersleri, Ank. 1921-1923.
  • Farâbî, Kitab-ül-Tenbih, çev. Hilmi Ziya Ülken, Kıvameddin Burslav (Farâbî, İst. Tarihsiz, içinde)
  • Farâbî, İhsaü’l-Ulûm, çev. Ahmet Ateş, İst. 1990.
  • Farâbî, Medinet’ül Fadıla, çev. Ahmet Arslan, Ank. 1990.
  • Sortais Gaston, s.j., Traité de philosophie, Paris. 1921.
  • Taşköprülüzâde Ahmet Efendi, Mevzuat’ül-Ulum, çev. Kemalüddin Mehmet Efendi, cilt I-II, İst.1313.
Year 2011, Issue: 53, 3 - 14, 15.07.2011

Abstract

References

  • Aksekili Ahmet Hamdi, Ahlâk Dersleri, Ank. 1921-1923.
  • Farâbî, Kitab-ül-Tenbih, çev. Hilmi Ziya Ülken, Kıvameddin Burslav (Farâbî, İst. Tarihsiz, içinde)
  • Farâbî, İhsaü’l-Ulûm, çev. Ahmet Ateş, İst. 1990.
  • Farâbî, Medinet’ül Fadıla, çev. Ahmet Arslan, Ank. 1990.
  • Sortais Gaston, s.j., Traité de philosophie, Paris. 1921.
  • Taşköprülüzâde Ahmet Efendi, Mevzuat’ül-Ulum, çev. Kemalüddin Mehmet Efendi, cilt I-II, İst.1313.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Research Articles
Authors

Murtaza Korlaelçi This is me

Publication Date July 15, 2011
Submission Date April 15, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 53

Cite

APA Korlaelçi, M. (2011). TAŞKÖPRÜLÜZÂDE’NİN AHLÂK ANLAYIŞI. Felsefe Dünyası(53), 3-14.